VYPRACOVALA: Mgr. Ivana Tesařová, ZŠ a MŠ Mladoňovice Materiál vznikl v rámci projektu Škola pro život č.proj. CZ.1.07/1.4.00/
Anotace Obsahuje náměty činností pro seznámení s frazeologií. Děti se učí rozlišovat jednotlivé útvary lidové slovesnosti, zábavným způsobem si rozšiřují její znalost. Snaží se pochopit vznik a význam přísloví a rčení jako součást našich národních tradic. AutorMgr. Ivana Tesařová PředmětČeský jazyk Očekávaný výstup Rozlišuje útvary lidové slovesnosti a tvořivě s nimi pracuje, chápe je a rozšiřuje si jejich znalost. Využívá vtip a fantazii při vlastním ztvárnění. Učí se milovat český jazyk v jeho rozmanitosti. Druh učebního materiáluPracovní listy a náměty k činnostem Cílová skupinaŽáci 5. ročníku Metodický postup Zpravidla začínáme rozcvičkou – zamrzlíkem, kdy děti verbálně dokončují přísloví, přirovnání apod. Připomeneme si jejich význam a postupně přidáváme další dle zásady: Méně je více. Výtvarným vyjádřením rozšíříme „slovník“.
Z LIDOVÉ SLOVESNOSTI
PŘÍSLOVÍ RČENÍ Krade jako straka. Všude dobře, doma nejlépe. Kdo šetří, má za tři. Pálí ho dobré bydlo. Je jako z divokých vajec. Vzal nohy na ramena. Poznáš, co je přísloví a co rčení? Přečti si nápovědu.
Přísloví jsou krátké průpovědi, které vyjadřují životní zkušenost lidí. Vyplývá z nich nějaká moudrost nebo poučení. Rčení Je ustálené slovní spojení, které na rozdíl od přísloví nevyjadřuje nějaké poučení, jen zpestřuje naše vyjadřování.
SOUTĚŽ: Hra na zamrzlíka Komu není rady, ………………………. Kdo jinému jámu kopá, …………… Co na srdci, ……………………………….. Komu se nelení, …………………….. Nové koště ……………………. A dál už sami.
Jaká přísloví, rčení či přirovnání mohou vyjadřovat tyto obrázky. Neboj se zapojit vtip a fantazii. Nakresli svůj vlastní obrázek. VYHRÁVÁ TEN, KDO SE NEJLÉPE VYJÁDŘÍ. HÁDANKA: