Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"— Transkript prezentace:

1 ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV: VY_32_INOVACE_05A_20_Křesťanská antika IV TEMA: Historie umění starověku ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ DATUM TVORBY:

2 ANOTACE Prezentace je určena pro výklad, opakování a upevnění nového tématu z historie umění s motivačními úkoly pro interaktivní zapojení žáků do vyučovacího procesu. Svým obsahem navazuje na tematický celek o počátcích starokřesťanského umění v prvním období a rozvíjí jej. Jejím tématem je starokřesťanské malířství a sochařství pozdní antiky po uznání a zrovnoprávnění křesťanství Konstantinem Velikým. Je určena k výkladu, který je doplněn o interaktivní část, která má motivovat žáky nebo být využita jako test. V úvodu je zařazeno stručné zopakování probrané látky s interaktivními úkoly pro žáky. Žáci odpovídají na 5 otázek na snímku č. 4 a šipkou vpravo si ověřují správnost své odpovědi. Šipka vpravo dole na snímku s odpovědí je navede zpět na stránku s otázkami (viz. snímky č. 4 až 9). Snímek č. 10 slouží k zopakování symboliky v raně křesťanském malířství v katakombách. Žáci vysvětlují význam symbolů a klikem na snímek si kontrolují odpověď. Materiál může být využit i k samostatnému studiu žáků. Látka je určena pro studenty 1. ročníku čtyřletého a 2. ročníku šestiletého gymnázia. Vzdělávací cíle: seznámit žáky se základními tendencemi vývoje umění v tomto období a vysvětlit příčiny procesu změn v pojetí světa a jeho ztvárňování rozšířit slovní zásobu žáků o nové pojmy z oboru malířství a sochařství

3 KŘESŤANSKÁ ANTIKA IV 10

4 ARCHITEKTURA OBDOBÍ KŘESŤANSKÉ ANTIKY
OPAKOVÁNÍ Kde a proč se najdeme nejstarší památky raně křesťanského umění? Jak rozumíte pojmu pozdně antický iluzionismus? Co je to orant? Jak bývá zobrazován na prvních malbách Kristus? Kde se nejčastěji uplatňovaly křesťanské náměty v sochařství? Připomeňte, popřípadě najděte významy následujících symbolů prvních křesťanů. Další otázka

5 v katakombách, kde byli křesťané pohřbíváni

6 realistické trojrozměrné zobrazení

7 modlící se prosebník

8 Dobrý pastýř

9 na sarkofázích v katakombách

10 Symboly orant vlny páv ryby mušle delfín kotva palma
→ modlící se prosebník, duše zemřelého → nekonečnost bytí, pokračování života → uctívaný pták, symbol nesmrtelnosti → ICHTIS = Ježíš Kristus boží syn spasitel → symbol křtu → zachránce, spása, na svém hřbetě převáží duše zemřelých → naděje → vítězství nad smrtí

11 RANĚ KŘESŤANSKÉ MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ
DRUHÉ OBDOBÍ PO UZNÁNÍ KŘESŤANSTVÍ

12 MALÍŘSTVÍ

13 II. období monumentální malířství mozaika freska knižní malba
1 monumentální malířství mozaika freska knižní malba změny v křesťanství → změny v ikonografii i umělecké formě nové motivy: Kristus v majestátu (sedí na trůně v císařském hávu) svatozář = nimbus monogram INRI (Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum = Ježíš, král nazaretský) strnulost, symetrie a frontalita postav závazný ikonografický systém → vytvořily se prototypy umělecké formy posílena ideologická a reprezentační funkce obrazu

14 Malby v mauzoleu Gally Placidie
2

15 Průvod světic v San Apolinare Nuovo
3

16 4

17 Constantin IV. dává výsady Ravenně
5

18 Knižní malba rotulus (= antický svitek)
kodex (od 4. stol. = kniha se svázanými listy) např.: Rossanský kodex (5. stol.) Vídeňská Genesis (6. stol.) → oba na purpurovém pergamenu 6

19 SOCHAŘSTVÍ

20 Charakteristika volná socha mizí hlavní uplatnění – výzdoba sarkofágů
křesťané se obávali obvinění z modloslužby tělo je hříšná schránka, která je pomíjivá hlavní uplatnění – výzdoba sarkofágů výtvory ze slonoviny dyptichon (= dvoudílné skládací tabulky uvnitř s voskovou vrstvou na psaní) relikviáře

21 Dyptichon Flavia Stilicha
7 Flavius Stilicho (příležitostně psáno také Stilico) (359 – 22. srpen 408) byl vysoce postavený západořímský generál (magister militum) a patricius polobarbarského původu.

22 Diptych Barberini křídlo slonovinového diptycha
8 křídlo slonovinového diptycha zpodobňuje císaře Justiniána asi ze 6. stol.

23 Tetrarchové Tetrarchie
vláda čtyř panovníků, z nichž žádný si nezvolil Řím za svou rezidenci 9 Dioklecián – Nikomédie, Maxmilián – Miláno, Galerius – Soluň, Konstantin – Galský Trevír

24 KONEC

25 Citace: INRI: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Malby v mauzoleu Gally Placidie: CURRYBET. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Průvod světic v San Apolinare Nuovo: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Průvod v San Apolinare Nuovo: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Constantin IV. dává výsady Ravenně: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Rossanský kodex: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Dyptichon Flavia Stilicha: AUTOR NEUVEDEN. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Diptych Barberini: NGUYEN, Marie-Lan. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW: Tetrarchové: BARBIERI, Nino. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Mozaika: THE YORCK PROJECT: MEISTERWERKE DER MALEREI. DVD-ROM, 2002 DERIVATIVE WORK: TETRAKTYS RICARDO ANDRÉ FRANTZ. [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí public domain na WWW:

26 Tento materiál je určen k interaktivní výuce.


Stáhnout ppt "ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace"

Podobné prezentace


Reklamy Google