Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mízní soustava odvod mízy zpět do krve části:
Advertisements

RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lenka.
Bakterie. Jsou jednobuněčné organismy Stavba buňky bakterií – nakresli a popiš str. 30.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ANOTACE Materiál je určen k získání poznatků o jižní Evropě. V první části si žáci vytvářejí základní přehled o celé oblasti – o krajině, hospodářství.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Bc. Martina Chlumová Název:VY_32_INOVACE_ 01_HLINÍK Téma: Kovy.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Mgr. Karolina Pátková Název : VY_32_INOVACE_7C_12_Téma_Člověk_a_zdraví.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
Funkce – obrana organismu proti infekci. Nakažlivé neboli infekční nemoci: =choroba, která je přenosná z nemocného člověka nebo zvířete na zdravého jedince.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Miloslav Cajska Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_52_INOVACE_1A_01_Bakterie.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Lidská sídla Organismy provázející člověka. Mikroorganismy  Nejmenší organismy(mikroorganismy),které provázejí člověka jsou:  bakterie  viry  kvasinky.
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Zdeňka Kobrová Název: VY_32_Inovace_2A_01_Geometrické tvary.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Riskuj Přírodopis VI. třída.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Základní škola, Hradec Králové
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_10_Kostra dolní
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Název školy: Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM:
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: 469 661 719, emaiI:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název:VY_32_INOVACE_3B_13_Krev Téma: Krev
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Autor: Mgr. Irena Pohořalá Název: VY_32_INOVACE_07_PTÁCI III.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_14_Krevní oběh
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
VIRY.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
SOUSTAVA KREVNÍHO OBĚHU U/33
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Základní škola, Hradec Králové
Autor: Mgr. Maruše Žofková Název: Slabiky s hláskou B Téma: Hláska B
Různé podmínky života na Zemi
Název projektu: Moderní škola
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_12_Svaly
VY_52_INOVACE_23_Stavba a činnost těl organizmů- učební text
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_17_Ekosystém_pole_plodiny.
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_09_Kostra horní
Bakterie VY_32_INOVACE_44_Co jsou bakterie Autor: Mgr. Iva Hirschová
Autor: Mgr. Irena Pohořalá
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Nebuněčné organismy Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základní stavbou nebuněčných organismů - virů. Materiál.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_15_Louka_opakování
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3B_06
Transkript prezentace:

Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_16_Imunita Téma: Imunita Datum tvorby: leden 2013 Číslo projektu: OP VK

Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Anotace:Snímky 3 – 12 jsou výkladové. Žáci jsou seznámeni s pojmy: nakažlivá nemoc, původce nemocí – viry, bakterie, prvoci, plísně. Dozví se, co je imunita získaná a vrozená nebo imunita aktivní či pasivní. Připomenou si, kam se zaznamenává očkování a co je to alergie. Snímky 13 – 34 jsou opakovací, formou testu, žáci odpovídají na 10 otázek. Druh učebního materiálu:Prezentace a testové opakování Stupeň a typ vzdělání:Základní vzdělávání žáků s LMP, II. stupeň Cílová skupina:12 – 15 let

Nakažlivá /infekční/ nemoc Je přenosná z nemocného člověka (zvířete) na zdravého jedince Přenáší se přímým stykem, potravou, vdechnutím, poraněním, bodnutím hmyzem Vyvolávají ji: viry, bakterie, prvoci, plísně

Viry Jsou velmi jednoduché Mohou parazitovat jen uvnitř živočišných a rostlinných buněk Způsobují virová onemocnění: chřipku, spalničky, neštovice, zarděnky, infekční žloutenku, AIDS Mohou způsobovat i růst nádorových buněk

Bakterie Jsou jednobuněčné organismy Mají různý tvar – kulovitý, tyčinkovitý, spirálovitý Způsobují: angínu, záněty dýchacího ústrojí, tuberkulózu, záškrt, tetanus, tyfus, některá průjmová onemocnění

Bakterie, které pomáhají: Bakterie mléčného kvašení Bakterie rozkládající organický odpad = čističky odpadních vod Bakterie, které rozkládají ropné látky – při likvidaci ropných havárií Bakterie žijící v půdě – dokončují rozklad odumřelých organismů

IMUNITA = odolnost organismu proti infekci Vrozená = dědičná odolnost člověka proti některým nemocem od jeho narození Získaná -vzniká během života člověka -dělí se na aktivní imunitu a pasivní imunitu

AKTIVNÍ imunita OČKOVÁNÍ = do zdravého jedince se vpravují oslabené zárodky nemoci ve formě očkovací látky PRODĚLÁNÍ CHOROBY = člověk si vyrobí protilátky a nemůže tou nemocí již onemocnět (např. plané neštovice)

PASIVNÍ imunita Vzniká vpravením krevního séra s již hotovými protilátkami. Je krátkodobá.

Děti jsou očkovány podle očkovacího kalendáře Klikni na obrázek

ALERGIE = NEPŘIMĚŘENÁ REAKCE ORGANISMU, KTERÁ LIDSKÉ TĚLO POŠKOZUJE Projevuje se jako – vyrážka, zánět spojivek, rýma, kašel Mohou ji vyvolat – potraviny, léky, pyly, plísně, roztoči, srst zvířat, peří, saponáty a chemikálie

Nyní si učivo zopakuj

Odolnost člověka proti nemocem Oddanost člověka proti nemocem Co je to imunita?

Výborně

Aktivní nebo pasivní Aktivní nebo pozitivní Získaná imunita může být

Výborně

ANONE Vzniká aktivní imunita očkováním a úrazem?

Výborně

Očkovacího diáře Očkovacího kalendáře Děti jsou očkovány podle

Výborně

viry bakterie Angínu způsobují

Výborně

viry bakterie Chřipku způsobují

Výborně

Přiměřená imunitní reakce Nepřiměřená imunitní reakce Alergie je

Výborně

mléčnéprůjmové Které bakterie jsou člověku prospěšné?

Výborně

Instantní doba Inkubační doba Období od nákazy do propuknutí nemoci se nazývá

Výborně

Bílých krvinek Krevních destiček Napadený organismus se brání proti choroboplodným zárodkům hlavně pomocí

Výborně

Použité zdroje: Galerie Microsoft Office - Klipart

Zkus to znovu