ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zahraniční obchod Význam, formy a členění.
7 Nezaměstnanost.
Mikroekonomie I Zásahy státu do cen
Mikroekonomická politika a zásahy státu do cen
Zahraniční obchod.
VÝROBA, OBCHOD, SLUŽBY Mgr. Michal Oblouk.
Mezinárodní obchod a obchodní politika
Jan Brychta Michaela Šťastná.  Cena  R egulace  Orgány  Zákon.
Rovnovážný bod, rovnovážná cena
B) Nabídková funkce.
POPTÁVKA PO VF TRPX – příjem z celkového produktu faktoru
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Zemědělství má budoucnost Ing. Jiří Papež Místopředseda zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Ekonomická gramotnost
Inflace.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
MEZINÁRODNÍ OBCHOD. Příčiny rozvoje odlišné klimatické a přírodní podmínky odlišný spotřebitelský vkus zvyšování efektivity – dělba práce.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
Zahraniční obchod Dovozní operace. Dovozní operace jsou všechny potřebné činnosti, které dovozu předcházejí a s dovozem souvisejí. Dovozní operace jsou.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
1 Společné politiky EU Mezinárodní ekonomická integrace VŠFS LS 2004/05 MS prezenční přednáška
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Hospodaření, ekonomika. hospodaření ekonomická činnost : výroba spotřeba obchod, směna vlastnosti dobrého hospodaření hospodárnost – promýšlení všech.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Liberalizace trhu z elektřinou a plynem má být prostředkem k dosažení větší konkurenceschopnosti evropského průmyslu, ne cílem za který je často vydávána.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
2 JAK FUNGUJE TRH.
CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU. cena a cenová politika - ovlivňující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena.
Interkulturní marketing Mgr. Evžen Staněk Interkulturní marketing a komunikace DISTRIBUCE V MEZINÁRODNÍM MARKETINGU.
Vnější hospodářská politika1 V. NÁSTROJE OBCHODNÍ POLITIKY.
TRH (tržní mechanismus)
NEDOKONALÉ TRHY Cíle: Vysvětlit co jsou nedokonalé trhy, proč existují, jakou roli má informace.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Spotřební daň Ekonomika podniku 2. ročník Spotřební daň - je nepřímá daň, tzn. je součástí ceny výrobku - je placena jednorázově při prvním prodeji od.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
CENOVÁ DISKRIMINACE Prezentace k semestrální práci z předmětu Mikroekonomie II. Autor: Adam Kadlčík, K-IM2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
FINANČNÍ GRAMOTNOST DANĚ ZŠ HejniceZ. Hyxa. DANĚ Daně a veřejné rozpočty daně jsou jedním ze zdrojů příjmů veřejných rozpočtů. Veřejné rozpočty jsou státní,
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Nová doba a ekonomika Jaký ekonomický systém je typický pro středověk?
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Nabídka VY_32_INOVACE_40_800
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Zahraniční obchod Dovozní operace.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

ZÁSAHY STÁTU DO CEN Cíle: Vysvětlit možnosti státu zasahovat do cen a dopady těchto zásahů

CENOVÝ STROP (MAXIMÁLNÍ CENA) C ENOVÝ STROP – PRODÁVAJÍCÍ NESMÍ POŽADOVAT CENU VYŠŠÍ NEŽ JE STANOVENA STÁTEM ( POTRAVINY, ENERGIE, NÁJEMNÉ, DOPRAVA ). Ú ČELEM JE SNAD CHRÁNIT SPOTŘEBITELE PROTI VYSOKÝM CENÁM STATKŮ, KTERÉ USPOKOJUJÍ ZÁKLADNÍ POTŘEBY. V ÝSLEDKEM VŠAK MŮŽE BÝT POUZE OMEZENÍ NABÍDKY PŘI VZNIKU VYŠŠÍ POPTÁVKY ( VZNIKÁ NEDOSTATEK - NEROVNOVÁHA NA TRHU ). N APŘ. FARMACEUTICKÁ FIRMA NEBUDE DODÁVAT LÉK NA DANÝ TRH, OMEZÍ VÝZKUM A VÝVOJ V DANÉ OBLASTI. V ZNIK NEPENĚŽNÍCH NÁKLADŮ K ZÍSKÁNÍ NEDOSTATKOVÉHO ZBOŽÍ NEBO SLUŽBY ( I NELEGÁLNĚ ).

SPOTŘEBNÍ DAŇ J EDNA Z MOŽNOSTÍ VÝBĚRU DANÍ ( VYBRANÉ ZBOŽÍ, VYCHÁZÍ Z MNOŽSTVÍ ). B ŘEMENO PADÁ NA SPOTŘEBITELE ( VYŠŠÍ CELKOVÁ CENA ) I VÝROBCE ( OMEZENÍ POPTÁVKY, NIŽŠÍ ORIGINÁLNÍ CENA ). S POTŘEBNÍ DAŇ Z NEŘESTI ( TABÁK, ALKOHOL ), LUXUSU, EKOLOGIE ( BENZÍN ). D AŇ Z PŘIDANÉ HODNOTY – NA VŠECHNO ZBOŽÍ, VYCHÁZÍ Z CENY, MŮŽE EXISTOVAT VÍCE SAZEB.

SUBVENCE Č ÁSTKA PLACENÁ STÁTEM K CENĚ STATKU ČI SLUŽBY ( ZÁPORNÁ SPOTŘEBNÍ DAŇ ). C ÍLEM JE SNÍŽIT CENU PRO SPOTŘEBITELE NEBO VŮBEC ZAJISTIT PRODUKCI STATKU ČI SLUŽBY. P ŘÍKLADY – DOPRAVA ( MĚSTSKÁ HROMADNÁ DOPRAVA, Č ESKÉ DRÁHY ), BYTOVÁ VÝSTAVBA, POTRAVINY, SOCIÁLNÍ SLUŽBY, MATEŘSKÉ ŠKOLY. V YŠŠÍ NABÍDKA MŮŽE VÉST K VYŠŠÍM NÁKLADŮM ( KŘIVKA NABÍDKY JE ROSTOUCÍ ).

MINIMÁLNÍ CENA A VÝVOZNÍ SUBVENCE M INIMÁLNÍ VÝKUPNÍ CENY OD ZEMĚDĚLCŮ. P OTOM SE OVŠEM NEMUSÍ PODAŘIT VŠE PRODAT A JSOU POSKYTOVÁNY VÝVOZNÍ SUBVENCE. V MEZINÁRODNÍM OBCHODU PAK PROBÍHÁ BOJ PROTI SUBVENCOVANÝM DOVOZŮM ( NAPŘ. CLA ). S ILNÝ LOBBING ZEMĚDĚLCŮ, STRATEGICKÁ POTRAVINOVÁ SOBĚSTAČNOST.

STÁTNÍ INVERVENČNÍ NÁKUPY PRODUKČNÍ KVÓTY N ÁKUPY STÁTU, NAPŘÍKLAD NÁKUPY OBILÍ. S TÁT TAK ZAJIŠŤUJE ZEMĚDĚLCŮM VYŠŠÍ CENU. Č ASEM BY VŠAK MĚL PŘIJÍT INTERVENČNÍ PRODEJ KE SNÍŽENÍ CEN ( CO SE ZÁSOBAMI DĚLAT ?) P RODUKČNÍ KVÓTA – PODOPTIMÁLNÍ MNOŽSTVÍ STATKU ( NEEFEKTIVNOST ), NAPŘÍKLAD CUKR. P ROBLÉM ROZDĚLOVÁNÍ KVÓT MEZI VÝROBCE.