Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6, Dubí III Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD3.A_4 Vytvořeno: Autor:Mgr. Petra Převrátilová Vyučovací předmět: Sociální pedagogika - Občan v demokratické společnosti Ročník:III. SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP Žák dokáže popsat vybrané zařízení pro závisle v ČR a v regionu Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace s využitím interaktivní tabule Klíčová slova: Kontaktní centrum Principy práce KC Anotace: Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci konkrétní sociální služby pro drogově závislé – Kontaktního centra. Je možné ho využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi. Součástí materiálu jsou otázky a úkoly vztahující se k problematice KC.
Kontaktní centra a jejich činnost
Charakteristika zařízení Jsou to nízkoprahová zařízení poskytující ambulantní, popřípadě terénní služby osobám ohroženým závislostí na návykových látkách
Poslání minimalizovat zdravotní a sociální rizika u populace uživatelů drog, a tím současně chránit populaci drogami nezasaženou K - centrum usiluje o změnu rizikového chování klientů a rovněž se snaží motivovat je ke změně životního stylu s výhledem abstinence
Cíle centra navázání kontaktu se skrytou populací uživatelů drog a vytvoření vzájemné důvěry mezi ní a pracovníky K -centra prohloubení navázaného kontaktu zaměřujícího se především na změnu rizikových vzorců chování klientů (sdílení náčiní používaného k aplikaci drog, nechráněný sex apod.) pomoc klientům získat, udržet, a pokud možno posílit motivaci k dalšímu postupu v léčbě (směrem k abstinenci) zajištění podmínek potřebných k "přežití" (zabezpečení základního zdravotního, hygienického a vitaminového servisu, pracovní programy apod.) sociální stabilizace klientů pomoc v krizi pomoc rodinám či jiným blízkým osobám uživatelů zvýšení informovanosti klientů a jejich vzdělávání zvýšení informovanosti odborné i laické veřejnosti
Cílová skupina Uživatelé nealkoholových drog starší 15 let Typickým klientem centra jsou pravidelní nebo injekční uživatelé opioidů nebo stimulancií S rodinnými příslušníky a blízkými osobami pracuje K – centrum pouze v rámci případové práce klientů (kontext klientů je důležitým prvkem pro nastartování a udržení změny u uživatelů návykových látek)
Služby Veškeré služby kontaktního centra jsou poskytovány bezplatně Služby: Sociální Zdravotnické Speciální adiktologické
Sociální služby podle zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách: kontaktní práce, základní nápojový, vitaminový a hygienický servis sociální a trestně-právní poradenství (pomoc při komunikaci s úřady atd.) osobní asistence krizová intervence poradenství pro rodiče, partnery nebo přátele drogou ohrožených nebo uživatelů
Zdravotnické služby základní zdravotní ošetření testy na infekční nemoci
Speciální adiktologické služby programy snižování zdravotních a sociálních rizik (výměnný program injekčních stříkaček, informace o bezpečném braní a bezpečném sexu) motivační trénink a předléčebné poradenství diagnosticko-diferenciální filtr a zprostředkování všech typů ambulantní i rezidenční léčby (včetně detoxifikace) pro odborníky a studenty odborné konzultace a stáže
Principy práce KC I. nízkoprahovost - služba pro uživatele drog maximálně dostupná anonymita – předpoklad pro navázání kontaktu a následné budování důvěry mezi klientem a pracovníky zařízení individuální přístup - služby jsou poskytovány všem klientům na základě jejich individuálních potřeb respektování svobodné vůle - klient má mít vždy možnost volby a je nezbytné ji respektovat, klient má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou
Principy práce KC II. veřejný přístup - služby KC přístupné všem klientům bez ohledu na pohlaví, věk, rasu, politické přesvědčení, náboženské vyznání, společenské postavení, psychický či fyzický stav a socioekonomické možnosti bezplatnost - všechny služby poskytované KC jsou bezplatné flexibilita - služba reaguje na změny na drogové scéně a přizpůsobuje se potřebám klientů a drogové scény dodržování práv klientů - vytvořit podmínky pro naplnění práv klientů, umožnit jim zažít korektivní zkušenost a pomoc jim při prosazování jejich opodstatněných zájmů ve vztahu k majoritní společnosti
Příklad – KC Ústí nad Labem Nabízí tyto základní činnosti: sociálně terapeutická činnost pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí poskytnutí podmínek pro osobní hygienu Provozní doba: Pondělí Úterý Středa Čtvrtek Pátek Občanské sdružení DRUG OUT Klub Sídlo: Velká Hradební 13/ Ústí nad Labem
Cíle KC Ústí nad Labem naplňování strategie Harm Reduction, snižování dopadů injekčního užívání drog, navázání a udržení kontaktu s nově příchozími uživateli, zajištění větší informovanosti o infekčních onemocněních (HIV, hepatitidy, atd.), zkvalitnění stávajících služeb, rozšiřování povědomí o službách Kontaktního centra, rozvoj a podpora sociálních kompetencí klientů, poskytování doprovázející sociální práce, motivačního tréninku, zprostředkování léčby
Opakování 1.Kontaktní centra zajišťují : Sociální poradenství a péči o osobu závislou na návykových látkách Ubytování pro ženy poskytující placené sex. služby Ubytování pro osoby bez přístřeší 2. Pobyt v kontaktních centrech je : Omezený, v řádu hodin Omezený, v řádu dní Neomezený 3. Služby kontaktního centra jsou poskytovány anonymně : Ano Ne
Zdroje: [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Obrázek : AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: