Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kmitavý pohyb.
Advertisements

MECHANICKÉ KMITÁNÍ A VLNĚNÍ
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
SPŠ SE Liberec a VOŠ Mgr. Jaromír Osčádal
Jak si ulehčit představu o kmitání
Kmitavý pohyb 1 Jana Krčálová, 8.A.
Kmitavý pohyb 2 Jakub Báňa.
Mechanické kmitání.
Jaká síla způsobuje harmonické kmitání?
Jako se rychlost v průběhu kmitání mění
S ložené kmitání. vzniká, když  na mechanický oscilátor působí současně dvě síly  každá může vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru  a oba.
11. Přednáška – BBFY1+BIFY1 kmitání
DYNAMIKA HARMONICKÉHO POHYBU.  Vychýlíme-li kuličku z rovnovážné polohy směrem dolů o délku y, prodlouží se pružina rovněž o délku y.  Na kuličku působí.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ_42.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_08 Tematická.
ZRYCHLENÍ KMITAVÉHO POHYBU.  Vektor zrychlení a 0 rovnoměrného pohybu po kružnici směřuje do středu kružnice a má velikost:  Zrychlení a kmitavého pohybu.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kmity HRW kap. 16.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
SOUVISLOST KMITAVÉHO POHYBU S ROVNOMĚRNÝM POHYBEM PO KRUŽNICI
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
34. Elektromagnetický oscilátor, vznik střídavého napětí a proudu
Kmitavý pohyb matematického kyvadla a pružiny
Poznámky pro výuku Předmět: FYZIKA Autor: Jaroslava Šmerdová
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_14 Tematická.
Derivace –kmity a vlnění
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 03. Harmonické kmitání Mgr. Marie Šiková KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY
SLOŽENÉ KMITÁNÍ.  Působí-li na mechanický oscilátor současně dvě síly, z nichž může každá vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru,
Kmitavý pohyb
Skládání kmitů.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
KMITAVÝ POHYB KMITAVÝ POHYB  Kmitavý pohyb vznikne tehdy, pokud vychýlíme zavěšenou kuličku na pružině z rovnovážné polohy.  Rovnovážná poloha.
Kmity.
KMITÁNÍ A VLNĚNÍ, AKUSTIKA
Kmitání.
Kmitání mechanických soustav I. část - úvod
Mechanické kmitání Mgr. Kamil Kučera.
Kmity frekvence f (Hz) perioda T = 1/f (s) w = 2p.f
Mechanické kmitání Mechanické kmitání
Definice periodického pohybu: Periodický pohyb je pohyb, který se v pravidelných časových intervalech opakuje, např. písty spalovacího motoru,
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Kmitání Kmitání (též oscilace nebo kmitavý děj) je změna, typicky v čase, nějaké veličiny vykazující opakování nebo tendenci k němu. Kmitající systém se.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Kmitavý pohyb.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Kmity, vlny, akustika Pavel KratochvílPlzeň, ZS Část I - Kmity.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Mechanické kmitání Vlnění a optika(Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Perioda kyvadla.
Mechanické kmitání - test z teorie Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastFYZIKA - Kmitání, vlnění a elektřina.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_15 Název materiáluHarmonický.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Mechanické kmitání, vlnění
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Skládání rovnoběžných kmitů
Jaká síla způsobuje harmonické kmitání?
Harmonické kmitání: y = f (t)
Kmity HRW2 kap. 15 HRW kap. 16.
Fyzika – Kmitavý pohyb.
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Kmity, vlny, akustika Část I – Kmity, vlny Pavel Kratochvíl
Kmitání Mgr. Antonín Procházka.
Mechanické kmitání, vlnění
Mechanické kmitání a vlnění
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor:Mgr. Dagmar Hajdová Tematická sada: Opakování základních poznatků středoškolské fyziky (vybrané tématické celky) + bonus Téma:Mechanické kmitání Číslo materiálu:VY_32_INOVACE_01_13

Anotace: Prezentace je určena k opakování tématického celku Mechanické kmitání. Obsahuje čtyřiadvacet otázek různé obtížnosti (1-4 body) ukrytých v interaktivní tabulce. K přechodu na snímek s odpovědí slouží obrázek pod otázkou, zpět na základní tabulku „smajlík“ v pravém dolním rohu snímku s odpovědí. Otázka, která již byla řešena, v tabulce zbělá.

Na závěrečný snímek celé prezentace lze přejít přes nadpis nad tabulkou. Doprovodné obrázky (ty, které nejsou přímo součástí otázky nebo odpovědi) jsou přiřazeny s humorným nadhledem, nikoliv jako ilustrace příslušného fyzikálního jevu.

MECHANICKÉ KMITÁNÍ 4body 3body 2body 1bod

Uveď „definici“ mechanického kmitání.

Jedná se o mechanický pohyb, při kterém hmotný bod zůstává stále v okolí určitého bodu, označovaného jako rovnovážná poloha.

Uveď, co je to OSCILÁTOR.

Oscilátor je zařízení, které může volně (tj. bez vnějšího působení) kmitat – např. kyvadlo, závaží na pružině, …

Uveď, jak se nazývá kmitavý pohyb, který se pravidelně opakuje.

Takový kmitavý pohyb se nazývá periodický.

Uveď, jak se značí a v jakých jednotkách se udává veličina FREKVENCE.

Frekvence se značí f a její jednotka je Hz (hertz).

Uveď, co udává veličina FREKVENCE.

Frekvence udává počet kmitů za sekundu (za jednotku času).

Uveď vztah mezi frekvencí a periodou (dobou kmitu).

Uveď, jak se nazývá maximální velikost okamžité výchylky kmitajícího hmotného bodu.

Maximální velikost okamžité výchylky se nazývá AMPLITUDA.

Uveď, co je to harmonický kmitavý pohyb.

Jde o kmitavý pohyb, jehož výchylka se mění s časem podle sinusoidy (závislost výchylky na čase je sinusoida).

Uveď rovnici vyjadřující závislost výchylky na čase pro harmonický kmitavý pohyb.

Uveď rovnici vyjadřující závislost rychlosti na čase pro harmonický kmitavý pohyb.

Uveď rovnici vyjadřující závislost zrychlení na čase pro harmonický kmitavý pohyb.

Uveď vztah pro výpočet doby kmitu (vlastního kmitání) závaží na pružině.

Uveď vztah pro výpočet frekvence (vlastního kmitání) závaží na pružině.

V kinematických rovnicích popisujících harmonický kmitavý pohyb se vyskytuje veličina ω. Uveď její název a souvislost s frekvencí f (vztah mezi ω a f).

Veličina ω se nazývá úhlová frekvence a platí:

Uveď vztah pro výpočet doby kmitu matematického kyvadla.

Uveď vztah pro výpočet frekvence matematického kyvadla.

Uveď, jaký jev (pojem) ilustruje tento obrázek. ymym ff0f0

Obrázek ilustruje REZONANCI.

Vysvětli pojem REZONANCE.

Je-li frekvence nucených kmitů shodná s frekvencí vlastních kmitů oscilátoru, dosáhne amplituda výchylky největší hodnoty. Tento jev nazýváme rezonancí.

Ve vztazích týkajících se pružinového oscilátoru se vyskytuje konstanta k. Uveď její název a jednotku.

Konstanta k se nazývá TUHOST PRUŽINY, její jednotka je N/m.

Uveď vztah mezi prodloužením pružiny a silou, která toto prodloužení způsobila.

Uveď, jak „opravit“ kyvadlové hodiny, které se zpožďují.

Takovým hodinám musíme zkrátit kyvadlo (→ zvětší se jeho frekvence, zmenší doba kmitu).

Uveď, co se stane s chodem kyvadlových hodin, které šly v Brně dobře, jestliže s nimi a) vylezeme na nedalekou vysokou horu b) odjedeme na rovník do místa „brněnské“ nadmořské výšky. (Teplota zůstává v obou případech zachována).

V obou případech se budou hodiny zpožďovat (menší tíhové zrychlení g způsobí menší frekvenci kyvadla).

Uveď, jaký kmitavý pohyb vznikne složením izochronních (tj. se stejnou frekvencí) harmonických kmitavých pohybů stejného směru.

Složením izochronních harmonických kmitů vznikne rovněž harmonické kmitání se stejnou frekvencí, pouze s jinou amplitudou. Tu ovlivňuje fázový rozdíl skládaných kmitů (maximální pro kmity se stejnou fází, minimální pro kmity s opačnou fází).

Uveď, jak se nazývá jev na obrázku a kdy vzniká. y t

Jedná se o tzv. RÁZY. Vznikají složením harmonických kmitů rozdílných (ale blízkých) frekvencí.

Díky za spolupráci a těším se zase příště… Autorka: Dagmar Hajdová Zdroj doprovodných obrázků: Galerie MS Office