Náročné životní situace DUM_11
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 ICT INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY ICT Název a číslo materiálu: ODS_32_INOVACE_JTD1A_11 Vytvořeno: Autor:Mgr. Martina Hašková Vyučovací předmět: PsychologieRočník:I. ročník SOŠ Výsledky vzdělávání dle RVP: Žák umí prezentovat základní informace o náročných životních situacích, objasní na konkrétních příkladech frustraci a deprivaci Typ interakce:Kombinované Druh výukového zdroje: PrezentaceKlíčová slova:Frustrace, deprivace, náročné životní situace Anotace:Didaktický učební materiál je určen pro žáky maturitních oborů SOŠ. Je zaměřen na prezentaci základních pojmů vztahujících se k tématu psychologie osobnosti. Lze využít jako samostatný studijní materiál nebo jako podklad k diskuzi.
Frustrace proces motivace končí dosažením cíle, což prožíváme jako uspokojení, radost, úlevu někdy je úsilí o dosažení cíle zmařeno vnějšími či vnitřními překážkami a dochází k tzv. frustraci frustra = marně
nastane, když se na cestě k cíli objeví překážka: vnitřní překážka např. nemohu jít do kina, protože mám ještě mnoho povinností a chci je splnit vnější překážka např. nemohu jít do kina, protože už nejsou lístky v průběhu života se učíme způsoby překonávání překážek
Co se děje při frustraci? Organismus, který bojuje s problémem, naráží na neřešitelnost překážky, která nás odsuzuje k pasivitě a nečinnosti. Tímto nahromaděnou energii k boji musíme nějak vybít nebo přeměnit. Cítíme vztek, napětí a zklamání z neúspěchu. Často tento stav řešíme agresí, ať už slovní, kdy nadáváme na příčinu frustrace, na svět,… Extrémními případy agrese jsou vraždy nebo sebevraždy.
Reakce na frustraci: řešení frustrující situace může být různé agrese: zaměřená na objekt (na překážku uspokojení potřeb) zaměřená na sebe sama = autoagrese (sebepoškozování) zaměřená na náhradní objekt (vandalismus, týrání zvířat)
útěk do fantazie: nereálný svět výmyslů, snaha zapomenout apatie, rezignace: ztráta zájmu, poddání se „ranám“ osudu projekce: promítání viny na druhé
regrese: někteří lidé se chovají jako děti, dělají ze sebe bezmocné, o které se musí někdo starat vytěsnění: zapomenout, problém neexistuje
tyto situace frustraci neřeší, spíše prohlubují krizi frustrační tolerance schopnost snášet frustraci je u každého člověka jiná
Deprivace dlouhodobé neuspokojení potřeb deprivere = strádat závažnější forma frustrace smyslová deprivace (při oslepnutí) psychická deprivace (např. citová – nejzávažnější je u dětí při pobytu v kojeneckém ústavu) sociální deprivace (při nedostatku sociálních kontaktů – např. odchod do důchodu)
Úkol Podtrhněte správnou odpověď: Závažnější forma neuspokojení potřeb se nazývá frustrace/deprivace. Chybí-li někomu peníze na uhrazení účtů, jedná se o překážku vnitřní/vnější. Způsob reakce na frustraci, při kterém člověk promítá veškerou vinu na druhé se nazývá projekce/regrese
Zdroje AUTOR NEUVEDEN. Frustrace [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: DVOŘÁK, J. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: Didaktis, 2008, ISBN HELUS, Z. Psychologie pro gymnázia. Praha: Fortuna, 1995, ISBN : NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999, ISBN