Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Praktická škola dvouletá
Advertisements

Předmět: Potraviny a výživa Ročník: druhý
Potraviny živočišného původu
Výživa 2.S Zakysané výrobky.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_VEJPA_POTRAVINY1_14
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Foltisová. Střední škola hotelnictví a služeb a Vyšší odborná škola, Opava,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZBP1_4464VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Mléko a mléčné výrobky ve výživě
Mezinárodní den mléka? Cože? Kdy?.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL. Mají vysoký obsah bílkovin, sacharidů (hlavně škrobu), vlákniny, minerální látky (draslík, vápník), z vitamínů B, E, provitamín.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV2 Název školy SPŠ a.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
STŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, MOST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 15.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Bc. Lada Marholdová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Věra Tupá Název šablonyVY_32_INOVACE POV Název DUMuPOV.13O7.1K.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12 _INOVACE_OV15 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_10 _INOVACE_ZBO5 Název školy SPŠ.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Mléko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dana Vinterová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_ , živočišné tuky Ing. Blanka Kožíšková
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Potraviny a výživa – Sýry
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
VY_32_INOVACE_ , jateční maso Ing. Blanka Kožíšková
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Moderní škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_569 Výroba sýrů a jogurtů -Test Název školy: Masarykova střední škola zemědělská.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
POŽIVATINY ŽIVOČIŠNÉHO PŮVODU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač 2.ročník Srpen 2013
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
MLÉKO obchodně pouze kravské kozí, ovčí aj. – musí se uvádět druh
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ , sýry Autor Ing. Blanka Kožíšková Tematická oblast Zbožíznalství pro 2. ročník oboru prodavač Ročník 2.ročník Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál je určen k výuce předmětu Zbožíznalství učebního oboru Prodavač. Metodický pokyn Materiál obsahuje výklad látky i otázky k procvičení a opakování.

Anotace Tento učební materiál je zaměřený na výklad sýrů. Vysvětluje princip jejich výroby, rozdělení podle různých hledisek, uvádí příklady a věnuje se také skladování a prodeji sýrů.

Rozdělení sýrů a) podle použité suroviny – sýry z mléka kravského sýry z mléka ovčího sýry z mléka kozího b) podle obsahu sušiny – sýry měkké (do 45% sušiny) sýry tvrdé (nad 45% sušiny) c) podle obsahu tuku v sušině – sýry nízkotučné sýry polotučné sýry tučné sýry smetanové sýry vysokotučné d) podle způsobu výroby – sýry přírodní sýry tavené

Důležité pojmy Sušina = to, co zbude po odpaření veškeré vody obecně z každé potraviny, v tomto případě ze sýra. Tuk v sušině = obsah tuku, ale ne v celém objemu sýra, nýbrž pouze v sušině. Např. sýr obsahuje 40% sušiny a obsah tuku v sušině je 45% - celkový obsah tuku vypočítáme tak, že tato dvě čísla mezi sebou vynásobíme a vydělíme 100. Tedy celkový obsah tuku v sýru je 18%. Úkol pro Vás: kolik % tuku obsahuje sýr s obsahem sušiny 65% a t.v.s. 35%?

Přírodní sýry Vyrábějí se buď se sýřeniny a pak se označují jako sladké sýry nebo z tvarohoviny a pak se jim říká kyselé sýry. a) Sladké sýry Sýřenina se krájí a drobí, zahřívá a formuje se z ní sýr, syrovátka se buď nechá odkapat nebo se odděluje lisováním, plísňové sýry se očkují ušlechtilými plísněmi, sýry se nechávají zrát po různou dobu za různé teploty a podmínek. Mezi sladké sýry patří:  Měkké sýry (např. Romadúr, pivní sýr, Balkán)  Tvrdé sýry (např. Eidam, Ementál, Čedar)  Plísňové sýry – se zelenou plísní uvnitř (Niva) nebo s bílou plísní na povrchu (Hermelín, Camembert, Brie)  Ovčí sýry (brynza, oštěpek, parenica)

Přírodní sýry b) Kyselé sýry – tvarohovina se rozřeže a zbaví se syrovátky, potom se, po případném ochucení nebo prosolení, tvaruje a balí. Mezi kyselé sýry patří:  Čerstvé kyselé sýry (např. Imperiál, Lučina, Cottage)  Zrající kyselé sýry (např. Olomoucké tvarůžky)

Tavené sýry Tavené sýry se vyrábějí z přírodních sýrů, tvarohu, smetany a různých dalších přísad tavením s tavicími solemi a vodou. Roztavená směs se zatepla formuje a balí. Zabalené sýry se ochlazují. Mezi tavené sýry patří:  Druhové (více než polovina hmotnosti je z přírodního sýra, po kterém se tavený sýr jmenuje – např. tavená Niva)  Směsné (ze směsi přír. sýrů – např. Maratonec, Javor)  S přísadou nebo příchutí (se šunkou, se zeleninou, s kapií, se žampiony)  Uzené (např. salámový sýr)

Význam sýrů ve výživě a jejich skladování Sýry jsou vysoce výživnou skupinou mléčných výrobků. Hlavní je vysoký obsah bílkovin, poměrně vysoký obsah minerálních látek (vápník, fosfor) a vitaminů. Skladování sýrů:  většině sýrů vyhovuje teplota mezi 4 a 10˚C (tavené sýry do 15˚C)  musí být skladovány v čistých prostorách  nakrojené sýry se chrání před vysycháním – např. folií  sýry zrající pod mazem – skladovat odděleně od jiných potravin (výrazné aroma), popř. lze použít skleněný zvon

Otázky k opakování 1) Co je základní surovinou při výrobě sladkých a co při výrobě kyselých přírodních sýrů? 2) Co znamená obsahu tuku v sušině? 3) Jak se dělí sýry podle způsobu výroby? 4) Jmenujte čtyři skupiny sladkých přírodních sýrů a ke každé z nich uveďte jeden příklad. 5) Uveďte suroviny pro výrobu tavených sýrů. 6) Jmenujte tři skupiny tavených sýrů. 7) Vysvětlete zásady pro skladování sýrů. 8) Jaký je význam sýrů ve výživě?

Použité zdroje Josef Kavina – Zbožíznalství potravinářského zboží pro 2. ročník středních odborných učilišť a integrovaných středních škol učebního oboru prodavač – prodavačka, zaměření pro potravinářské zboží a smíšené zboží, nakladatelství IQ 147 Praha, 1996