Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU. Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

INTERNET A WORL WIDE WEB JAKO SOUČÁST INFORMAČNÍHO SYSTÉMU ZÁKLADNÍ ŠKOLY Petr Vitásek, 2004 Diplomová práce.
Zásady pro tvorbu dotazníků
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Databázové systémy Přednáška č. 3 Proces návrhu databáze.
Předtím než vám ukážu svou prezentaci o životu ve Vesmíru si uvědomte si, že nejsou vědecky potvrzené žádné informace ! ! ! ! !
Reprezentativita: chyba pokrytí populace (coverage error) Jindřich Krejčí Management sociálních dat a datové archivy Kurz ISS FSV UK.
Co takhle DOTAZY? OBSAH: Y 1) Co jsou to dotazy ve WinBase Y 2) Vytvoření jednoduchého dotazu Y 3) Použití dotazu.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2014 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
4. KONSTRUKCE DOTAZNÍKU Pravidla a doporučení.
Pro Sdružení Nového Města Pražského zpracoval Milan ŠULC VÁCLAVSKÉ NÁMĚSTÍ 2013 POZITIVA A NEGATIVA OČIMA NÁVŠTĚVNÍKŮ Výsledky výzkumu z podzimu 2013.
Dramaturgie dotazníku
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
PŘÍPRAVA METODICKÉHO POKYNU REKTORA VŠSS KE ZPRACOVÁNÍ DIPLOMOVÝCH PRACÍ Zpracování diplomové bakalářské práce.
Zpracování VŠKP práce Doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. Prof. Ing. Radim Farana, CSc.
SOCIOLOGIE Sociologický výzkum. 1 Sociologický empirický výzkum, je nástrojem, umožňujícím řešit určitý problém.
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
Rozbor nejčastějších chyb v odborných pracích 12. Seminář BW.
Jak psát projekt a bakalářskou práci. Termíny Dnes : Zadání projektu : odevzdání projektu : zveřejněn rozpis prezentací Týden
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Úvod: Vytvoření datové matice a pořízení dat Výzkum TV & knihy Jiří Šafr FHS UK, HiSo a ŘS Analýza kvantitativních dat AKD I. (II.) / Praktikum LS 2011,
Úvod do studia.
Workshop SFDP - Telč 2007 Fotogrammetrické firmy v České republice - průzkum současného stavu Ing. Jindřich Hodač Ph.D. Bc. Tereza Klečková Telč, 22. -
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
1 Marketingový informační systém. 2  Systém všech procedur vytvořených za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací nezbytných pro kvalitnější.
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Využití dotazníku při evaluaci Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Absolventská práce.
Druhy otázek.
Metody výzkumu Dotazník.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Diplomový seminář 3. Company LOGO "Analýza problému" jako typ textu něco se tam venku děje nějaký pohyb(nebo ticho), trend, jev (fenomén)... my na to.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Základy pedagogické metodologie
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Téma Hypotézy ve výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
Monitorování klimatu školy Jihlava Zdeněk Borůvka.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Informační kampaň pro posílení udržitelného užívání vodních zdrojů a ekosystémových služeb krajiny v podmínkách globální změny (LAPLANT) VÝSLEDKY DOTAZNÍKOVÉHO.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Projekt Mapa školy Jihlava,
Závěrečné seminární práce 9. ročník 2016/2017
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR
Spokojenost občanů Kladna s místním společenstvím a bezpečností
Ukázka zpracování referátu.
Vzor individuální prezentace
Dotazník. Dotazník Může být v písemné nebo elektronické podobě Může být předán osobně Může být součástí balení výrobku, v obchodě, příloha novin, časopisů.
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
DOTAZNÍK Zásady tvorby dotazníku Termín návratnosti
Základy pedagogické metodologie
Vzor individuální prezentace
Metody a techniky výzkumu II.
Dotazník a výzkumná šetření
Předsudky a stereotypy
Transkript prezentace:

Zásady tvorby dotazníků Radka Štěpánová, IBA MU

Stavba dotazníku Úvod Otázky Identifikace

Úvod dotazníku krátký úvod do problematiky kdo a proč dotazník zadává kde to bude zveřejněné informace o zachování anonymity uvést, kolik času vyplnění zhruba zabere (reálný odhad!) zmínit, jak má odpověď vypadat graficky (křížky, podtrhnout, kroužkovat…)

Identifikace otázky týkající se věku, pohlaví, příjmu, velikosti místa bydliště apod. zařadit na konec dotazníku

Otázky dotazníku formulovat hypotézy hypotézám vytvořit tzv. identifikátory na základě identifikátorů vytvořit otázky musí být jasné, která otázka patří ke které hypotéze (žádné otázky navíc) otázky nečlenit dle hypotéz, ale do logických celků

Otázky dotazníku používat běžné termíny ze života, ostatní vždy vysvětlit v poznámce podívat se na dotazník očima laika (respondent ví zhruba 20 % o tématu) přizpůsobit cílové skupině (jazyk, vnímání apod.)

Otázky dotazníku u každé otázky uvést, kolik se vybírá odpovědí dotazník nesmí obsahovat navzájem se vylučující možnosti u otázek, kde je nutné jako odpověď vepsat číslo, uvést vždy jednotky (týdny, měsíce… - zvolit rozumně) sjednotit škálu, pokud je to možné

Otázky dotazníku dostatek možností odpovědí, aby si každý vybral, ALE nesmí se překrývat možnost ‚nevím‘ jen tam, kde je reálné, že respondent skutečně neví – vyvarovat se zejm. u názorů zvážit, zda použít „střední možnosti“ (‚spíše ano‘, ‚spíše ne‘) – většina lidí je zvolí

Otázky dotazníku jasně vymezit možnosti (déle než týden vs. měsíc) nepoužívat: represivní otázky (nedávat hodnotící výrazy do otázek) záporné otázky (navíc s možností ano × ne) → špatně logicky vyložitelné používat jednoduché neutrální netendenční otázky

Otázky dotazníku otevřené otázky – problém s vyhodnocením sémantický diferenciál série otázek, u kterých se vybírá ze sémantické škály neměly by být negativní odpovědi na jedné straně a pozitivní na druhé (pozor při digitalizaci – převrátit škálu!)

Otázky dotazníku pozor na spontánní znalost → raději nabídnout seznam tendence vybírat první položky seznamu → snažit se randomizovat pořadí v dalších otázkách směrování na další otázky pro vymezené skupiny – řešit výrazně graficky, musí být na první pohled jasné, kam přeskočit

Obecně důraz na formální úpravu čas!!! při tvorbě dotazníku si udělat strukturu pro digitalizaci (např. odpověď s více možnostmi překódovat do binárních prom.) při vyhodnocování na papírové dotazníky před zadáváním do PC dopsat kódy a přepisovat rovnou kódy