VY_32_INOVACE_5_1_7 Ing. Jan Voříšek
Co si představíte pod pojmem struktura? Pojem struktura organických látek byl zaveden do chemie již v roce 1861 Rusem Butlerovem. Ten vyšel z již známé představy o čtyřvaznosti uhlíku a odvodil, že pro určitou sloučeninu není rozhodující jen druh a počet atomů v molekule sloučeniny, ale i to, jak jsou jednotlivé atomy vzájemně pospojovány. Základy stereochemie (věda o prostorovém uspořádání atomů v molekulách) položili chemici van’t Hoff a Le Bel, kteří zjistili, že úhly vazeb v molekule methanu mají hodnotu 109 o 28‘.
Mohou existovat látky o stejném chemickém složení, ale různě v prostoru uspořádány? Jev, kdy sloučeniny o stejných sumárních vzorcích se liší povahou vazeb, jejich pořadím nebo jen prostorovým uspořádánim atomů v molekulách se nazývá izomerie a jednotlivé sloučeniny nazýváme izomery. Slovo isomerie pochází z řeckých výrazů isos + meros, které znamenají „vytvořený ze stejných částí“
Izomery dělíme na dvě skupiny: 1. Izomery konstituční. 2. Izomery konfigurační.
Izomery konstituční mají stejné sumární vzorce, ale odlišují se konstitucí, tj. povahou a pořadím atomů a vazeb v molekulách. - Izomery konstituční dělíme dále na čtyři skupiny: - řetězcové, - polohové, - skupinové, - tautomery.
Izomery konfigurační mají stejné sumární vzorce a stejnou konstituci. Liší se ale tzv. konfigurací, tj. prostorovým uspořádáním atomů v molekulách. - Izomery konfigurační dělíme dále na tři skupiny: - geometrické, - optické antipody, - konformační.
Izomery konstituční řetězcové se liší tvarem uhlíkatého řetězce. Zkuste vytvořit 2 sloučeniny o stejném sumárním vzorci, ale rozdílných řetězcích. Butan 2-methylpropan
Izomery konstituční polohové se liší umístěním substituentu na řetězci. Zkuste vytvořit 2 sloučeniny o stejném sumárním vzorci, ale které se budou lišit polohou některého prvku. 1-chlorbutan 2-chlorbutan
Izomery konstituční skupinové se liší funkční skupinou. 1-butanol ethoxyethan
Izomery konstituční tautomery se liší druhem dvojné vazby a polohou jednoho z vodíkových atomů. Propen-2-ol propanon
Izomery konfigurační geometrické se liší konfigurací ligandů buď na dvojných vazbách nebo na cyklech. Rozlišujeme izomery cis a trans. Mají rozdílné fyzikální a chemické vlastnosti. cis-2-buten trans-2-buten
Izomery konfigurační optické antipody mají neztotožnitelné zrcadlové obrazy. Optické antipody stáčejí rovinu lineárně polarizovaného světla o stejný úhel, ale každý na jinou stranu. Proto máme optické antipody levotočivé a pravotočivé. Směr otáčení značíme symbolem (+) a (-) před názvem sloučeniny. kyselina(-)-mléčná kyselina(+)-mléčná
Izomery konfigurační konformační se liší různým prostorovým uspořádáním molekul téže sloučeniny, ztotožnitelné rotací jednotlivých částí molekuly kolem jednoduchých vazeb. Zákrytová konformace nezákrytová konformace ethanu ethanu
Zdroj informací: McMURRY, John. Organická chemie. Vydání první. Vydalo Vysoké učení technické v Brně – nakl. VUTIUM, Brno, Počet stran ISBN (VUT v Brně). VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Třetí doplněné vydání. Vydalo SPN-pedagogické nakladatelství, a.s., Praha, Počet stran 368. ISBN HONZA, Jaroslav, MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 2.díl. Druhé přepracované vydání. Vydalo Nakladatelství Olomouc, Počet stran 232. ISBN Vzorce byly vytvořeny pomocí free programu ChemSketch a PowerPoint-2007.
Téma sady: Úvodní studium organické chemie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Chemie Tematický okruh:Organická chemie Autor: Ing. Jan Voříšek Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Izomerie organických sloučenin. Jazyk:čeština Očekávaný výstup:Žák vysvětlí problematiku izomerie a dokáže vytvořit jednotlivé typy izomerů. Klíčová slova: izomerie, izomery, konstituční izomerie, konfigurační izomerie, tautomer, optický antipod. Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina: let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentace je využitelná jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které aktivizují žáky a umožňují žákům zamyšlení nad jednotlivými body tématu. Pro doplnění je možné zadat za domácí úkol vytvoření jiných izomerů u jednotlivých typů izomerie. V případě potřeby je možné si nainstalovat program ChemSketch a ukázat typy izomerů v prostoru nebo tyto izomery vytvořit pomocí modelů pro lepší názornost.