Umění jednat s lidmi DUM_14. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Temperament DUM_20. INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁNÍ Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Advertisements

NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI VY_32_INOVACE_16_1_5 NÁHRADA MZDY PŘI DOČASNÉ PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Psychologie – význam, směry, disciplíny DUM_12. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Potřeby a pudy - aktivačně motivační vlastnosti
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Inf Počítač a lidé s handicapem
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Dopravní značení pro chodce VY_32_INOVACE_5A_13
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Techniky práce s mentálně postiženými
POTŘEBY DUM _13.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
City DUM_15.
Komunikace a interakce
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Filozofické disciplíny
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Synergie manažerského týmu
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
VY_32_INOVACE_SA4A_4 DUM 4. „Chlapec, uživatel služby-dramatizace “
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
The Czech Republic.
Transkript prezentace:

Umění jednat s lidmi DUM_14

Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_14 Vytvořeno: Autor:Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Sociální dovednostiRočník:I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák používá základní komunikační dovednosti, dokáže jednat s různými typy lidí (podle pohlaví, věku), rozliší typy jednání Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Umění jednat s lidmi, pasivní, agresivní, asertivní jednání Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad pro praktickou činnost.

umění jednat s lidmi vychází ze základních principů společenského chování k základním předpokladům úspěšného jednání s lidmi patří: - znalost vlastní osoby (sebepoznání) - znalost druhých lidí - znalost zákonů komunikace

Zásady úspěšného jednání Při působení na druhé lidi musíme vycházet z toho, že vždy jednáme s člověkem určitého věku, pohlaví, osobnostní povahy a sociálního statutu.

Věk každý věk má své přednosti i nedostatky pubescence - vyznačuje se negativismem, zvýšeným egocentrismem, dochází k prudkému rozvoji fantazie, ke zvýšené kritice adolescence - touha po osamostatnění, ustupuje negativismus, přetrvává nonkomformismus, nedostatek taktu a taktnosti v jednání s lidmi

rané období dospělosti (20-30 let) - energie, rozmach, nedostatek životních zkušeností zralost (30-45 let) - neschopnost adaptace, obtížně se učí nové věci, dovednost taktně jednat s lidmi, zralost, vyrovnanost střední věk (45-60 let) - životní zralost, zkušenost, vyrovnanost, nadhled stáří (60 a více let) - moudrost, zkušenost, menší sebekritičnost

Pohlaví ženy: orientace na vztahy, větší schopnost empatie, emotivnější, více se svěřují s problémy muži: orientace na věci, smysl pro systematičnost, racionalita, technické myšlení

Osobnost působíme celou osobností – temperament (introvert si více informací nechává pro sebe), intelekt (např. snížená úroveň zpětné vazby v důsledku subnormální inteligence)

Jednání s lidmi usnadňuje autentičnost – opravdovost ve vztazích bezprostřednost – jednat přímo, upřímně emotivnost – dávat přiměřeně najevo své city empatie konkrétnost – při rozhovoru nepoužívat mnohoznačné významy iniciativa – aktivní navazování kontaktů

respekt k názorům druhých naslouchání příjemné chování zapamatovat si jména lidí úsměv

Druhy jednání soc. pracovník se setkává s různými druhy jednání Pasivní jednání nedovede jasně sdělit své požadavky, svá přání a potřeby neumí odmítnout požadavky druhých, přestože jsou pro něj nepřijatelné

absence jistoty v jednání nedostatečné sebeuplatnění neverbální projev: mluví potichu, váhavě, vyhýbá se očnímu kontaktu na kritiku (i neoprávněnou) reaguje omluvami nízké sebevědomí někdy se objevuje agrese, po napomenutí se stáhne

Agresivní jednání jedná na úkor druhých, manipuluje s nimi nezvládá emoce ponižuje zesměšňuje při nezdarech obviňuje okolí neverbální projevy: silný hlas, podbarvený sarkasmem, rázná gestikulace, zaťatá pěst

vyvolává v lidech napětí, úzkost při komunikaci je třeba dávat pozor – nesdělovat, co si myslíme, poskytované informace vybírat často útočí předem

Asertivní jednání jedná jasně, přímo přesně definuje – říká, o co mu jde, jak vidí situaci, co si myslí pozitivní postoj k lidem přiměřené sebevědomí naslouchá druhým přístupný ke kompromisu

není mu hloupé požádat druhé o laskavost sám podá pomocnou ruku respektuje partnera ctí a neponižuje druhé vystupuje klidně neverbální komunikace: mluví přiměřeně hlasitě, dívá se do očí nemanipuluje vytváří kolem sebe pohodu

Úkol č.1 Proveďte – agresivně, pasivně a asertivně: –Vyjádření svých pocitů –Vyřízení nepříjemné věci –Požádání o neobvyklou službu (věc) –Omluva při trapasu

Úkol č. 2 Pospojujte: pozitivní postoj k lidem pasivní jednání ponižování asertivní jednání absence jistoty v jednání agresivní jednání

Zdroje NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009, ISBN TRPIŠOVSKÁ, D.: Kapitoly ze sociální psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2000, ISBN