Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Hudba v pravěku Vývoj hudební kultury
Pythagoras 6.století př. n. l..
Hudební tělesa VY_32_INOVACE_03_Hudební tělesa.
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 3 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
zpracovaný v rámci projektu
Hudebně výrazové prostředky
Hudební výrazové prostředky
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Hudební nástroje ve vážné hudbě
Tympány Kristýna Vyčítalová.
Jak je možné zachytit hudbu
Původ hudby, pravěk, starověk
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Fyzika Zvuk.
Počátky hudby Autor: Květa Stejskalová. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Za období počátku hudby se považuje Pravěk. Je to především díky nálezům.
4.1 Pravěk a starověk Trois-Fréres Hluboká nad Vltavou
-jak vypadala prvotní hudba? -proč se hudba objevuje - důvody?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název projektu: Inovací ke kvalitě na ZŠ Rosice
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Původ hudby, pravěk, starověk
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
Hudba starověku - antická orientální exotická.
Tón. Výška tónu (Učebnice strana 170 – 171) Zvukům vyvolaným pravidelnými kmity říkáme tóny. Vytvářejí je například hudební nástroje. Při hře na kytaru.
Prameny hudby Starověké kultury Starožidovská kultura úkoly Dějiny evropské hudby.
1. OBLAST Dějiny hudby a její osobnosti. Starověké umění  Název školy: Základní škola Francova Lhota  Autor: Mgr. Lada Martinková  Název: VY_12_INOVACE_03_Starověké.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_04_Hudba ve starověku Autor.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
AFRICKÝ TANEC A HUDBA. TANEC Při svém vzniku tento tanec sloužil skutečně jako prostředek k vyjádření různých významných událostí, které se ve vesnici.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_27_07_HV6_Skála AUTOR : Mgr. Aleš Skála TÉMA : Píseň a její hudební forma Základní škola.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Hudba v období klasicismu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky hudebních dějin v Čechách
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Hudba ve starověku
VY_32_Inovace_ Antická literatura Český jazyk 8. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
(asi od 40. tis. př. n. l.do 4. až 3. tis. př. n. l.)
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Uherský Ostroh
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ Veselí n. M., Kollárova 1045
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Význam matematiky v hudbě
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
Louis Armstrong AUTOR: Mgr. Aleš Skála
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 8. ročník
Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor:
CESTA Z PRAVĚKU STAROVĚK ICT 2 – část
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Osnova ke studiu pro studenty středních pedagogických škol
Název školy Základní škola ,Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Systematiky hudebních nástrojů
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_05_Hudba v období antiky Autor Jana Malá

Hudba v období antiky 4. tis.pr. n. l.-5. st. n. l.

Recko Hudba měla významné postavení Věřilo se, že hudba je schopna převychovat, umravňovat a formovat člověka Pěstoval se sborový i sólový zpěv- zpěvně se přednášely hrdinské básně např. Illias a Odyssea (Homér) Kithara, lyra, aulos Vodní varhany Apollo a černý pták

Kithara = hudební symbol klasického Řecka kitharisté dosáhli spol.výsad hudba nedílnou součástí tragédie a poezie – kitharisté a hráči na aulos (aerofon s dvojitým plátkem); měření kroku, zdůraznění důležité pasáže, držení těla ve výrazovém postoji  pěvci interpretovali nomy = pův. lidové skladby upravované a dovedené postupně k vytříbenosti – jejich forma dovolovala improvizaci a krátké sólové kitharové vstupy. kithara

Dokud živ, tvář měj jasnou, smutku výhost dej. Života krátký jest jen běh, nakonec vezme čas zpět dar svůj. Nejstarší dochovaná hudební památka s notací. Zápis je vytesán do Seikilova náhrobku. Tóny jsou označeny písmeny iónské abecedy.

Rím Všechny hudební zvyklosti Řecka byly převzaty a uchovány Římem. Také sólový a sborový zpěv. Uplatnění hudby v pantomimě. Při hrách v cirku zněla hlučná hudba pro vyburcování bojovníků i diváků. Vodní varhany na byzancké mozaice

Úpadek rímského impéria V době úpadku hudba ztrácela své vznešené postavení a z hudebníků se stávali bezprávní tuláci  Petronius: Satirikon – s krutou sžíravostí zde líčí kitharisty a úpadek hudby  alexandrijští teoretikové (Nikomachos, Athénaios) vyzdvihovali původní význam hudby v Řecku

Hudební nástroje dechové: flétny (tigtigi) a hoboje (abub) strunné (= chordofony): lyry (algar) a malé horizontální harfy (zagsal) – hrobky v Uru (2500 př.Kr.) bicí: velký buben (balag), kotlíky (liris a ub), kastaněty a sistra, později cymbalon i zvonky Starověké Řecko: Hráč na aulos a tanečnice s klapačkami

. Harmonie světa - Pythagoras byl první, který svět nazval "kosmem" - spočívá v tom, že je v něm vše uspořádáno podle číselných vztahů. Důkazem toho je pro Pythagora hudba. Zdá se, že byl první, kdo za harmonickým souzvukem tónů a za intervaly stupnic objevil číselné vztahy, nikoliv ovšem mezi kmitočty, ale mezi délkami znějících strun. Hudební harmonii Pythagoras nalézá i ve stavbě vesmíru. Tak jako těleso v pohybu vydává zvuk, který závisí na velikosti tělesa a rychlosti pohybu, tak i nebeská tělesa, když probíhají svou drahou, vyvolávají nepřetržitě znějící "hudbu sfér", kterou my ovšem neslyšíme. Pythagoras

Kde byla nalezena slova Seikilovy písne? Na papirusu Na náhrobku U paní Seikilové

ŠPATNE!!

VÝBORNE !

Použité zdroje Seikilova píseň harfa - Řecko antika recke noty CD k učebnici Hudební výchova pro 6.,7.,8. a 9. ročník základní školy autorů A. Charalambidise, J. Pilky a kolektivu