Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_C_14 Tematická oblast: SPOJOVACÍ A KLOUBOVÉ HŘÍDELE, JEJICH KLOUBY, ROZVODOVKY A DIFERENCIÁLY Téma: Čelní diferenciál Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
Čelní diferenciál Čelní diferenciály se obvykle používají u převodu dvoustranného, nebo u převodu dvojnásobného dvoustranného vnitřního a vnějšího. U obou převodů je tento diferenciál umístěn funkčně před stálým převodem. U nás je jejich použití typické pro vozidla Tatra. Použití:
Čelní diferenciál Všechna ozubená kola diferenciálu mají čelní ozubení. Planetová kola 5 a 7 jsou vzájemně spojena pomocí dvojic satelitů 1. Jeden satelit svými zuby zabírá jednou polovinou své délky s jedním planetovým kolem a druhou polovinou do druhého satelitu, který je v záběru s druhým planetovým kolem. Proto mají satelity 1 přibližně dvojnásobnou délku ozubení než planetová kola 5, 7 a jsou uloženy na čepech 2 v kleci diferenciálu 3.
Čelní diferenciál Planetové kolo 7 je nasazeno na průchozím plném hřídeli 6, který směřuje k zadnímu hnacímu pastorku dvoustranného stálého převodu. Druhé planetové kolo 5 je na dutém hřídeli 4, který pohání přední pastorek dvoustranného stálého převodu. Ústrojí diferenciálu dobře využívá prostor. Čím více dvojic satelitů diferenciál obsahuje, tím menší namáhání působí v ozubení jeho kol.
Čelní diferenciál Nevýhodou je velká mechanická účinnost ústrojí diferenciálu. Ta umožňuje snadné protáčení levého planetového kola vůči pravému a naopak. To se nepříznivě projevuje při odskakování kol od nerovností vozovky, nebo při jízdě na kluzké vozovce. Proto je pro tento druh diferenciálu nutná uzávěrka diferenciálu.
Čelní diferenciál Konstrukční provedení uzávěrky čelního diferenciálu provedené zubovou spojkou: Uvnitř klece diferenciálu 3 je vložena spojovací objímka 4 s vnitřním ozubením. Odpovídající vnější ozubení je na náboji planetového kola 5, spojeného s hřídelem pastorku 6. Spojovací objímka 4 je axiálně posuvná, ale proti otáčení vůči kleci je zajištěna dvojicí vodících per 7, takže se otáčí společně s klecí.
Čelní diferenciál Dvěma rameny 8, vedenými klecí diferenciálu a propojenými kroužkem 9, je objímka spojena se zasouvací objímkou 1, ovládanou zasouvací vidlicí 2. Posunutím zasouvací vidlice 1 a spojovací objímky 4 vpravo dojde ke spojení (blokování) klece diferenciálu 3 s planetovým kolem 5 a tím je diferenciál vyřazen z činnosti.
OPAKOVÁNÍ: 1. Popište konstrukční provedení čelního diferenciálu. 2. Jakými vlastnostmi se vyznačuje? 3. Jak u tohoto diferenciálu funguje uzávěrka? Samočinné převodovky
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.