Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Advertisements

Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití halogenidů II TÉMATICKÝ CELEK:
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Lenka Hrnčířová VY_52_INOVACE_22_Přírodopis 7.ročník_List Téma: List CZ.1.07/1.4.00/ Vytvořeno: prosinec 2011.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
SŠHS Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE E Stupeň a typ vzděláváníOdborné.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jiří Mach.
Anotace Ročník8. Druh materiáluPrezentace Pomůcky Cíl (inovace)Prezentace slouží k učivu o vitaminech, k zápisu do sešitu a k aktivnímu ověření znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Svalstvo člověka – teorie Název sady:Přírodopis – lidské tělo Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Vegetativní orgány Kořen
Název školy: Základní škola T. G
Výživa a hygiena potravin
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Název prezentace (DUMu): Vodní režim rostliny
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Výukový materiál VY_52_INOVACE_31_ opakování: list
Stavba buňky.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Co všechno už víte o fotosyntéze?
Metabolismus sacharidů
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Téma: Světlo Vypracoval: Bohumil Baroch
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Fotosyntéza.
Cukry (sacharidy).
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Autor: Mgr. Jaroslava Všohájková
Fotosyntéza.
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
VY_52_INOVACE_19_Ekosystém- životní projevy
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Atmosféra Země.
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Fotosyntéza a fyziologické děje s ní spojené
Podmínky života v přírodě
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Fotosyntéza

Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva chlorofylu dochází ke vzniku monosacharidů z oxidu uhličitého a vody. 6CO H 2 O → C 6 H 12 O 6 + 6O 2 + 6H 2 O chloroplasty

Fotosyntéza probíhá ve dvou fázích A,Světelná fáze (ve dne) V této fázi zachycují různá rostlinná barviva světlo a jeho energii předávají postupně molekulám zeleného barviva chlorofylu a. Světelná energie uvolní z molekul chlorofylu a elektrony, které se účastní dalších chemických reakcí. Světelná energie se přeměňuje na energii chemickou.

Energii světelného záření rostliny využívají také ke štěpení molekul vody. K tzv. fotolýze vody. 2H 2 O → 4H + O 2 Při této reakci se do atmosféry uvolňuje kyslík. Vzniklý vodík rostlina využije pro tvorbu molekul enzymů, které potřebuje při temnostní fázi fotosyntézy.

B, Temnostní fáze fotosyntézy Probíhá v noci bez přítomnosti světla. Ze vzdušného oxidu uhličitého a vody vznikají monosacharidy, ty se slučují na disacharidy (sacharózu) nebo polysacharidy (škrob). Ty si rostlina ukládá v zásobních orgánech (hlízách, kořenech, plodech)

Vznik sacharidů v rostlinách je různý. Podle toho jakým způsobem rostliny sacharidy vytvářejí je dělíme na tři skupiny. C3-rostliny Při tvorbě sacharidů vznikají v těchto rostlinách nejdříve molekuly s 3 atomy uhlíků, pak se tvoří monosacharidy s 6 atomy uhlíků. C3-rostliny získávají CO 2 průduchy z atmosféry. Patří mezi ně většina rostlin rostoucích u nás. hrách setý obilí

C4-rostliny Využívají ke tvorbě sacharidů CO 2 z atmosféry a z vlastních buněk. Tyto rostliny lépe snášejí vysoké teploty a sucho. Mohou mít totiž při fotosyntéze zavřené průduchy a neodpařují tudíž vodu. Při tvorbě sacharidů se uplatňuje kyselina jablečná, která obsahuje 4 atomy uhlíku, proto C4-rostliny. cukrová třtina kukuřice

CAM-rostliny Jsou přizpůsobeny suchému až pouštnímu prostředí. CO 2 přijímají v noci pomocí průduchů, ukládají ho ve vakuolách a ve dne pak vytvářejí molekuly sacharidů. Patří mezi ně kaktusy, bromeliovité a tučnolisté rostliny. ananas kaktusy

Faktory ovlivňující fotosyntézu Vnější podmínky světlo-červená část viditelného světla a jeho intenzita má největší vliv na průběh fotosyntézy teplota-nejintenzivněji probíhá fotosyntéza při teplotách mezi o C, při teplotě nad 30 o C intenzita klesá

voda-je pro fotosyntézu nezbytná, při jejím nedostatku rostlina uzavírá průduchy a nepřijímá CO 2 množství CO 2 -závisí na množství CO 2 v atmosféře Vnitřní podmínky množství chlorofylu stáří listů minerální výživa rostlin chloróza-nedostatek chlorofylu (chybí minerální látky)

Zdroje ( ) _DjHsyB4AT5xb3jBw&tbm=isch ( ) =564&sei=b62BT__cEMbh4QSUr6HdBw&tbm=isch ( ) i=J8OBT4a9DMGp4gTDmIzPBw&tbm=isch ( ) i=hsOBT9_GJvP04QSko4CfBw&tbm=isch ( ) &bih=564&sei=VMaBT-SUKMPe4QTwlZXJBw&tbm=isch ( ) BT7ygIM7R4QTmprWdCw&tbm=isch ( ) T6elF-im4gSpx5moBw&tbm=isch

( ) BT6TEMczc4QTJkJS9Bw&tbm=isch ( ) NseM4gTmouXABw&tbm=isch ( ) 9HR4QTi98CxBw&tbm=isch ( ) HE4gTcl4S6Bw&tbm=isch Chemie 8 : Učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň : Fraus, s. Dostupné z WWW:. ISBN