Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Publicita v hotelnictví.
Advertisements

MOŽNOSTI FIGURÁLNÍHO ZOBRAZENÍ V PODMÍNKÁCH GALERIJNÍ PEDAGOGIKY. MOŽNOSTI A LIMITY PRINCIPU TĚLOVOSTI VE VÝTVARNÉM, HUDEBNÍM ČI DRAMATICKÉM PROJEVU. PdF:GP3MP_MGP.
PŘÍPRAVNÁ TŘÍDA „ŠKOLIČKA, DO KTERÉ SE VŠICHNI TĚŠÍME“
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_19 Název materiáluSloh-vypravování.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Německý jazyk Vánoce Online diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium F. X. Šaldy, Liberec Vyučující: Mgr. Renata Šípová Expert: Mgr. Jana.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Spolupráce výtvarného pedagoga s vyučujícími jiných předmětů a s galerijními pracovníky. Vzájemné vazby výtvarného a literárního projevu. Jarmila Hubrová.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Veronika Štěrbová, GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková jaro 2012 VYUŽITÍ ELEKTRONICKÝCH MÉDIÍ V TVORBĚ A REALIZACI.
Maturita 2017.
41 Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 4/06 Název materiálu: Hudební forma
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ing. Kateřina Lichtenberková
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Název prezentace (DUMu)
Od skupiny ke kooperaci
Regulátory v automatizaci
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Funkční styl odborný Oblast odborných publikací, časopisů, učebnic.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Techniky práce s mentálně postiženými
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Didaktika sportovních činností
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
Brno „Dítěti můžeme říci dvěma způsoby, co je slepý člověk. Můžeme mu říci, že slepý člověk je člověk, který nevidí. Nebo mu řekneme:“Zavři.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_03_F9_Hanak TÉMA: Elektromagnetické jevy
seminář k Teorii a metodice výchovy
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Maturita 2018.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
PROJEKT KNIHA Ateliér VDN DIFA JAMU v Brně.
cíle workshopu: PRO PREZENTUJÍCÍ
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Hrajeme si na fotografa
Digitální gramotnost Informatické myšlení
MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková.
Problematika malých muzejních knihoven
Kultura a problematika přístupnosti kulturního bohatství ve vzdělávání neslyšících žáků ZŠ Mgr. et MgA. Mariana Koutská katedra speciální pedagogiky, Pedagogická.
Jak parkovat auta Radka Knotková.
Název prezentace (DUMu): Odborný styl – popis pracovního postupu
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Logické funkce a obvody
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Podpora práce učitelů Podpora budování kapacit pro rozvoj základních pre/gramotností v předškolním a základním vzdělávání.
Vztah k životnímu prostředí
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Řemeslo má zlaté dno Autorky: J…,A….
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Transkript prezentace:

Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky BcA. Jana Hřibová Jaro 2013 Vyučující: Mgr. Bc. Alice Stuchlíková, Ph.D.

Animace převažují animační činnosti: teoretické a praktické využití mezioborových dialogů nejčastější práce s textem Slovesné animace „Jsou samostatným typem animace, které využívají drobné literární etudy, dramatizaci či slovní interpretaci.“ (Horáček, 1998, str. 78)

Literární přístup Galerijní aktivita provázená slovem a textem. Buď text dovede diváky k výtvarnému dílu nebo se textem dílo doprovází. Textem můžeme začít, můžeme se jím inspirovat, motivovat. Můžeme jej použít jako tvůrčí prvek, pak výsledkem bude literární útvar.

Tvůrčí psaní Výtvarné dílo předlohou Texty nenahrazují odborný výklad metody k verbalizaci myšlenkových pochodů oživující prvek metoda tvořivého učení součástí sebeučení aktivizační prvek inspirační hra prostředek porozumění

nejpřirozenější mezioborový dialog textová interpretace obrazů slovní vyjádření s vizuálním uspořádáním

Význam pro pisatele sebepoznání rozvoj heuristických dovedností sebeučení rozvoj komunikačních kompetencí nástroj tvořivého myšlení empatie rozvoj sociálních kompetencí

Význam pro pedagoga informace o náladě diváků reflexe vlastní pedagogické činnosti učitel sám řídí a projektuje materiál pro přípravu didaktické zhodnocení Lektor, pedagog, galerijní animátor – musí být schopen řídit reflexi pisatelů pohotově

Techniky Automatický text Clustering Akrostich Muchláž Brainstorming Kolující zápisník Mindmapping Textová koláž Textová frotáž Pětiminutové příběhy Vizuální poezie Slepý text

Výsledek Malé příběhy Komiks Komentáře Osobní pohled Fiktivní vysvětlování díla Fiktivní rozhovory Reportáže Korespondence Básně Písně Motta Úvahy a jiné slohové útvary

Role prvků dramatické výchovy ve struktuře animačních programů animace doplněné o prvky tvořivé dramatiky: studentům přístupnější osvěžují pozornost obohacení animačních programů: strukturální stránka prožitková stránka Čerpat: dramatická výchova

Užití dramatických prvků: na začátku programu – ledolamky – vzájemné představování v průběhu programů – dramatické etudy

Dramatická výchova a) stěžejní je tvůrčí proces, který je v našem případě zacílen na lepší pochopení výtvarného díla a autorova přístupu k němu; b) dramatické etudy by měly být voleny a vymýšleny tak, aby pomáhaly stimulovat obrazotvornost účastníků animace; c) smyslem tvůrčí dramatiky je prozkoumávání mezilidských vztahů, situací a vnitřního života lidí. (Hrbek, 2007, str. 62)

Ledolamky a) představují neformální, nenásilný začátek programu; b) napomáhají celkovému zklidnění a koncentraci účastníků; c) uvádí nenásilnou formou téma, které bude hlavním obsahem následující animace. (Hrbek, 2007, str. 70)

Dramatické etudy rozvíjí: obrazotvornost emoce intelekt formy: živé obrazy/ sochy fotografické seriály pantomima součást obrazu hra s loutkami Dramatické etudy – střídat s tvůrčí výtvarnou činností.

Literatura FIŠER, HAVLÍK, HORÁČEK. SLOVEM AKCÍ OBRAZEM.1. vyd. Brno: MU, s. ISBN HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, s. neoznačeno. ISBN ŠOBÁŇ, HRBEK, HAVLÍK. Škola muzejní pedagogiky vyd. Olomouc: UPOL, s. ISBN