Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/21.3577.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna druhohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna třetihor a čtvrtohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Voda (opakování) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Vlastimil Kopečný VYTVOŘENO: NÁZEV: VY_32_Přírodopis_12_Ryby,
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
OBOJŽIVELNÍCI ZNAKY, ANATOMIE. Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Michal Krtička Datum :
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou, Smetanova 123 AUTOR: Mgr.Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_154_Druhohory TEMA: Neživá.
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
ŽIVÁ PŘÍRODA - opakování
Vznik Země a její vývoj.
DINOSAUŘI Vojtěch Wolfel ″.
Vznik a vývoj života.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
AUTOR: Lenka Hrnčířová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Strunatci obratlovci.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
Název prezentace (DUMu):
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Třída: OBOJŽIVELNÍCI Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Přírodopis – 7.ročník Obojživelníci - žáby VY_32_INOVACE_
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
MĚSÍC Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_648.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Obojživelníci. AUTOR: Eliška Jurčicová
OBRATLOVCI – opakování
Přírodopis – 6.ročník Hmyz křídlatý - Jepice VY_32_INOVACE_
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
Základní skupiny živočichů
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
Autor: Olga Kociánová Datum ( období): listopad 2011 Ročník: 4
Prvohory Šablona III/2 Mgr. Věnceslava Svobodová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Dolní Benešov, přísp. organ.
Anotace : Program slouží k procvičování a opakování učiva.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
1. 1.
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_127_Korýši
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Éry vývoje země Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Fauna prvohor – opakování Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_ Anotace:Žáci zopakují základní poznatky o fauně prvohor

Prvohory fauna prvohor – opakování

Legenda  postupuj dle otázek  symbol se objeví po zodpovězení správné odpovědi a objasní, proč právě tato je správná  symbol Tě vrátí k poslední otázce  symbol Tě posune k další otázce

1) Prvními a zároveň do dnešní doby nejjednoduššími živočichy žijícími na planetě Zemi byli a jsou … prvoci ploštěnci žahavci bakterie

2) první obratlovci, kteří se dostali na souš byli … obojživelníciplazirybysavci vyvinuli se z vodních obratlovců … z ryb z vodních plazů z paryb z kruhoústých

3) Jak je možné, že ze suchozemských zvířat, jediní obojživelníci se nikdy nedokázali tak rozšířit či utvořit vzrůstem velké jedince jako ostatní? došlo ke změně klimatu na Zemi, celkově se stalo sušším a na vodu rozmnožováním vázaní obojživelníci začali ustupovat vývojově pokročilejším plazům objevili se masožraví dinosauři, kteří se živili pouze dospělými obojživelníky a vyhubili je během několika milionů let, pouze ti malí (žáby, čolci) se dokázaly schovat zvýšil se počet dravých ryb, které se živily výhradně pulci obojživelníků

4) Z bezobratlých živočichů ovládali po jeden čas vodní svět trilobiti. Jak je to možné? uměli se skvěle zamaskovat neměli přirozené nepřátele byli rychlejší než ryby a paryby byli silnější než ryby a paryby

5) V průběhu devonu se na souši objevili první zástupci hmyzu, karbonské vážky dosahovaly rozpětí až 70cm, jak je možné, že se vyvinuly do takových rozměrů? v té době neexistovaly jiné druhy létajících živočichů, tudíž vážky stály na vrcholu potravní pyramidy – neměly tedy přirozené nepřátele rostly rychleji než ostatní létající živočichové, tudíž všechny ostatní lovily měly obrovskou chuť k jídlu, tudíž rychle rostly

Trilobiti  byli vodní členovci  byli draví  velcí až 60 cm  ve své době (žili již v kambriu) neměli žádné přirozené nepřátele, kteří by je lovili, ryby i paryby se objevily později a byly jednou z příčin vymření trilobitů

Obří vážky  opravdu byly prvními létajícími živočichy, tudíž je nikdo, alespoň ve vzduchu, nemohl lovit  létající ještěři i ptáci se objevili až ve druhohorách  mimochodem to, že jsou vážky jedním z nejstarších řádů hmyzu lehce poznáte – – všimněte si někdy, že vážky na rozdíl od ostatního hmyzu, neumějí složit křídla na zadeček – to je primitivní vývojový znak

1. živočichové na Zemi … byly před 2,5 miliardami let PRVOCI  bakterie nemají jádro, patří do říše – Prokaryotní organismy  žahavci a ploštěnci jsou sice jednoduší živočichové, nicméně jsou mnohobuněční

Úpadek obojživelníků  na konci devonu/karbonu se ochladilo a klima se stalo celosvětově sušší  rozmnožování obojživelníků i vývin mláďat je poután na vodní prostředí a přirozených vodních ploch ubývalo  s úbytkem vodních rezervoárů se vyrovnali lépe plazi, kteří vyvinuli způsob, jak se rozmnožit na souši a jak ochránit vajíčka před vysušením (vaječné obaly)

Obojživelníci  se vyvinuli z ryb  ploutve se přeměnily na končetiny  vyvinuly se jim plíce (z břišní strany trávicí trubice)  nicméně rozmnožování i vývin mladých jedinců je poután na vodu  pulci se s píše podobají rybímu potěru, dýchají žábrami apod.

Konec

Zdroje veškeré obrázky použité v prezentaci pochází ze sady Clipartů Office.com