Změny v požadavku na proces edukace vojenských profesionálů Radomír Saliger,Vratislav Pokorný Katedra řízení lidských zdrojů Fakulta ekonomiky a managementu Univerzita obrany,Brno
2 Struktura vystoupení Úvod Pozice a výkony skupiny sociálních věd v rámci katedry říz. lids. zdrojů FEM, UO a AČR. Podstata potřeby změn v procesu vzdělávání a přípravy voj. profesionálů. Základní trendy systémových změn Model kompetencí vojenského profesionála, manažera. Závěr
3 Pozice a výkony skupiny sociálních věd v rámci katedry,fakulty,univerzity,AČR Edukace a rozvoj studentů FEM, FVT a v kurzech kariérového vzdělávání v kontextu filozofie, psychologie, andragogiky, psychologie a sociologie. Garance 2 programů celoživotního vzdělávání Vědeckovýzkumná činnost v rámci výzkumného záměru FEM Pedagogicko psychologické poradenství pro studenty a zaměstnance FEM a UO Úkoly psychologické služby AČR v podmínkách UO Výzkumná činnost dle zakázky MO ČR a vedení UO Odborná analytická a projektová podpora činností systémů resortu a UO v kontextu NEC
4 Podstata potřeby změn na proces vzdělávání a přípravy voj. profesionálů Rámce pro formulaci požadavků : 1.Obranný a bezpečnostní (vojenský) rámec 2.Odborný rámec
5 1.Obranný a bezpečnostní - vojenský rámec a)NEC - Network Enabled Capability b)Doktrína AČR c)národní a mezinárodní vojenské dokumenty, normy a standardy 2.Odborný rámec Kontext společenskovědních disciplin a jejich aplikace
6 NEC - Network Enabled Capability Vyvíjející se teorie a praxe války v informačním věku. Zahrnuje kombinaci strategie, nově vznikajících taktik, technik, procedur a organizačních aspektů, které umožňují jednotkám, které jsou plně, nebo alespoň částečně propojeny v integrovaném (komunikačním a informačním) prostředí, dosažení rozhodující bojové převahy. NEC je základem převahy ve všech úrovních vojenského i nevojenského konfliktu, a to taktické, operační, strategické. Principy NEC: Komplexita Dynamika Synergie Synchronicita Fluktuace CÍL: Dosáhnout schopností NEC lidmi, lidskými a dalšími systémy v roce 2020
7 Doktrína AČR Představuje: “novou dimenzi v myšlení a jednání vojenských profesionálů“ Vyžaduje: „pochopení obecných zákonitostí soudobých bojových a nebojových operací“ „schopnosti dovedně a tvořivě je aplikovat ve velení a řízení“
8 Základní trendy systémových změn Změna kvalit systémů a procesů Změna požadavku na zdroje, kvality kompetencí a schopností profesionála manažera Změna požadavku na zaměření procesu vzdělávání a přípravy
9 Změna kvality systému a procesů
10 Změna požadavku na zdroje, kvality kompetencí a schopností profesionála
11 Změna požadavku na kvality kompetencí profesionála - manažera
12 Informace, znalosti, poznatky (vědění) nejsnáze dosažitelné Dovednosti (chování) algoritmy, procedury, oborové modely (vyžaduje komplexnější přístup) Myšlení – nejtíže dostupné uvědomované a reflektované přemýšlení, principy procesů, metamodely a matrice Nevědomí – obvykle nedostupné, neuvědomované procesy Změna požadavku na zaměření procesu vzdělávání a přípravy
13 Model kompetencí voj.profesionála, manažera 1.Užívat různé procesy a situační kontexty k uvědomovanému rozvoji svých schopností a zdrojů. 2.Tvořivě myslet, uvědomovaně a reflektovaně se přizpůsobovat prostředí. Vnímat změnu jako základní a přirozenou součást života a světa podnikání. 3.Uvědomovaně, užitečně ve vztahu k danému kontextu užívat své zdroje a zdroje svého okolí k dosahování dohodnutých cílů. 4.Trvale reflektovat výlučnost oborové, vojenské a manažerské profese a specifika manažerských činností ve společenském a organizačním kontinuu. 5.Být užitečným členem týmu,systému,vést,pečovat o tým a systém v různých situačních kontextech.
14 Dotazy Děkuji za pozornost