ONTOGENEZE OSOBNOSTI, FORMOVÁNÍ, TEMPERAMENT Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU peníze školám Základní škola a Mateřská škola Tábor, Helsinská 2732 Název projektu: Moderní škola – naše budoucnost Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Prezentace Konference kariérového poradenství Březen 2012
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Podpůrný metodický seminář I.
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Emoce (city).
Strategický leadership
Rysy osobnosti = povahová vlastnost, která se projevuje určitým způsobem jednání, chování, prožívání. Je příznačný pro určitého člověka (odlišuje ho od.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
OSOBNOST.
Osobnost a temperament
PSYCHICKÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
Temperament Pavel Šuranský.
POPIS OSOBY A CHARAKTERISTIKA
POŽADAVKY NA OSOBNOST ZDRAVOTNICKÉHO PERSONÁLU
Anotace: Seznámit žáky se základními pojmy z psychologie Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ON.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Profesně pracovní způsobilost člověka a její edukační utváření
Chyby při vnímání druhých lidí
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Agrese a agresivita.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Struktura osobnosti Daniel Dvořák, C4A.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-M O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
O SOBNOST ČLOVĚKA. Člověk se všemi jeho psychickými, biologickými a sociálními znaky společensky významná osoba Individuální jednota biologických, psychologických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_11_Osobnost člověka Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Březen  Definice  Rozdělení  Schopnosti  Temperament  Charakter.
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U O s o b n o s t Mgr. Marie Mikulcová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_14.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Občanská výchova – 7. ročník, Člověk a jeho osobnost
Osobnost člověka SPOLEČENSKÁ VÝCHOVA 3
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
OBČANSKÁ VÝCHOVA - 9. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
CITY A JEJICH PROJEVY Mgr. Michal Oblouk.
OSOBNOST sportovce Seminář.
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Temperament, charakter, motivace
Charakteristika.
Kejřová Psychologie.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

ONTOGENEZE OSOBNOSTI, FORMOVÁNÍ, TEMPERAMENT Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/

HISTORIE VÝVOJE MOZKU ČLOVĚKA

VÝVOJOVÁ ŘADA

ONTOGENEZE

JAK SE VYVÍJÍME… ( anebo končíme)



2,5-3 r.  „JÁ“- počátek formování osobnosti Početí,prenatální vývoj,zrození Proces socializace Počátek procesu učení a vzdělávání

3 – 6 let Předškolní věk Proces socializace Proces učení a vzdělávání

od 6.let Školní věk Proces socializace Proces vzdělávání

Cca od 10 let Puberta Proces socializace Proces vzdělávání

Cca 15 – let Adolescence Proces socializace Proces vzdělávání

Ofic.18 let, skut. 24 let Dospělost Proces socializace Proces celoživotního vzdělávání

MLADŠÍ DOSPĚLOST STÁŘÍ STŘEDNÍ VĚK Dospělost

 „JÁ“- počátek formování osobnosti Početí,prenatální vývoj,zrození Adolescence Puberta Předškolní věk Dospělost Školní věk Proces socializace Proces vzdělávání ?

PYRAMIDA LIDSKÝCH POTŘEB

STRUKTURA OSOBNOSTI charaktertemperament motivační vlastnosti intelekt JAKÝ JSEM CO CHCI CO ZVLÁDNU JAK REAGUJI

IQ – normální rozdělení v populaci Průměr populace

HIPPOKRATOVSKO - GALÉNOVSKÁ TEORIE

Typologie VNČ ( podle Pavlova) SILNÝSLABÝ VYROVNANÝNEVYROVNANÝ POHYBLIVÝNEPOHYBLIVÝ SANGVINIKFLEGMATIK CHOLERIK MELANCHOLIK

EYSENCKOVO POJETÍ TYPOLOGIE

TEMPERAMENTOVÉ VLASTNOSTÍ Tato oblast zahrnuje především to, jak člověk reaguje na určité podněty, zda je klidný, vyrovnaný nebo naopak, zda je vznětlivý, reaktivní. Většinou se totiž nevyskytují "čisté“ typy, a proto taková typologizace by mohla spíše ublížit než pomoci. Jedinec může být spíše: nápadný svým chováním – a) že je tichý, a do ničeho se nezapojuje a nebo b) je výbušný, neukázněný úměrnost reagování – a) reaguje neúměrně na jakýkoli podnět b) reaguje odpovídajícím a vhodným způsobem

ROZUMOVÁ OBLAST V této oblasti nejčastěji používáme pojmu "schopnosti". Vedle toho však rozlišujeme i další pojmy, jako: dovednosti, vlohy (dispozice), talent, či nadání. K tomu, abychom výstižněji schopnosti charakterizovali, užíváme těchto termínů:

vždy se jedná o proces řešení nějaké problémové situace, v tomto procesu dochází k rozpoznání podstatných souvislostí a vztahů mezi předměty a jevy. Myšlení : a) abstraktní (teoretické) - osoba je schopna se učit a vyjadřovat na základě pojmů, nepotřebuje názornost b) konkrétní (praktické) - osoba se učí na základě názorného výkladu Mezi individuální rysy myšlení můžeme zařadit tyto bipolární (dvoustranné) charakteristiky: komplexnost - omezenost pohotovost – těžkopádnost samostatnost - kritičnost závislost - sugestibilita. MYŠLENÍ

Vlastní nápady, originálnost v přístupu k práci, samostatnost myšlení se dají shrnout do jednoho pojmu, a to "tvořivost" (kreativita). Řeč - všímáme si její obsažnosti, srozumitelnosti, výraznosti, účinnosti, vedle toho sledujeme i chyby ve slovním projevu - frázovitost, neúměrné tempo, chyby ve výslovnosti, gramatické nedostatky apod.

 emocionální prožívání – a) má tendence všechno citově prožívat, může ve vypjatých chvílích výrazně podléhat emocím b) nemá výraznější sklony podléhat emocím je klidný, vyrovnaný  společenské kontakty – a) je společenský, rád se pohybuje ve skupině lidí, je závislý na společenském mínění, ohodnocení, apod. b) je spíše samotářský, dává přednost menšímu okruhu přátel, známých atd.

 oblíbenost ve skupině vrstevníků – a) ve skupině je oblíben b) není oblíben (vždy je dobré uvést i proč ano a proč ne)  dominantní sklony – a) rád se prosazuje, je dominantní, má rád když má "hlavní slovo", rád poroučí, velí, rozhoduje (o jiných a za jiné) b) nerad se prosazuje, spíše si nechá poroučet, nechá sebou vláčet, je poddajný v sociálním kontaktu

 schopnost vpravování se do nových podmínek a) do nových podmínek se vpravuje rychl a dobře b) velmi těžko si zvyká na nové podmínky, prostředí  zvládání zátěže – a) psychickou (příp. fyzickou) zátěž zvládá bez velkých problémů, je vytrvalý, houževnatý b) velmi těžko zvládá zátěž, má tendence spíše o únik ze zátěžových situací či o vyhnutí se těmto situacím

CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI Charakterem rozumíme komplex osobnostních vlastností a rysů, které jsou pro určitého člověka příznačné a relativně stálé. Charakter se formuje působením společenského prostředí a výchovou za aktivní spoluúčasti daného člověka. Vlastnosti charakteru můžeme rozdělit do několika částí v nichž se projevuje celková zaměřenost člověka. Může jít o: - vlastenectví, humanismus důslednost, zásadovost, čestnost, nebo bezzásadovost, nezodpovědnost, nespravedlnost ………

Vlastnosti, které se projevují vůči jiným lidem či skupinám: - upřímný, srdečný, přátelský, důvěřivý,snášenlivý X pokrytecký, škodolibý, nesnášenlivý, podezíravý - taktní, zdvořilý, vlídný X hrubý, drsný ve vyjadřování - prostý, nenáročný, skromný X povýšený, domýšlivý, ješitný - dovede přiznat chybu, dovede se omluvit X umíněný, podceňuje druhé, zveličuje nedostatky druhých

Vlastnosti, které se projevují ve vztahu člověka k práci: - pilný, snaživý, vytrvalý, soustředěný X pohodlný, lenivý - ukázněný, odpovědný X nespolehlivý, vzdorný - obětavý, iniciativní X sobecký, neaktivní

 Vlastnosti, které se projevují ve vztahu člověka k sobě samému - zdravé sebevědomí X snížené sebevědomí  Rysy a vlastnosti vůle (volní vlastnosti) cílevědomost, samostatnost, houževnatost, sebeovládání, energičnost X nerozhodnost, nerozvážnost, negativismus, nedostatek sebeovládání, zbabělost. Je třeba mít na paměti, že uvedené charakteristiky vyjadřují extrémní hodnoty. Proto nelze brát jednu charakteristiku po druhé a zvažovat, jestli ji posuzovaná osoba má či nemá.