VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

VY_32_INOVACE_11_2_7 Ing. Jan Voříšek
LITERATURA Kalač, P.: Organická chemie – základní část.
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Struktura organických látek
Izomerie.
ORGANICKÁ CHEMIE OPAKOVÁNÍ
Typy vzorců, stavba molekul a izomerie v organické chemii
Název dokumentu: Opakování - Isomerie Autor: Mgr. Sylva Kalenská
Vzorce organických sloučenin
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Reakce alkanů a cykloalkanů.
ORGANICKÁ CHEMIE.
Izomerie Reakce organických sloučenin Názvosloví organické chemie
VY_32_INOVACE_6_2_7 Ing. Jan Voříšek  Opakování: co je hlavním zdrojem alkanů a cykloalkanů?  Hlavními zdroji alkanů a cykloalkanů jsou ropa a zemní.
FLAMING GUMMY BEAR.
VY_32_INOVACE_13_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny jsou uhlovodíky, které ve své molekule obsahují trojnou vazbu mezi atomy uhlíku. -C C-  Trojná vazba.
Izomery izomery jsou organické sloučeniny, jejichž molekuly mají stejný molekulový vzorec, ale rozdílný strukturní vzorec díky rozdílnému strukturnímu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VY_32_INOVACE_14_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Typy chemických vzorců
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Jméno autoraMgr.Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyIII/2 Inovace.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Anna Doubková Číslo materiálu 5_2_CH_05 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 1.r.
 Ke vzniku organické chemie jako samostatné vědní disciplíny došlu na přelomu 18. a 19. století  Dříve se věřilo, že přírodní látky není možné uměle.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_29.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 02.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_11.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_10.
Aktivní uhlík a polarizované světlo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_31.
VY_32_INOVACE_18_2_7 Ing. Jan Voříšek
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
12.1 Organické sloučeniny Organické (ústrojné) látky
VY_32_INOVACE_16_2_7 Ing. Jan Voříšek  Z cyklických uhlovodíků mají největší význam areny neboli aromatické uhlovodíky.  Ví někdo proč tyto látky nazýváme.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_24.
VY_32_INOVACE_11_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je zemní plyn?  Odkud je?  A k čemu nám slouží?
VY_32_INOVACE_7_2_7 Ing. Jan Voříšek  Dokážete na základě vašich znalostí říct, kde by se mohly alkany používat?  Nejvíce se směsi alkanů používají.
VY_32_INOVACE_6_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách stále hovoříme o organických látkách. Odkud ale tyto látky jsou? Dokáže někdo říct, odkud.
VY_32_INOVACE_13_1_7 Ing. Jan Voříšek  Odkud pochází názvy organických látek jako:  kyselina citronová,  kyselina mravenčí,  močovina,  morfium,
VY_32_INOVACE_8_1_7 Ing. Jan Voříšek  Myslíte, že je možné vzít ropu přímo z vrtu při těžbě a použít ji jako palivo do auta?  Teoreticky to možné je,
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
VY_32_INOVACE_7_1_7 Ing. Jan Voříšek  Ropa hýbe světem, na ropě jsou závislé celé národy, většina států bez ropy nemůže existovat. Co to vlastně ropa.
VY_32_INOVACE_17_1_7 Ing. Jan Voříšek  Jaký je systematický název těchto alkanů?  Postupujte podle 4 základních pravidel, uvedených v předchozí látce.
VY_32_INOVACE_18_1_7 Ing. Jan Voříšek  V předchozích kapitolách jsme se zabývali názvoslovím uhlovodíků s jednoduchými vazbami. Alkeny jsou uhlovodíky,
VY_32_INOVACE_16_1_7 Ing. Jan Voříšek  Pro zopakování látky z minulé kapitoly vyjmenujte základní pravidla pro tvorbu názvosloví rozvětvených alkanů.
VY_32_INOVACE_10_1_7 Ing. Jan Voříšek  Uhlí, co je to uhlí?  Uhlí patří mezi pevná fosilní paliva, která vznikla geochemickými přeměnami rostlinných.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Zřeďovací rovnice Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s využitím zřeďovací rovnice pro výpočet příkladů týkajících.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Molární koncentrace Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky s molární koncentrace roztoku a jejím výpočtem. Obsahuje.
VY_32_INOVACE_1_1_7 Ing. Jan Voříšek  Co to je organická chemie? Odkud se vzalo pojmenování organická chemie?  Základy organické chemie sahají do poloviny.
VY_32_INOVACE_ _DOSTALOVA Výpočty z chemických rovnic I Anotace Prezentace má za cíl seznámit žáky se základními postupy při řešení výpočtů z chemických.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
VY_32_INOVACE_2_1_7 Ing.Jan Voříšek  Jak jsme si řekli v úvodu do organické chemie, uhlík dokáže tvořit jak jednoduché, tak i velmi složité chemické.
Základy organické chemie
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Příprava a izolace arenů.
Základní typy organických reakcí
VY_32_INOVACE_17_2_7 Ing. Jan Voříšek
VY_32_INOVACE_05-01 Úvod do studia chemie
13. Úvod do názvosloví organických sloučenin
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek

 Co si představíte pod pojmem struktura?  Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861 Rusem Butlerovem. Ten vyšel z již známé představy o čtyřvaznosti uhlíku a odvodil, že pro určitou sloučeninu není rozhodující jen druh a počet atomů v molekule sloučeniny, ale i to, jak jsou jednotlivé atomy vzájemně pospojovány.  Základy stereochemie (věda o prostorovém uspořádání atomů v molekulách) položili chemici van’t Hoff a Le Bel, kteří zjistili, že úhly vazeb v molekule methanu mají hodnotu 109 o 28‘.

 Mohou existovat látky o stejném chemickém složení, ale různě v prostoru uspořádány?  Jev, kdy sloučeniny o stejných sumárních vzorcích se liší povahou vazeb, jejich pořadím nebo jen prostorovým uspořádánim atomů v molekulách se nazývá izomerie a jednotlivé sloučeniny nazýváme izomery.  Slovo isomerie pochází z řeckých výrazů isos + meros, které znamenají „vytvořený ze stejných částí“

 Izomery dělíme na dvě skupiny: 1. Izomery konstituční. 2. Izomery konfigurační.

 Izomery konstituční mají stejné sumární vzorce, ale odlišují se konstitucí, tj. povahou a pořadím atomů a vazeb v molekulách.  - Izomery konstituční dělíme dále na čtyři skupiny: - řetězcové, - polohové, - skupinové, - tautomery.

 Izomery konfigurační mají stejné sumární vzorce a stejnou konstituci. Liší se ale tzv. konfigurací, tj. prostorovým uspořádáním atomů v molekulách.  - Izomery konfigurační dělíme dále na tři skupiny: - geometrické, - optické antipody, - konformační.

 Izomery konstituční řetězcové se liší tvarem uhlíkatého řetězce.  Zkuste vytvořit 2 sloučeniny o stejném sumárním vzorci, ale rozdílných řetězcích.   Butan 2-methylpropan

 Izomery konstituční polohové se liší umístěním substituentu na řetězci.  Zkuste vytvořit 2 sloučeniny o stejném sumárním vzorci, ale které se budou lišit polohou některého prvku. 1-chlorbutan 2-chlorbutan

 Izomery konstituční skupinové se liší funkční skupinou. 1-butanol ethoxyethan

 Izomery konstituční tautomery se liší druhem dvojné vazby a polohou jednoho z vodíkových atomů. Propen-2-ol propanon

 Izomery konfigurační geometrické se liší konfigurací ligandů buď na dvojných vazbách nebo na cyklech. Rozlišujeme izomery cis a trans. Mají rozdílné fyzikální a chemické vlastnosti. cis-2-buten trans-2-buten

 Izomery konfigurační optické antipody mají neztotožnitelné zrcadlové obrazy. Optické antipody stáčejí rovinu lineárně polarizovaného světla o stejný úhel, ale každý na jinou stranu. Proto máme optické antipody levotočivé a pravotočivé. Směr otáčení značíme symbolem (+) a (-) před názvem sloučeniny. kyselina(-)-mléčná kyselina(+)-mléčná

 Izomery konfigurační konformační se liší různým prostorovým uspořádáním molekul téže sloučeniny, ztotožnitelné rotací jednotlivých částí molekuly kolem jednoduchých vazeb. Zákrytová konformace nezákrytová konformace ethanu ethanu

 Zdroj informací:  McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně).  VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN  HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN  Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.

 Téma sady: Úvodní studium organické chemie  Vzdělávací oblast: Člověk a příroda  Vzdělávací obor:Chemie  Tematický okruh:Organická chemie  Autor: Ing. Jan Voříšek  Rok vytvoření materiálu: 2012  Název materiálu: Izomerie organických sloučenin.  Jazyk:čeština  Očekávaný výstup:Žák vysvětlí problematiku izomerie a dokáže vytvořit jednotlivé typy izomerů.  Klíčová slova: izomerie, izomery, konstituční izomerie, konfigurační izomerie, tautomer, optický antipod.  Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka  Cílová skupina:žák  Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání  Typická věková skupina: let   Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Pro doplnění je možné zadat za domácí úkol vytvoření jiných izomerů u jednotlivých typů izomerie. V případě potřeby je možné si nainstalovat program ChemSketch a ukázat typy izomerů v prostoru nebo tyto izomery vytvořit pomocí modelů pro lepší názornost.