Psychologie vedení lidí Pravda a lež v lidské komunikaci Osobnostní typologie MBTI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Přijímací řízení ve školním roce 2015/ ÚVOD Kde je/bylo možné získávat informace:  Návštěvy SŠ a SOU, dna otevřených dveří  Výstava EDUK ART.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ PRO NOVÝ ŠKOLNÍ ROK 2016 / 2017 přihlášky na střední školu podáváme do přihlášky na Sš s talentovou zkouškou podáváme do
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Pravda a lež v lidské komunikaci
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychologie reklama.
Pracovní porada Pracovní list.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Eva Císlerová, Dis. Pohyb na ledu.
Pracovní porada Pracovní list.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Bez vody není život AUTOR: Mgr. Aleš Skála
PB071 – Programování v jazyce C
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Poměr v základním tvaru.
Občanská výchova a svět práce - 9. ročník Milan Šimek
9. Heterogenní a homogenní skupiny
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Gymnasium Jižní Město Praha
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
PROTIDROGOVÁ PREVENCE Alkohol
Právo sociálního zabezpečení
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Děti jsou naše budoucnost
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Části obchodního dopisu, osnova
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Právo sociálního zabezpečení
Co si vezmu na….
Přijímací řízení pro školní rok 2018/2019.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
BROUČCI A POČÍTADLO Pro skřítka Ticháčka.
Přijímací řízení pro školní rok 2019/2020.
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
Život bez střeva , Praha.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Psychologie vedení lidí Pravda a lež v lidské komunikaci Osobnostní typologie MBTI

Organizační záležitosti Ukončení předmětu zkouškou – forma písemný vědomostní test, 75 % znalost. Dvě písemné práce v průběhu semestru: vědecký esej na zvolené téma do termínu zkoušky analýza osobnosti v kontextu MBTI do Práce odevzdat v elektronické podobě do Odevzdávárny IS nebo em na

Lež jako komunikační prostředek „…Vedl jsem dvojí život, obojí lživý… falešnou slávu jsem opravoval falešným inkognitem…“ J. P. Sartre „…Ačkoliv se pravda skrývá v hloubce, máme schopnost svými sondami do této hloubky pronikat…“ K. R. Popper „…Pravda je jen střípek ledu…“ A. Sapkowski Etymologie slova lež, latinsky problema, dva významy: něco, co člověk před sebou drží, aby se tím bránil, schoval se za to, v konkrétní rovině štít něco, co se druhému předhazuje, aby se toho chopil, odvedení jeho pozornosti Dvě základní funkce lži: obranná, zaštiťovací – brání odhalení (psychoanalytické pojetí) ovládací, manipulační – aktivní šíření lživého tvrzení (interaktivní pojetí)

Klamání x lhaní Paul Ekman – kritéria lhaní úmysl s možností volby – zřejmý záměr, možnost rozhodnutí se nenaznačení adresátovi, že je obelháván – kouzelnické vystoupení, zábavné historky, hráči, herci, vtip … obchodníci, reklama? Problémy typologie patologický lhář utajování (nesdělování) nevědomé lhaní – mechanismy zapomínání, vytěsňování, obranné mechanismy ega fráze – „dobrý den přeji“, „k službám“

Polopravda Nesdělení všeho, co by v daném kontextu bylo třeba. Mluvčí nepoví vše podstatné (dva pohledy – důležitost pro mluvčího, důležitost pro adresáta sdělení). Neúplné, nedokončené věty, nadměrné zobecňování, převedení pozornosti k jinému tématu. Sofistikované možnosti polopravdivého lhaní (Ekman, 1997): taktika přidávání a dodatků – přehánění a přehnané zveličování pravdy úhybný manévr místo závěru výrazné zevšeobecňování, všezahrnující tvrzení Detekce pravda x polopravda Řekl jsem všechno, co o dané věci vím? Proč jsem neřekl o konkrétní věci? Čas, obeznámenost, podstatnost? Nakolik se dá říct, že jsem mluvil pravdu? Z kolika %? Je správné uvádět vše, co k dané věci vím? Fakta x interpretace ? Dávkování pravdy.

Dárky nosí Ježíšek!

Ospravedlňování lži Ospravedlňování lži ochranou funkcí (milosrdné lži). Nerovnoprávný vztah. Ospravedlňování krásou – estetická, krásná lež. Ospravedlňování užitečností, prospěchem, motivační funkcí.

Hierarchie lží Lži, při kterých může člověk v případě odhalení hodně ztratit a v případě neodhalení hodně získat. Lži s vysokou motivací. Lži, při kterých není úspěch či neúspěch tak fatálně důležitý. Motivace lhát je zde nižší. Lži ze zdvořilosti, lži pro získání drobné výhody…

Sociální inteligence x přetvářka, lež Goleman, Snyder – pojem sociální chameleón. umějí pečlivě naaranžovat první dojem, který chtějí vyvolat snaží se na své okolí zapůsobit, že jsou lepší než doopravdy jsou ochota stát se vším, čím je druzí chtějí mít, jen aby byli oblíbení (motivace takového chování) schopnost lhát, dělat jednu věc a tvrdit pravý opak velká diskrepance mezi chováním v soukromí a chováním na veřejnosti schopnost jednat jako různí lidé v závislosti na tom, s kým zrovna komunikují Přetvářka jako součást norem určité společnosti, firmě. Komercionalizace citů, emoční tyranie – obousměrnost ovlivnění výrazu emocí a prožívání emocí

Poznání – kdo lže a kdo mluví pravdu? Prozrazující gesta podle Morrise: Sáhnutí si na nos Jemné mnutí oka Při rozpoznávání lži je třeba rozdělit lháře do dvou skupin: naivní lhář x otrlý zkušený lhář Naivní lhaní: natáčení se k adresátovi bokem vyhýbání se zrakovému kontaktu narušená koordinace obou rukou (ruce se něčím zabývají, neobvyklé pohyby) Zkušené lhaní: postavení se k adresátovi čelem vytrvalý pohled do očí souhra rukou koordinovaná, nenápadná

Ekmanovy experimenty s odhalením lháře zdravotní sestry ucházející se o místo posuzovatelé: agenti tajných služeb soudci vyšetřovatelé psychiatři studenti různých oborů skupiny neúspěšných (0-3) skupiny průměrně úspěšných (4-6) skupiny úspěšných (7 a více)

Kritéria rozpoznání lhářů Verbální klíče: příliš pomalé odpovídání vyhýbavá odpověď mluvení zbytečně, „příliš zainteresovaně“ protiřečení si Neverbální klíče: zvýšené chvění hlasu uhýbání očima falešný úsměv křečovité, nepřirozené celkové držení těla

Povzdech na závěr Detekce lhaní je velmi obtížná. Metastudie 40 výzkumů zdůrazňuje pouze 57% úspěšnost detekce lháře jiným člověkem. Nemáme žádné relevantní poznatky o tom, komu by to šlo lépe. Neexistuje typické neverbální chování, které by nás usvědčovalo ze lži. Interindividuální variabilita. U blízkých osob detekujeme lhaní snáze, tato zkušenost je však nepřenositelná.

Literatura Jaro Křivohlavý: Tajemství úspěšného jednání Desmon Morris: Bodytalk. Řeč těla Zbyněk Vybíral: Psychologie lidské komunikace Zbyněk Vybíral: Lži, polopravdy a pravda v lidské komunikaci