ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_19_ Křesťanská antika III TEMA:Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:
ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem navazuje na vyučovací celek o raně křesťanské architektuře a rozvíjí jej. Jejím tématem je starokřesťanské malířství a sochařství pozdně antického období ve svých počátcích před přijetím křesťanství. V úvodu je zařazena interaktivní část (viz snímky č. 4 až 14) pro zopakování a upevnění probraného učiva o architektuře v období křesťanské antiky. Žáci odpovídají na 10 otázek na snímku č. 4. Správné odpovědi si následně mohou zobrazit pomocí šipky vpravo, která je odkáže na snímek s řešením. Na stránku s otázkami se dostanou zpět klikem na šipku na snímku vpravo dole. Tuto část lze využít i k ústnímu nebo písemnému ověřování znalostí žáků. Poté následuje část s výkladem tématu s názornými ukázkami. Materiál může být využit i k samostatnému studiu žáků. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními tendencemi vývoje starokřesťanského malířství a sochařství v tomto období a vysvětlit příčiny procesu změn v pojetí světa a jeho ztvárňování rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru malířství a sochařství zopakovat interaktivní formou znalosti žáků z předcházejícího učiva
10
ARCHITEKTURA OBDOBÍ KŘESŤANSKÉ ANTIKY OPAKOVÁNÍ 1.Vymezte časově období křesťanské antiky. 2.Proč se toto období označuje právě takto? 3.Jaký jiný název se pro toto období užívá? 4.Kdo se zasloužil o zrovnoprávnění křesťanství? 5.Kdy to bylo a jak se jmenoval příslušný dokument? 6.Co znamená slovo edikt. 7.Jaké jsou dva základní dispoziční typy kostelů? 8.Které město se stalo v roce 402 n. l. hlavním městem západořímské říše? 9.Jakým adjektivem označujeme stavby sloužící náboženským účelům? 10.Co je baptisterium? Další otázka
2. → 6. stol. n.l.
FORMA = antická OBSAH = křesťanství
raně křesťanské umění starokřesťanské umění
císař Konstantin 1
313 n. l. → Milánský edikt 2
vyhláška
bazilika a centrála
Ravenna
sakrální
křtící kaple
MALÍŘSTVÍ
I.období I. období křesťané byli před uznáním křesťanství často pronásledováni → první malířské projevy – malby v katakombách ornamentální dekorace i figurální obrazy postupný odklon od pozdně antického iluzionismu (převládá do 3. stol.) → schematismus, linearismus a plošnost nový křesťanský symbolický význam antických motivů starokřesťanské symboly
Nové křesťanské symboly ryba a beránek = Kristus palma = vítězství nad smrtí oliva = mír páv = nesmrtelnost kotva = naděje 3
Orant Dobrýpastýř Dobrý pastýř 9 10
Dobrý pastýř Dobrý pastýř (Římské katakomby, kolem r. 200) 11
Arcosolium v cubiculu de Tellus, na Via Dino Compagni v Římě arcosolium (lat.) výklenek v katakombách, určený k pohřbu cubiculum (lat.) ložnice, pokoj pro hosty krychlová komůrka postava na fresce je římská bohyně země Tellus, po níž je tato hrobka také pojmenována 12
Priscilliny katakomby - Večeře Páně 13
Marcellinovy katakomby - Jonáš 14
Marcellinovy katakomby - Adam a Eva 15
Malby na Via Latina
Madona z Priscilliných katakomb 2. stol. n. l. 16
SOCHAŘSTVÍ
Charakteristika volná socha mizí – výjimka sochy dobrého pastýře (= symbol zobrazení Krista a jeho péče o zbloudilé duše) např.: Učící Kristus hlavní odvětví – výzdoba sarkofágů typ i výzdoba byly převzaty z římské antiky (domek se sedlovou střechou, figurky v arkádách) od plastického reliéfu se stále více přecházelo k lineárnímu pojetí a ke stylizaci
Dobrý pastýř (3. stol.) Učící Kristus Učící Kristus (3. stol.) 17 18
Sarkofág Junia Bassa 19. Námět Kristova vjezdu do Jeruzaléma
Sarkofág Junia Bassa 20
KONEC
Citace: 1.Socha Konstantina: BENOIST, Jean-Christophe. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 2.Mozaika s Konstantinem: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, ISBN DISTRIBUTED BY DIRECTMEDIA PUBLISHING GMBH.. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Symbol I: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 4.Symbol II: AUTOR NEUVEDEN. hhttp:// [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 5.Symbol III: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 6.Symbol IV: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 7.Symbol V: AUTOR NEUVEDEN. hhttp:// [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 8.Symbol VI: DE LA LAMA, Juan. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 10.Orant: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: met%C3%A0_III_secolo).jpgDobrý pastýř: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: met%C3%A0_III_secolo).jpg 11.Dobrý pastýř – malba v katakombách: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
: Citace: 12.Arcosolium: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 13.Priscilliny katakomby - Večeře Páně: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 14.Marcellinovy katakomby – Jonáš: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 15.Adam a Eva: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 16.Malba madony: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 17.Socha Dobrého pastýře: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: 18.Učící Kristus: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Sarkofág Junia Bassa: SAILKO, I. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: 20.Sarkofág Junia Bassa: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: _Roma,_Museo_d._civilt%C3%A0_Romana_-_Calco_sarcofago_Giunio_Basso_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto,_12- Apr-2008.jpghttp://commons.wikimedia.org/wiki/File:1053_- _Roma,_Museo_d._civilt%C3%A0_Romana_-_Calco_sarcofago_Giunio_Basso_-_Foto_Giovanni_Dall%27Orto,_12- Apr-2008.jpg 21.Mozaika: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002 DERIVATIVE WORK: TETRAKTYS RICARDO ANDRÉ FRANTZ. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:
Tento materiál je určen k interaktivní výuce.