Název: Technický vývoj motocyklů 1. Autor: Mgr. Jaromír Kittel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Konstrukce motocyklů Ročník: druhý.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Speciální základní škola, Louny, Poděbradova 640, příspěvková organizace autor: Mgr. Věra Elbelová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_ZAPADNI_CECHY_LAZNE.
Advertisements

Historie vývoje automobilu
Silniční daň. Předmětem daně jsou vozidla, kterým je přidělena státní poznávací značka a jsou používaná nebo určena k podnikání Předmětem daně jsou vozidla,
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_08.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Pořadové číslo projektu CZ.1.07/1.1.18/ „Řemesla s techniky začneme od píky“ Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Ročník:
Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Dynamo – regulace Tematická oblast:Zdroje elektrické energie motorových vozidel.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Komunikace řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: RNDr.Ivana Řehková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ R12_ Měřítko TEMA: Matematika 7. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.9 Manufaktury a první stroje Téma: Člověk a jeho svět - Dějiny.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Přehled a zvláštní typy zapalování Tematická oblast:Zapalování Ročník:2. Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Ing. Jan Weiser Název prezentace (DUMu): Diagnostika řídících jednotek I. Tematická oblast:Speciální elektrická zařízení.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika ročník III
Název školyStřední škola hotelová Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Bc. Pavel Sedlák Název šablonyVY_32_INOVACE SAZ Název DUMuSAZ U.
Technologie – spojování materiálů – pevné rozebíratelné spoje – šroubové spoje.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
PRAVĚK. DĚLENÍ PRAVĚKU nejdelší období lidských dějin pravěk dělíme podle materiálu, z jakého lidé dokázali vyrobit nástroje.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Házená Házená je kolektivní míčový sport, ve kterém proti sobě.
Matyáš Fornůsek 5. ročník ZŠ
Tepelné motory.
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Tomáš Prejzek ZŠ T. Stolzové Kostelec nad Labem Leden 2012
ČAS.
STATISTIKA Starší bratr snědl svůj oběd i oběd mladšího bratra. Oba snědli v průměru jeden oběd.
Stroje a zařízení – části a mechanismy strojů
Sídla.
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_17_MERENI_OBJEMU_TELES Název materiálu:
Název prezentace (DUMu): Elektrický obvod, napětí, proud
ARCHIMÉDŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_04_29.
Foto a text Zdeněk Kačena Ruční posun obrázků
Numerické myšlení Kontrola úloh z pracovního listu
VY_32_INOVACE_AUT1_17 Rámy.
Název: Trojúhelník Autor:Fyrbachová
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_08
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 4. ročník oboru strojírenství.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Poměr v základním tvaru.
Název: Normy spotřeby času Autor: Ing. Petr Mareš
Procenta v „autařské“ praxi
Měření délky.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Manufaktury a první stroje
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
MĚŘENÍ DÉLKY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Řetězové převody Druhy řetězů zvedací (menší rychlosti, větší síly)
Kontrolní test znalostí
Fyzikální veličiny.
FYZIKÁLNÍ VELIČINY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Logistický systém ve společnosti Těžké strojírenství Plzeň a.s.
Poměr v základním tvaru.
1. světová válka.
DIAGNOSTIKA ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMŮ
DIAGNOSTIKA ELEKTRONICKÝCH SYSTÉMŮ
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Název: Technický vývoj motocyklů 1. Autor: Mgr. Jaromír Kittel Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Konstrukce motocyklů Ročník: druhý Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:

Technický vývoj motocyklů do konce II. Světové války Říkájí ti něco jména K.L.Drais, Gottlieb Daimler ? A co Laurin & Klement ? Obr.5.

1813 – Německý vynálezce K.L.Draise spojuje dvě loukoťová kola trámem přidává sedlo a primitivní vidlici s řiditky a tímto vzniká první jednostopé vozidlo. Tento jednomístný předchůdce dnešních jízdních kol se podle svého stvořitele nazývá draisina. Na rozdíl od svých předchůdců Draise na svém samohybu prokazatelně několik let jezdil. Obr.1. Obr.2.

1885 – Rozmach „vysokých kol“, na kterých jezdili zvláště angličtí starší muži, kteří se nebáli bolestivých pádů a milovali obdiv kolemjdoucích. Ženy v té době dávaly přednost tricyklům. Obr.3.

10. listopadu 1886 Německý konstruktér Gottlieb Daimler vyjel poprvé se svou dvoukolkou se spalovacím motorem do ulic Bad Cannstattu. Obr.4. Motor vybavený žhavící trubkou a odpařovacím karburátorem měl výkon cca 0,3 kW a uděloval stroji rychlost 20 km.h -1.

Tento první motocykl byl zkonstruován shodou šťastných náhod, neboť jeho hlavním úkolem bylo vyzkoušet a „zajet“ Gottliebův nový motor, který také po úpravách použil u svého prvního automobilu v roce 1886/7. Obr.6.

1893 – Firma Hildebrand & Wolfmüller z Mnichova zahájila výrobu prvního sériového motorového bicyklu. Kliková hřídel byla součástí zadního kola a ač měl tento čtyřdobý dvouválec nepravidelný chod výrobce prodal do roku 1900 asi tisíc těchto samohybů. Obr.7.

Znáš tohoto muže? Václav Klement – Obr.8.

1898 – 1904 – Slavná česká firma Laurin & Klement vyrábí na svojí dobu velice vyspělé motocykly pod značkou Slavie. V nabídce firmy byly motory jednoválcové, dvouválcové vidlicové a dokonce řadový čtyřválec! Přes množství sportovních a prodejních úspěchů těchto strojů se firma v roce 1905 soustředila na výrobu automobilů. V roce 1925 byla firma L&K pohlcena Škodovými závody. Obr.9.

Původní řemenový jednostupňový převod je u motocyklů nahrazen řetězovým převodem, objevují se převodové skříně s ozubenými převody a roste výkon a objem motorů. Správnost této konstrukce je prověřena za První světové války ( ), během níž byly poprvé, byť jen omezeně, motocykly nasazeny do bojů. Obr.10.

20.léta – Motocykl se stává plnohodnotným dopravním prostředkem a po celém světě se objevuje mnoho nových výrobců, z nichž je většina dávno zapomenuta. Obr.11.

Typickými znaky motocyklů tohoto období je : Uzavřený jednotrubkový rám Neodpružené zadní kolo (Hard tail) Přední paralelogramová vidlice (odpružená) Ventilové rozvody SV, OHV u sportovních strojů OHC Objemy motorů 50 – 1000 cm 3 Maximální rychlost vrcholných sériových strojů této doby je za hranicí 160 km.h -1 (Vzhledem ke kvalitě tehdejších komunikací se dala využít velice zřídka) Každý výrobce vyráběl jednoválcové motory, vyjímečně dvouválcové a čtyřválce byly v tomto období pravými exoty

30.a 40.léta – Před druhou světovou válkou se stále častěji objevují drahé luxusní stroje jako Ariel Square Four, Brough Superior SS100 (274 km.h -1 ) a mnoho dalších. To však je pozlátko pro bohatou střední třídu, neboť hospodářská krize a po ní následující válka přály spíše jednoduchým strojům a unifikované výrobě. Obr.12.

V tomto období zaniká většina tehdy slavných značek a ty, jež přežily se zpravidla také potýkaly s odbytovými problémy poválečného období. Obr.13.

Typickými znaky motocyklů tohoto období je : Uzavřený páteřové a kolébkové rámy Zadní kola začínají být odpružena kluzákem (pérák) Přední teleskopická vidlice nahrazuje paralelogramovou Ventilové rozvody SV se pomalu stávají minulostí Objemy motorů 50 – 1000 cm 3 Maximální rychlost vrcholných sériových strojů této doby je za hranicí 200km.h -1 (kvalita silnic se příliš nemění) Každý výrobce vyráběl stále jednoválcové motory vyjímečně dvouválcové a čtyřválce v době 2.světové války úplně zmizely

Zdroje: Obr.1.,2.: Obr.3. Obr x1200.jpg Obr Obr.6. Obr.7. Obr.8. Obr.9. Obr Obr Obr.12, Obr Literatura: Dočkal, J.,: Seřizování a opravy motocyklů Jawa, SNTL, Praha 1971 Husák, P.: Upravujeme motocykl pro závod, SNTL, Praha 1972