Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslovky DRUHY ČÍSLOVEK
Advertisements

Elektronická učebnice - I
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK Mgr. Michal Oblouk.
Tvarosloví – číslovky Střední odborná škola Otrokovice
ČÍSLOVKY Český jazyk - 8. ročník ( základní seznámení )
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_26_CJL_M Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Co víme o číslovkách.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_02
ČÍSLOVKY Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Jazyk český Název a číslo učebního materiálu VY_32_INOVACE_02_04.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_05 Tematická.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ČÍSLOVKY.
Druhy číslovek VY_32_INOVACE_135 pro 5. ročník ZŠ
Číslo v digitálním archivu školy
Číslovky Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 20123Výukový materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací.
Číslovky.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Tvarosloví – zájmena, číslovky
Mgr. Michal Oblouk. slova číselného významu, vyjadřují počet, pořadí, množství druhů, násobenost a kolikrát se něco vyskytuje rozlišujeme číslovky: 1)URČITÉ.
Číslovky.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
PRAVOPIS ČÍSLOVEK Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_491_Druhy číslovek AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK, DATUM:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0110 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Číslovky.
ČÍSLOVKY Druhy číslovek a jejich užití 6. ročník.
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_Čj8-číslovky.
Š ABLONA : ICT ČJ Č ÍSLOVKY 5.R. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Jazyková.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
ČÍSLOVKY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník ČÍSLOVKY Co už známe Pokud v závodě předběhneš závodníka na druhém místě, na jakém místě.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_ČJ_18 TÉMA:
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: 6,7,8,9 Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název:
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 8 – slovesa – osoba a číslo Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 2 – jmenné kategorie Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Martina Durinová SKLOŇOVÁNÍ ČÍSLOVEK.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 5 - zájmena Mluvnice pro 2. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_199_ ĆÍSLOVKY
Číslovky Bc. K. Matějková.
DRUHY ČÍSLOVEK Tvarosloví
Český jazyk – 3.ročník, Číslovky
Základní škola Unhošť CZ.1.07/1.4.00/ Projekt MŠMT ČR
VY_32_INOVACE_06_Český jazyk pro 8. ročník_Číslovky
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 1 Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ČÍSLOVKY - SKLOŇOVÁNÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Vlasta Šujanová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_07_CISLOVKY Název materiálu: Číslovky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ČÍSLOVKY Vyjadřují množství čtyři (koně), tři (mušketýři) pořadí
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_2C56Čj6_Číslovky
ČÍSLOVKY - DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Transkript prezentace:

Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 6 - číslovky Mluvnice pro 2. ročník 2. ročník Srpen 2012

 V této sadě výukových materiálů s názvem Tvarosloví se budeme zabývat tvořením tvarů slov, slovními druhy, jejich tříděním a mluvnickými kategoriemi. Učivo má rozšířit znalosti, které žáci získali v ZŠ a je určeno pro žáky 2. ročníku učebních oborů SOU.  Tato prezentace pojednává o číslovkách, jejich rozdělením na určité a neurčité, o druzích číslovek, skloňování a o psaní a čtení číslovek.

ČÍSLOVKY NUMERALIA

 slova významu číselného  označují číselný význam, počet nebo pořadí  jsou plnovýznamovým slovním druhem  některé se skloňují podle vzorů podstatných jmen, přídavných jmen nebo zájmen, jiné jsou nesklonné  určujeme u nich pád

 číslovky určité – vyjadřují přesný počet, pořadí, můžeme je vyjádřit číslicemi (tři, třetí…)  číslovky neurčité – nevyjadřují určitý počet, určité pořadí, nemůžeme je vyjádřit číslicemi (několik, několikátý…)

Podle významu rozeznáváme číslovky:  základní – vyjadřují počet, pojmenovávají čísla, ptáme se na ně otázkou Kolik?  řadové – vyjadřují pořadí, místo v číselné řadě, ptáme se na ně na otázkou Kolikátý?  druhové – vyjadřují počet druhů, ptáme se na ně na otázkou Kolikero? Kolikerý?  násobné – vyjadřují, kolikrát se některá věc vyskytuje, kolikrát se něco znásobilo, ptáme se na ně na otázkou Kolikrát? Kolikanásobný?

Otázkačíslovky určitéčíslovky neurčité Základníkolik?tisíc, devětněkolik, málo Řadovékolikátý?první, desátáněkolikátý Druhovékolikero? kolikerý?dvoje, devaterýněkolikero, několikerý Násobnékolikrát? kolikanásobný? pětkrát, devítinásobný několikrát, několikanásobně

Jmenné skloňování (podle vzorů podstatných jmen):  vzor hrad - milion  vzor stroj - tisíc  vzor žena - miliarda  vzor kost – tři (7. p. třemi), čtyři (2. p. čtyři)  vzor město – sto, desatero  pět až devadesát devět – mají pouze dva tvary (1. a 4. pád - tvar bez koncovky: pět, devadesát devět, v ostatních pádech mají koncovku – i: pěti, devadesáti devíti)  oba, dva – zvláštní, tzv. duálové skloňování

Adjektivní skloňování ( podle vzorů přídavných jmen):  vzor mladý, mladá, mladé - číslovky zakončené v 1. pádě čísla jednotného na –ý, -á, -é: číslovky řadové, např. pátý, druhá, několikáté, číslovky druhové, např. paterý, několikerá, desateré, číslovky násobné, např. pětinásobný, stonásobná, několikanásobné

Adjektivní skloňování  podle vzoru jarní - číslovky zakončené v 1. pádě čísla jednotného na –í: číslovky řadové, např. první, třetí, tisící, číslovky druhové, např. obojí, dvojí, trojí Zájmenné skloňování  vzor ten, ta, to - jeden, jedna, jedno  číslovky násobné zakončené na –krát, např. dvakrát, několikrát se neskloňují

 složené číslovkové výrazy - každou číslovku píšeme zvlášť, např. pět tisíc osm set dvacet šest, jen na poštovních poukázkách píšeme z bezpečnostních důvodů číslovky dohromady  jednoduchá čísla píšeme v textu slovem: Oba dva se vrátili za tři dny.  pokud je číslo složitější užíváme číslici: Česká republika vznikla roku  základní číslovky od 21 do 99 zapisujeme dvojím způsobem: 54 = padesát čtyři X čtyřiapadesát

 za řadovými číslovkami napsanými číslicí píšeme tečku, např. 17. listopad, Josef II.  tečku však nepíšeme: za letopočtem: , za datem napsaným zlomkem: 28/10, za označením stránky, cvičení apod., pokud stojí číslice za podstatným jménem: 58. strana, 6. cvičení, ale strana 58, cvičení 6

 čtení letopočtu: 1997: tisíc devět set devadesát šest tisíc devět set šestadevadesát devatenáct set devadesát šest devatenáct set šestadevadesát

 Číslovky jsou slova významu číselného, označují počet, pořadí, množství druhů, násobenost, určujeme u nich pád, jsou to slova plnovýznamová.  Dělíme je na určité (přesný počet, vyjádření číslicí) a neurčité (nedají se zapsat číslicí).  Druhy číslovek: základní, řadové, druhové, násobné.  Číslovky skloňujeme podle vzorů podstatných jmen, podle vzorů přídavných jmen a zájmen, neskloňují se číslovky násobné zakončené na –krát.  U složených číslovkových výrazů psaných slovy píšeme každou číslovku zvlášť, za řadovými číslovkami napsanými číslicí píšeme tečku.

 1. Co jsou číslovky, co označují?  2. Jak dělíme číslovky?  3. Jaké máme druhy číslovek?  4. Podle čeho skloňujeme číslovky?  5. Jak píšeme složené číslovkové výrazy napsané slovy?

 MUŽÍKOVÁ, Olga, MARKVARTOVÁ, Barbora, KLUSÁČKOVÁ, Lenka, JEŘÁBKOVÁ, Eleonora, ADÁMKOVÁ, Petra. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7358 – 082 – 9  DOBEŠOVÁ, Věra, FIALOVÁ, Vladimíra. Průvodce českým jazykem. Brno: Didaktis, 2007, ISBN 80 – 7538 –  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, 2007,ISBN 978 – 253 – 0298 – 0