Umění jednat s lidmi DUM_14
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_14 Vytvořeno: Autor:Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: Sociální dovednostiRočník:I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák používá základní komunikační dovednosti, dokáže jednat s různými typy lidí (podle pohlaví, věku), rozliší typy jednání Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Umění jednat s lidmi, pasivní, agresivní, asertivní jednání Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad pro praktickou činnost.
umění jednat s lidmi vychází ze základních principů společenského chování k základním předpokladům úspěšného jednání s lidmi patří: - znalost vlastní osoby (sebepoznání) - znalost druhých lidí - znalost zákonů komunikace
Zásady úspěšného jednání Při působení na druhé lidi musíme vycházet z toho, že vždy jednáme s člověkem určitého věku, pohlaví, osobnostní povahy a sociálního statutu.
Věk každý věk má své přednosti i nedostatky pubescence - vyznačuje se negativismem, zvýšeným egocentrismem, dochází k prudkému rozvoji fantazie, ke zvýšené kritice adolescence - touha po osamostatnění, ustupuje negativismus, přetrvává nonkomformismus, nedostatek taktu a taktnosti v jednání s lidmi
rané období dospělosti (20-30 let) - energie, rozmach, nedostatek životních zkušeností zralost (30-45 let) - neschopnost adaptace, obtížně se učí nové věci, dovednost taktně jednat s lidmi, zralost, vyrovnanost střední věk (45-60 let) - životní zralost, zkušenost, vyrovnanost, nadhled stáří (60 a více let) - moudrost, zkušenost, menší sebekritičnost
Pohlaví ženy: orientace na vztahy, větší schopnost empatie, emotivnější, více se svěřují s problémy muži: orientace na věci, smysl pro systematičnost, racionalita, technické myšlení
Osobnost působíme celou osobností – temperament (introvert si více informací nechává pro sebe), intelekt (např. snížená úroveň zpětné vazby v důsledku subnormální inteligence)
Jednání s lidmi usnadňuje autentičnost – opravdovost ve vztazích bezprostřednost – jednat přímo, upřímně emotivnost – dávat přiměřeně najevo své city empatie konkrétnost – při rozhovoru nepoužívat mnohoznačné významy iniciativa – aktivní navazování kontaktů
respekt k názorům druhých naslouchání příjemné chování zapamatovat si jména lidí úsměv
Druhy jednání soc. pracovník se setkává s různými druhy jednání Pasivní jednání nedovede jasně sdělit své požadavky, svá přání a potřeby neumí odmítnout požadavky druhých, přestože jsou pro něj nepřijatelné
absence jistoty v jednání nedostatečné sebeuplatnění neverbální projev: mluví potichu, váhavě, vyhýbá se očnímu kontaktu na kritiku (i neoprávněnou) reaguje omluvami nízké sebevědomí někdy se objevuje agrese, po napomenutí se stáhne
Agresivní jednání jedná na úkor druhých, manipuluje s nimi nezvládá emoce ponižuje zesměšňuje při nezdarech obviňuje okolí neverbální projevy: silný hlas, podbarvený sarkasmem, rázná gestikulace, zaťatá pěst
vyvolává v lidech napětí, úzkost při komunikaci je třeba dávat pozor – nesdělovat, co si myslíme, poskytované informace vybírat často útočí předem
Asertivní jednání jedná jasně, přímo přesně definuje – říká, o co mu jde, jak vidí situaci, co si myslí pozitivní postoj k lidem přiměřené sebevědomí naslouchá druhým přístupný ke kompromisu
není mu hloupé požádat druhé o laskavost sám podá pomocnou ruku respektuje partnera ctí a neponižuje druhé vystupuje klidně neverbální komunikace: mluví přiměřeně hlasitě, dívá se do očí nemanipuluje vytváří kolem sebe pohodu
Úkol č.1 Proveďte – agresivně, pasivně a asertivně: –Vyjádření svých pocitů –Vyřízení nepříjemné věci –Požádání o neobvyklou službu (věc) –Omluva při trapasu
Úkol č. 2 Pospojujte: pozitivní postoj k lidem pasivní jednání ponižování asertivní jednání absence jistoty v jednání agresivní jednání
Zdroje NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009, ISBN TRPIŠOVSKÁ, D.: Kapitoly ze sociální psychologie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2000, ISBN