TECHNICKÉ KRESLENÍ Pravoúhlé promítání 8. cvičení [1] Autor: Ing. Jindřich Růžička Škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Kód: VY_32_INOVACE _TEK_
Níže uvedené těleso v názorném zobrazení natočíme do polohy dávající nejlepší představu o tvaru součásti (podává nejvíce informací). Bude to NÁRYS, tedy nejvýraznější průmět.
NÁRYS
Nyní součást přetočíme doprava, tj. podíváme se na ni vlastně zleva a promítneme ji doprava – dostaneme tak PRAVÝ BOKORYS.
Pohled zleva promítnutý doprava - PRAVÝ BOKORYS.
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU.
Opět NÁRYS
Nyní součást přetočíme doleva, tj. podíváme se na ni vlastně zprava a promítneme ji doleva – dostaneme tak LEVÝ BO- KORYS.
LEVÝ BOKORYS
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Nyní tuto součást přetočíme dolů, tj. podíváme se na ni vlastně z hora a promítneme ji dolů – dostaneme tak PŮDORYS.
PŮDORYS
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Nyní tuto součást přetočíme nahoru, tj. podíváme se na ni vlastně zdola a promítneme ji nahoru – dostaneme tak POHLED ZESPODU.
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
POHLED ZESPODU
Pohled otočíme zpět do NÁRYSU
Opět NÁRYS
Úkol 1: Nyní budeme kreslit průměty pro technický výkres. Níže uvedené těleso v názorném zobrazení natočíme do polohy dávající nejlepší představu o tvaru součásti (podává nejvíce informací). Bude to NÁRYS, tedy nejvýraznější průmět. Máte na to vyhrazený čas. 57
Možné řešení 1:
NÁRYS doplníme tak, aby byla vidět i hloubka součásti, tedy BOKORYSEM a zde PRAVÝM BOKORYSEM, který je zde úplně stejný, jako LEVÝ, viz. dále. Máte na to vyhrazený čas. Úkol 2:
Možné řešení 2:
Úkol 3: NÁRYS doplníme tak, aby byla vidět i hloubka součásti, tedy BOKORYSEM a zde PRAVÝM BOKORYSEM. Oba BOKORYSY jsou zde úplně stejné. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 3
Úkol 4: V podstatě stejného výsledku dosáhneme, když NÁRYS doplníme PŮDORYSEM (také je vidět i hloubka součásti, ale pohled zabere méně místa a je méně pracný). Bude spíše záležet na způsobu okótování. Máte na to vyhrazený čas. Máte na to vyhrazený čas.
Možné řešení 4:
NÁRYS doplněný PRAVÝM a LE- VÝM BOKORYSEM, PŮDORYSEM a POHLEDEM ZESPODU. Je zřejmé, že pohledů je zbytečně moc. Názornost se již nezlepšuje a pracnost je zbytečná. Ani rozdíl mezi PŮDORYSEM a POHLEDEM ZESPODU není. Máte na to vyhrazený čas. Máte na to vyhrazený čas.
Úkol 5: NÁRYS, PRAVÝ BOKORYS, PŮDORYS, POHLED ZESPO- DU a LEVÝ BOKORYS do- plněný AXONOMETRICKÝMI POHLEDY (snadné pomocí modelovacích či rýsovacích programů), ale asi zbytečné.
Možné řešení 5:
Konec cvičení v PowerPointu Dále ve složce následuje soubor vyrobený v modelovacím progra- mu Inventor 10 od firmy Auto- desk, ve kterém jej můžeme prohlížet nebo v jeho free Autodesk Inventor View 2013 přiloženém také ve složce. Může to pomoci v názornosti výuky.
72 Obrázky: Všechny obrázky jsou z vlastního archivu autora. Citace: [1] Pravoúhlé promítání[online] [cit ]. Dostupný z WWW:. Pravoúhlé promítání[online] [cit ]. Dostupný z WWW: