Č LOVĚK A TECHNIKA SÍLA Název školy:Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Jana Procházková Datum: Název:VY_32_INOVACE_13_PŘ_SÍLA Téma:Člověk a technika - Síla Anotace:Prezentace o síle, provádění jednoduchých pokusů a zapisování jejich výsledků. Věková skupina:5. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Vzdělávací obor:Přírodověda Zdroj materiálů: vlastní práce autora, kliparty použity z
A NOTACE : Prezentaci využijeme k vysvětlení nového učiva o síle v 5. ročníku na základě jednoduchých pokusů. Žáci si svá pozorování zapisují do sešitu a porovnávají svá měření, výsledky. Je třeba si předem připravit pomůcky potřebné k pokusům (plechovka, papír, krabice od mléka, míček…, žákovské siloměry, váha, sešity, psací potřeby) Můžeme předem zadat jako dobrovolný úkol zjistit informace o I. Newtonovi.
ČLOVĚK A TECHNIKA SÍLA
Z MINULOSTI Už dávno v pravěku lidé využívali to, co nalezli, později dokázali lecco vymyslet, vyrobit (zbraně, pasti…). Naučili se využívat a zpracovávat hlínu, dřevo, kůži, kovy, využívat sílu zvířat (tahání). Ke všem těmto činnostem potřebovali sílu.
L IDSKÁ SÍLA Sílu člověka vyvíjejí lidské svaly. 1. pokus: Utvořte dvojice a porovnejte si svoje síly při „přetlačování pákou“. 2. pokus: Působ silou ruky na některé předměty (uveď do pohybu, do otáčení, zdeformuj…)
J AK MĚŘÍME SÍLU ? Pokud předměty ohneme, roztrhneme, rozmáčkneme, zlomíme, roztočíme, zahodíme, rozšlápneme – působíme na ně SILOU. Sílu můžeme porovnávat a měřit. Pro měření síly používáme SILOMĚR.
J EDNOTKA SÍLY Jednotkou síly je 1 newton [ňútn] Značíme 1 N. Název jednotky síly je na počest anglického přírodovědce Isaaca Newtona.
G RAVITAČNÍ SÍLA ( PŘITAŽLIVÁ ) = síla, kterou se k sobě přitahují všechna tělesa ve vesmíru Země svou gravitační silou přitahuje všechny předměty, které jsou na jejím povrchu. Jestliže chceme zvednout předmět do výše, musíme na něj působit stejně velkou silou v opačném směru. Čím má těleso větší hmotnost, tím větší gravitační silou je k Zemi přitahováno.
P OKUSY Provádějte následující pokusy a snažte se je vysvětlit, odůvodnit. Svá pozorování zapište do sešitu. 1. pokus: Posuň sešit na lavici pohybem ruky na jiné místo. Co se stane, když přestaneš na sešit tlačit? Místo sešitu posuň pohybem ruky židli. Porovnej sílu potřebnou k pohybu sešitu a židle. Zapiš: Hmotnost sešitu je (menší - větší) než hmotnost židle, proto na židli musím působit (menší - větší) silou.
2. pokus: Zavěs na siloměr postupně tyto předměty: nůžky, trojúhelník s ryskou, sáček se svačinou, 1 přezůvku do školy. Pozoruj a zapisuj svá měření do tabulky: Který předmět působí na siloměr největší silou? (odpověď zapiš pod tabulku) předměthmotnost (g)síla (N) přezůvky pravítko svačina nůžky
3. pokus: Vytáhni spirálu (pružinu) siloměru stejnou silou, jako je gravitační síla působící na předmět s největší hmotností. Zapiš: Siloměrem můžeme měřit i velikost síly, kterou na předměty působí člověk.