ZVLÁDÁNÍ A ODOLNOST U SLOŽEK IZS zasahujících u hromadného neštěstí (vybrané výsledky výzkumu – kauza železničního neštěstí EC 108 u Studénky 8/8/2008)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

SPIS Systém Psychosociální Intervenční Služby
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Lidský faktor v dopravě!
Psychosociální aspekty pandemie chřipky Psychosociální aspekty pandemie chřipky dopady a možnosti pomoci občanům a zasahujícím profesionálům Michal Zelenka.
Projekt empirického výzkumu
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Individuální projekt „Podpora a rozvoj služeb sociální prevence v Moravskoslezském kraji“ (číslo projektu: CZ.1.04/3.1.00/ ), dále jen „Projekt“
Bezpečnost silničního provozu v roce 2009 Tisková konference, 15. ledna 2010 ministr dopravy Gustav Slamečka.
Podpora jedinců s postižením při vstupu na volný trh práce v Rakousku PhDr. Lucie Procházková.
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
Spolupráce Hasičského záchranného sboru Jihočeského kraje s dobrovolníky nestátních neziskových organizací Hasičský záchranný sbor Jihočeského kraje mjr.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Popularizace výsledků dopravního výzkumu Lidský faktor v dopravě CZ.1.07/2.3.00/
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Bakalářské studium 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 3. ročník – ošetřovatelství – prezenční 912Základy řízení 912Základy řízení 4. ročník – ošetřovatelství.
Mgr. Daniel Rychlik , Ostrava
Psychologie koučování
KLIMA ŠKOLY ALEŠ STUPKA.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Traumatologický plán ÚSZS
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Případová studie Seminář 2014.
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Zdraví a jeho determinanty Mgr. Aleš Peřina, Ph. D. Ústav ochrany a podpory zdraví LF MU Kamenice 5, Brno.
Seminář OBP MV: Psychosociální podpora uniformovaných složek – evropská vodítka a trendy Praha
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Vodítka – psychosociální podpora pro pracovníky uniformovaných složek Informace o materiálu PhDr. Štěpán Vymětal,
Řízení vztahu se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti maloobchodu se sportovními potřebami Autor bakalářské práce: Daniel Baumruk (147.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Hodnota vnímaná zákazníkem ve vybraném podniku Autor práce: Jana Štindlová,
VŠTE České Budějovice Ústav podnikové strategie
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybrané organizaci Autor práce: Zdeňka Sukdoláková Vedoucí.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Akademie Hasičského záchranného sboru České republiky
Prezentace k výzkumu cílové skupiny Další osoby ohrožené sociálním vyloučením pro přípravu 5. komunitního plánu Autorský tým Centrum praktických a evaluačních.
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Limity a úskalí resocializačního působení u pachatelů z řad mládeže
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Systém odměňování pracovníků ve vybraném podniku
Analýza vnitropodnikového komunikačního systému ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vnitropodniková komunikace ve vybraném podniku Autor práce: Denisa.
Sociální šetření a legislativa
Analýza vnitropodnikové komunikace ve vybraném podniku
ANALÝZA VNITROPONIKOVÉHO KOMUNIKAČNÍHO SYSTÉMU VE VYBRANÉM PODNIKU
Policejní prezidium ČR I. náměstek policejního prezidenta plk. Mgr
Psychologie koučování
Syndrom vyhoření a vzdělávání v sociální práci v pregraduálním studiu
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

ZVLÁDÁNÍ A ODOLNOST U SLOŽEK IZS zasahujících u hromadného neštěstí (vybrané výsledky výzkumu – kauza železničního neštěstí EC 108 u Studénky 8/8/2008) PhDr. Štěpán Vymětal, PhD., OBP MV , XIX. ošetřovatelské dny Hradec Králové 1

Předpoklad Zásah u HN se odlišuje od běžné zátěže členů IZS: přesahuje zkušenost vyvolává nejistotu vyžaduje nové činnosti, improvizaci a flexibilitu… „Za dobu mého působení u ZS, bylo toto hromadné neštěstí nejhorším, které jsem zažil – hlavně svým rozsahem a charakterem. Utvrdilo mne to v přesvědčení, že žádný člověk nemůže být dostatečně psychicky připravený na takovéto neštěstí“, řidič – záchranář s praxí 32 let 2

Cíle výzkumu 1.Získat vhled do činností a prožívání složek IZS zasahujících u hromadné nehody 2.Zmapovat a klasifikovat zátěžové a ochranné faktory u zasahujících 3.Prozkoumat vnímané přínosy zkušenosti s časovým odstupem 4.Zaměřit se na používané zvládací strategie (PČR) 5.Navrhnout systémová opatření (podpora zvládání a odolnosti, eliminace dopadů) 3

Metodologie Typ výzkumu: aplikovaný, mapující, ex-post-facto Kombinace kvantitativních a kvalitativních metod: Typ analýzy: klasifikační Cílová skupina příjemců výzkumu: pracovníci KŘ, interventi N=132/pčr

Výzkumný plán Sekvenční smíšený výzkum: Fáze 1 (2008-9): analýza dokumentů/případová studie (železniční nehoda u Studénky 2008) Výsledek: deskripce události a charakteristik zásahu. Fáze 2 (2008): strukturované dotazníkové šetření se zasahujícími Výsledek: prohloubení deskripce, nalezení zátěžových a podpůrných faktorů a tvorba kategorií u jednotlivých složek IZS. Fáze 3 ( ): strukturovaný hloubkový rozhovor se zasahujícími policisty (zátěžové a podpůrné faktory, zvládání a přínosy) Výsledek: ověření a prohloubení nálezů fáze 1 a 2. 5

© MF DNES Profil cestujících: 420 cestujících: 300 Čechů, 90 Poláků, 30 jiných cizinců Zejména mladí lidé cestující do Prahy na koncert Iron Maiden. Následky: 8 úmrtí 70 zranění (37 těžkých a středně těžkých) 342 fyzicky nezraněno Typy zranění: zlomeniny, pohmožděniny, řezné a bodné rány, otřes mozku, vnitřní zranění, zranění mozku, amputace. 6

Záchranná operace Čas příjezdu prvních profesionálních záchranářů: 7 min. po nárazu. Čas pro vyproštění všech živých, základní první pomoc a transport na místo triage: 75 min. od nárazu. Zranění byli transportováni do 9 nemocnic během 2 hodin od nehody. Poslední mrtvé tělo bylo vyproštěno 8 hodin po nehodě. Počet profesionálních záchranářů zasahujících v urgentní fázi: 395 Počet dalšího personálu a pomáhajících občanů zahrnutých do likvidačních prací: 150 © MF DNES © Jícha 7

Diference skupin IZS Odlišná věková struktura Odlišné zkušenosti Odlišné činnosti Odlišné vybavení/MTZ Odlišné zátěžové faktory Zcela odlišná doba zátěže Krizová intervence záchranářům na místě či následně (potřeba minimální) 8

Zdravotníci – vzorek N=27 16stř.zdr.pers+6řidičů+4lékaři+1psych 68% praxe nad 10 let Zkušenost s HDN 33% Zkušenost ze cvičení 66% Prům.doba 4,24 hod. (většina do 3 hod.) (vs PČR – nízký věk, bez zkušeností, dlouhá doba) 9

Činnosti - zdravotníci 10

Zátěžové faktory při akci-zdravotníci 11

Podpůrné faktory při akci-zdravotníci 12

Podpůrné faktory po akci-zdravotníci 13

Přínosy zkušenosti-zdravotníci (60% resp.) 14

Zdravotníci-doporučení Zlepšení přípravy pro HDN Zlepšení organizace a řízení zásahu Součinnostní cvičení IZS Vodítka pro HDN Uzavření místa + letového prostoru Základní potřeby+MTZ (nápoj, strava, pláštěnky, přilby, svítilny, megafon, označení, značení) Jednotná frekvence… 15

Dobrá praxe - zdravotníci Spolupráce a funkčnost IZS Kvalita péče+přístup Koordinace a řízení Týmová práce Cestující nebyli v panice, pomáhali si navzájem, pomáhali ZZS! Oficiální vyjádření uznání, poděkování a uzavření pomáhá zasahujícím! Psychosoc. podpora zasahujících jako prevence 16

Odpovědi na otázky 1.Existují výrazné rozdíly v činnostech i zátěži u složek IZS (délka expozice, povaha práce, připravenost, zkušenost) 2.Podpůrné faktory: při akci - vnitřní (vůle, smysl, účinnost, předchozí zkušenost) - u kolegů (kompetence, soudržnost, velení, kolegialita) - týmová práce - krizová připravenost - vnější podmínky po akci - kolegiální podpora, komunikace s kolegy, kognitivní zpracování… rodina… poděkování/uznání 17

3. Přínosy zkušenosti (profesní, osobní) 4. Rozdíly mezi policejními profesemi (hlídková služba, kriminalisté, Tisk a PR, DP…) 5. Zvládací strategie policistů (kognitivní, kolegiální soc. opora, mimopracovní aktivity, humor). Represivní a pragmatické zvládací strategie. Maladaptivní – alkohol. 6. Hodnocení zátěže v čase (3 trajektorie - křivka odolnosti, rezistence, zotavování), jednoznačný profesní přínos! 18

Zátěž v čase 19 Na tvar křivky mají vliv: 1) věk, 2) profesní zkušenost, 3) typ služby

Doporučení - shrnutí Příprava pro HDN + cvičení! Diferenciace v podpoře zasahujícím Téma adaptivních zvládacích strategií Posilovat: vnímanou osobní účinnost, zkušenost se zvládnutím akce a kolegiální sociální oporu 20

Děkuji za pozornost 21