Název: Technický vývoj motocyklů 1. Autor: Mgr. Jaromír Kittel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Konstrukce motocyklů Ročník: druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:
Technický vývoj motocyklů do konce II. Světové války Říkájí ti něco jména K.L.Drais, Gottlieb Daimler ? A co Laurin & Klement ? Obr.5.
1813 – Německý vynálezce K.L.Draise spojuje dvě loukoťová kola trámem přidává sedlo a primitivní vidlici s řiditky a tímto vzniká první jednostopé vozidlo. Tento jednomístný předchůdce dnešních jízdních kol se podle svého stvořitele nazývá draisina. Na rozdíl od svých předchůdců Draise na svém samohybu prokazatelně několik let jezdil. Obr.1. Obr.2.
1885 – Rozmach „vysokých kol“, na kterých jezdili zvláště angličtí starší muži, kteří se nebáli bolestivých pádů a milovali obdiv kolemjdoucích. Ženy v té době dávaly přednost tricyklům. Obr.3.
10. listopadu 1886 Německý konstruktér Gottlieb Daimler vyjel poprvé se svou dvoukolkou se spalovacím motorem do ulic Bad Cannstattu. Obr.4. Motor vybavený žhavící trubkou a odpařovacím karburátorem měl výkon cca 0,3 kW a uděloval stroji rychlost 20 km.h -1.
Tento první motocykl byl zkonstruován shodou šťastných náhod, neboť jeho hlavním úkolem bylo vyzkoušet a „zajet“ Gottliebův nový motor, který také po úpravách použil u svého prvního automobilu v roce 1886/7. Obr.6.
1893 – Firma Hildebrand & Wolfmüller z Mnichova zahájila výrobu prvního sériového motorového bicyklu. Kliková hřídel byla součástí zadního kola a ač měl tento čtyřdobý dvouválec nepravidelný chod výrobce prodal do roku 1900 asi tisíc těchto samohybů. Obr.7.
Znáš tohoto muže? Václav Klement – Obr.8.
1898 – 1904 – Slavná česká firma Laurin & Klement vyrábí na svojí dobu velice vyspělé motocykly pod značkou Slavie. V nabídce firmy byly motory jednoválcové, dvouválcové vidlicové a dokonce řadový čtyřválec! Přes množství sportovních a prodejních úspěchů těchto strojů se firma v roce 1905 soustředila na výrobu automobilů. V roce 1925 byla firma L&K pohlcena Škodovými závody. Obr.9.
Původní řemenový jednostupňový převod je u motocyklů nahrazen řetězovým převodem, objevují se převodové skříně s ozubenými převody a roste výkon a objem motorů. Správnost této konstrukce je prověřena za První světové války ( ), během níž byly poprvé, byť jen omezeně, motocykly nasazeny do bojů. Obr.10.
20.léta – Motocykl se stává plnohodnotným dopravním prostředkem a po celém světě se objevuje mnoho nových výrobců, z nichž je většina dávno zapomenuta. Obr.11.
Typickými znaky motocyklů tohoto období je : Uzavřený jednotrubkový rám Neodpružené zadní kolo (Hard tail) Přední paralelogramová vidlice (odpružená) Ventilové rozvody SV, OHV u sportovních strojů OHC Objemy motorů 50 – 1000 cm 3 Maximální rychlost vrcholných sériových strojů této doby je za hranicí 160 km.h -1 (Vzhledem ke kvalitě tehdejších komunikací se dala využít velice zřídka) Každý výrobce vyráběl jednoválcové motory, vyjímečně dvouválcové a čtyřválce byly v tomto období pravými exoty
30.a 40.léta – Před druhou světovou válkou se stále častěji objevují drahé luxusní stroje jako Ariel Square Four, Brough Superior SS100 (274 km.h -1 ) a mnoho dalších. To však je pozlátko pro bohatou střední třídu, neboť hospodářská krize a po ní následující válka přály spíše jednoduchým strojům a unifikované výrobě. Obr.12.
V tomto období zaniká většina tehdy slavných značek a ty, jež přežily se zpravidla také potýkaly s odbytovými problémy poválečného období. Obr.13.
Typickými znaky motocyklů tohoto období je : Uzavřený páteřové a kolébkové rámy Zadní kola začínají být odpružena kluzákem (pérák) Přední teleskopická vidlice nahrazuje paralelogramovou Ventilové rozvody SV se pomalu stávají minulostí Objemy motorů 50 – 1000 cm 3 Maximální rychlost vrcholných sériových strojů této doby je za hranicí 200km.h -1 (kvalita silnic se příliš nemění) Každý výrobce vyráběl stále jednoválcové motory vyjímečně dvouválcové a čtyřválce v době 2.světové války úplně zmizely
Zdroje: Obr.1.,2.: Obr.3. Obr x1200.jpg Obr Obr.6. Obr.7. Obr.8. Obr.9. Obr Obr Obr.12, Obr Literatura: Dočkal, J.,: Seřizování a opravy motocyklů Jawa, SNTL, Praha 1971 Husák, P.: Upravujeme motocykl pro závod, SNTL, Praha 1972