Vztah k sobě samému Asertivní minimum aneb protistresový program.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Stimulace a motivace zaměstnanců
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Proč je důležité studovat Principy
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
Dokáže člověk vytvořit něco tak dokonalého jako je příroda ? …snad možná hudbu..
ZÁKON PŘITAŽLIVOSTI A VZTAHY
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
Jednej tak, abys byl šťastný. Ne aby ses šťastným jen zdál.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Principy, zásady a chyby
Psychologie štíhlé postavy
Sebepoznávání a sebepojetí 6. ročník
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
VYTVÁŘENÍ HOJNOSTI ( z knihy Sanaya Roman, Duane Packer TVOŘENÍ PENĚZ)
Humanistické a existenciální teorie v SP
PALIATIVNÍ PŘÍSTUP V KC aneb „Pomoz mi nést můj úděl“ Semiramis o.s. / Laxus o. s. Richard Hanus, Eva Mifková.
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Asertivita.
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Zásady pro stanovování cíle PhDr. Milada Blažková 2014
ASERTIVITA.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Narcismus.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Chyby při vnímání druhých lidí
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Seminář Trauma.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Naše skutečná a online identita - bezpečný internet ZŠ a MŠ Město Touškov.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
1 Životní scénář aneb Naučte se žít v přítomném okamžiku.
ANOTACE Objasnit žákům pojem krátkodobý a dlouhodobý cíl, seznámit je s vytyčováním svých cílů a s využitím pozitivních vzorů. Výukový materiál.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
Josef Procházka08 VKZ (Výchova ke zdraví) P08B0308P.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
Hudba: Floyd Cramer – Unchained melody Nepřítel zabírá v naší hlavě víc místa, než přítel v našem srdci.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
ANOTACE OBJASNIT ŽÁKŮM POJEM SEBEDŮVĚRA, POPSAT
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Struktura poradenského procesu
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Sebepoznání a sebepojetí
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Náročné životní situace
Nevědomí.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
Rodičovství biologické a pěstounské
Transkript prezentace:

Vztah k sobě samému Asertivní minimum aneb protistresový program

Co je člověk? Kdo je člověk? Sami sebe prožíváme a chápeme ve společenství ostatních lidí Podléháme socializaci Osoba je nositelem subjektivity Osobnost je dynamickým souhrnem a jednotou psychických vlastností a procesů, díky nimž je člověk celistvou, integrální a jedinečnou bytostí

Co je Já? Kdo jsem? C. G. Jung: „… jsme smířeni s vlastním životním příběhem?“ KALOKAGATHIA VĚDOMÍ KONTINUITY MEZI JÁ V MINULOSTI, DNES A V BUDOUCNU J. Jankovský: „Já je pro sebe neprůhledné, člověk nemůže „spatřit“ svou duši.“ /s.57/ Platón: duše je oknem do světa idejí, nehmotnou substancí… Aristotelés: duše je formou těla/člověka

Sebepoznání Sebepojetí je obraz vlastní identity Tři roviny sebepojetí: – ideální osobnost – ideální vlastní Já – skutečné Já Zapamatujte si tuto část, brzy jí využijeme.

Lidé nejsou andělé, a mají v sobě silně zakódovanou tendenci ke zlu. Již z pouhé empirie je zřejmé, že se lidé mnohem snadněji a rychleji kontaktují a spojí při konání zla než dobra. Souhlasíte s tvrzením Jiřího Jankovského? /s.60/

Problém sebedůvěry Asertivní chování bývá definováno jako umění vyjádřit upřímně své pocity a udržet si své hranice. Zároveň ale i respektování hranic druhých lidí. Umět uznat chybu, pokud ji skutečně uděláme, ale nebrat vinu na sebe, pokud něco naše chyba není.

Asertivní desatero: Mám právo posuzovat své vlastní chování, myšlenky a emoce a být si za ně a jejich důsledky sám zodpovědný Mám právo nenabízet žádné výmluvy, vysvětlení ani omluvy svého chování Mám právo posoudit, zda a nakolik jsem odpovědný za řešení problémů druhých lidí Mám právo změnit svůj názor Mám právo dělat chyby a být za ně odpovědný

Asertivní desatero: Mám právo říci: „Já nevím.“ Mám právo být nezávislý na dobré vůli ostatních Mám právo na nelogická rozhodnutí Mám právo říci: „Já ti nerozumím.“ Mám právo říci: „Je mi to jedno.“ Mám právo se rozhodnout, zda budu jednat asertivně nebo ne

Co není asertivní chování? Narcisismus Egoismus Sobectví Obhajoba vlastních zájmů na úkor zájmů ostatních Naplňování svých vlastních potřeb a přání bez ohledu na druhé

Asertivita je zlatá střední cesta Tak jsme si to pěkně vysvětlili a můžeme jít domů... Nebo ne? Ověříme si to?

Světlé sny o nás a o našich vztazích Zkuste se zamyslet nad svými hodnotami a životními cíli, představte si své sny a pak si to napište... 1) Světlý sen o sobě – můj sebeideál 2) Světlý sen o vztazích s druhými lidmi 3) Světlý sen o mých životních cílech a prioritách – kým chci být? Nyní se zamyslete nad „reálným cílem“ – vyjděte ze svých osobních vlastností, jak se znáte, co o sobě víte a co byste chtěli změnit.

Časová osa Nakreslete časovou osu.. Načrtněte na ní stovky let od počátku letopočtu po současnost Nyní si na ni umístěte „světlý sen o sobě“ – současnost Pak si na ni umístěte „své reálné JÁ“ Jak velký časový odstup od sebe vaše „ideální JÁ“ a „reálné JÁ“ MÁ?

Novověk by byl schůdným asertivním řešením Co dělat, když jsme své „ego“ ponechali ve „starověku“? Bojovat se svou „malou sebedůvěrou“!

Nejsme v tom sami! Jádrem malé sebedůvěry jsou negativní postoje k sobě samému. Kolikrát v životě jsme si řekli: - Jsem neschopný! - Jsem nepřitažlivá! - Jsem hloupý! - Nic nedokážu! - Nikdo o mne nebude stát! - Ostatní jsou lepší než já! - Nikdo mě nemá rád! ?????????????????????????????????????

Negativní sebepojetí člověka Tyto názory mají k objektivitě daleko, přesto jim věříme. Autosugesce Opakování – udržování malé sebedůvěry Spouštěcí situace – umění NE/řešit problémy Sebepojetí člověka se vytváří od raného dětství na základě zkušeností, se kterými se člověk setkává.

Několik příběhů z okolí... Tatínek profesor, maminka doktorka a o babičce ani nemluvě... Zanedbávané dítě: Lichotilo mi, že o mě stál, ale trápila jsem se, že jsem pro něj hloupá... Musím se stále snažit, jinak se ukáže, že jsem bezcenná „... a po sebevraždě musím žít dál!“

Zdá se vám to povědomé? Znáte podobné „černé ovce“? Jste jí sami?

„Stresory“: Trestání, odmítání nebo zneužívání Nadměrné rodičovské standardy, které dítě nemůže dosáhnout Konflikty rodičů mezi sebou „Nepatřit“ do rodiny „Nepatřit“ do kolektivu Vleklé problémy v blízkých vztazích Dlouhodobý pracovní stres – ponižování v práci Traumatické zážitky

Dovednosti lidí, které chrání před stresem Zamyslete se, zda znáte ve svém okolí někoho, kdo nepodléhá stresu, někoho, kdo vám samým i druhým od stresu odpomůže díky svým sociálním dovednostem. Kteří lidé to jsou? V jakých situacích se to projevilo? Jakým způsobem? Je možné, abyste se v některých situacích chovali podobně?

Vytvořte příběh mající fiktivní jméno protagonisty a název, který jej charakterizuje HLAVNÍ FORMUJÍCÍ ZKUŠENOST JÁDROVÉ SCHÉMA O SOBĚ Vyslechněte několik příkladů:

„Rodiče vnímala Lucie jako přísné bohy“ Nadměrná kritika rodičů, nedostatek láskyplných projevů Jsem bezcenná a zlá.

Jak se dá malá sebedůvěra překonat? Korekce negativní předpovědi: - Přeceňování pravděpodobnosti, že se něco špatného stane - Přeceňování negativních důsledků konfliktních situací - Podceňování vlastních schopností - Podceňování možné pomoci zvnějšku Řešení: Experimentování s novým chováním (vytváření experimentu a jeho popis, vedení experimentálního deníčku)

Proč nadměrná sebekritika škodí? Překonání nadměrné sebekritiky: - Vnímavost pro sebekritické myšlenky - Testování sebekritických myšlenek - Zvýšení sebepřijetí (úspěchy, optimismus, smích) - Úprava jádrových přesvědčení o sobě (technika padajícího šípu) - Alternativní přesvědčení (pozitivnější o sobě, druhých a světě :-) ) - Dopis původci vašich jádrových schémat - Dopis z druhého břehu (ten který chci dostat, ale nikdy jej nedostanu)

Záznam jádrového přesvědčení STARÉ JÁDROVÉ PŘESVĚDČENÍ: Jsem bezcenná a nehodná lásky druhých NOVÉ PŘESVĚDČENÍ: Mám svou hodnotu v tom, co dělám, co umím a co cítím!

Zkuste formulovat „jádrové přesvědčení“ o sobě Přepište jej do nové – pozitivnější podoby !!!

Asertivní minimum Pozitivní/ negativní zpětná vazba Pozitivní reakce (pochvala, láska, blízkost) Empatické naslouchání – vcítění Asertivní odmítnutí (ne „nemohu“, ale „nechci“) Umění požádat o pomoc Reakce na odmítnutí Technika otevřených dveří (souhlasím, ale...) Negativní dotazování (příklad...) Umění přijímat své chyby a vyjádřit to

Asertivní minimum „Žít svůj vlastní život!“ „Ze zkušenosti vím, že jeden z nejtragičtějších rysů lidské povahy je sklon neustále život odkládat... Pro moudrého člověka znamená každý nový den nový život.“

Jak zvládnout stres? Relaxací (Vytvořte si seznam situací v nichž se cítíte uvolněně...) Meditací (Žijte přítomností a uvolněte se!) Příjemné aktivity (Vytvořte si týdenní seznam příjemných aktivit a jejich počet...) Organizace časového rozvrhu

A ZAČNĚTE SNÍT !! Děkuji Vám za pozornost.