 Terénní výuka : › ve venkovské krajině – interdisciplinární poznávání jevů a procesů v krajině, některé socioekonomické jevy chybí › v městské krajině.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Anglický jazyk Michaela Hrdličková, 251 PT1 – Provozní technika 1. ročník „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Grafická média ve vyučování dějepisu LS AR
Virtuální lektor? Miroslava Dvořáková Jiří Votava.
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Jak na Prezentace? Power Point ZŠ Jiráskova Benešov
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
Integrované terénní vyučování Geografie
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
3. ročník, studijní obory SOU Mgr. Smékalová Dagmar „Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.“
Průřezová témata.
Skupinové interview (Focus group)
Nonverbální úlohy Jiří Tesař. Výuka fyziky na ZŠ - zamyšlení  Fenclová, J.: Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: „Jeden učitel položí v jedné.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Základní principy geografického výzkumu
Michaela Ožanová Adéla Gajdečková
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická psychologie
Didaktika geografie.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Geografické informační systémy pojetí, definice, součásti
WOSA – výchovou a vzděláváním k občanské společnosti, reg. čís. CZ.1.07/1.1.32/ Žadatel: Sdružení obcí Sedlčanska Projektový manažer:Štěpánka Barešová.
Šablona. Anotace: žák získá nové informace o kartografii Autor: Mgr.Hana Hilscherová Jazyk: Čeština Očekávaný výstup: získá nové informace a základním.
PIKTOGRAMY Den předškoláka. CESTA DO ŠKOLKY ZNÁŠ TYTO PIKTOGRAMY? DOKÁŽEŠ JE,,ČÍST“?
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta dopravní Ústav dopravní telematiky Geografické informační systémy Doc. Ing. Pavel Hrubeš, Ph.D.
Vizuální interpretace leteckých a družicových snímků u dospívajících Hana Svatoňová, PdF MU Brno 23. mezinárodní geografická konference Brno 2015.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
FILOsOFIE A VĚDA.
Program rozvoje cestovního ruchu JMK ANALYTICKÁ ČÁST
Didaktické prostředky
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Geografická kartografie
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Projekt Impuls / Seminář
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Projekt Impuls / Seminář
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Logopedie R - Ř JAZYK A ŘEČ.
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
ZVÍŘECÍ KABÁTKY KDO KTERÝ OBLÉKÁ?.
SOUHVĚZDÍ POZNÁVACÍ SCHOPNOSTI.
Geografické informační systémy
Klíčová role zástupce ředitele při zkvalitňování pedagogického vedení školy Mgr. Tomáš Zatloukal ústřední školní inspektor Praha,
Skupenství Fyzika.
VIKBA32 Informační vzdělávání
Metody výuky počátečního čtení
Induktivní postupy ve výuce matematiky
Výsledky dotazníkovÝCH šetření
Odborník ve školní praxi
Základní filozofické otázky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sázíme brambory do řádku
STOLOVÁNÍ sebeobsluha.
Transkript prezentace:

 Terénní výuka : › ve venkovské krajině – interdisciplinární poznávání jevů a procesů v krajině, některé socioekonomické jevy chybí › v městské krajině – často opomíjená, přestože se v ní pohybujeme častěji  Přírodovědná gramotnost – měla zahrnovat hodnocení obou typů krajin  vysvětlení řady nejen FG i SE jevů a jejich vývoj v prostoru a čase  Problém: často chybí vůle pracovat aktivizujícími metodami a technikami, které neposkytují okamžitý kladný výsledek, zejména proto, že nepředkládají dávno zjištěná fakta a skutečnosti, ale rozvíjejí tvořivost a především myšlení u žáků a studentů

 K poznání městské krajiny byla použita technika zpracování panoramatického náčrtu  Postup: › Podklad: výběr vyhlídkových bodů › Rekognoskace terénu › Žáci/studenti z daného vyhlídkového bodu zakreslují dominanty v krajině v horizontálním řezu › Identifikace objektů pomocí mapy / leteckého snímku / učitele, › Přiřazení funkce objektů  Výsledek: zjištění, jak jsou žáci ZŠ a studenti VŠ schopni vnímat městskou krajinu, lokalizovat v ní významné prvky a struktury, identifikovat jejich funkce a vazby mezi nimi

Techniky pořízení panoramatického náčrtu se nejčastěji objevovali ve vojenské přípravě a ve škole v branné přípravě. Obrázky jsou z metodiky, která je umístěna na: csopevneni.xf.cz/Prirucka/Prirucka- nacrt.htm) csopevneni.xf.cz/Prirucka/Prirucka- nacrt.htm

Hotel Myslivna, MČ Brno-Kohoutovice Hády – nevyužívaný lom MČ Brno-Líšeň Hrad Špilberk, MČ Brno-střed

 19. stol. – vytváření zjednodušených obrysů jednotlivých kontinentů, států, tvaru reliéfu nebo tvorby jednoduchých schémat = „ didaktické obrazy “ › Přispívají k názornosti ve vyučovacím procesu – umožňují znázorňovat jevy, které by jinak byly obtížně pozorovatelné (např. protože jsou příliš malé nebo příliš velké)  Během školní výuky se žáci učí porozumět verbálnímu sdělení, porozumět nonverbálnímu sdělení se žáci téměř neučí › Názorná paměť však pracuje se smyslovými obrazy, jejichž nosným pilířem je hl. citový dojem, ten je žákům ZŠ nejbližší › Smyslový / didaktický obraz napomáhá při aktivním uchopování a poznávání a je tak pro žáky oporou na cestě za poznáním podstaty jevů  Žáci si takto, např. pomocí vlastních náčrtků, v podstatě nevědomě vytváří představu o prostorovém rozšíření jevů v krajině i o jejich vzájemné interakci

 Žáci si obsah (resp. význam) nonverbálních prvků často domýšlejí  Obsah nonverbálních prvků interpretují „po svém“  do obrázků promítají i to, co v realitě není zobrazeno (kouř z komína, okna s mřížkou)  Interpretace vnímaného může být ovlivněna kulturními a sociálními pravidelnostmi „tradovanými“ ve společnosti  Pro učitele je potom zásadní dovedností, umět tyto pravidelnosti rozpoznat a pracovat s nimi ve výuce

Na prvním snímku je panoramatický náčrt žáka 7. třídy ZŠ. Na druhém snímku je zpracování náčrtu studenta VŠ. Rozdíly jsou v generalizaci viděného, ve vnímání detailu, které si žáci dokreslují, i když nejsou vidět.

 Studenti mohou v porovnání s mladšími žáky při snaze o porozumění vyžadovat objemnější množství informací  Domnívají se, že výkladový text učebnice jim nabízí v porovnání s nonverbálními prvky větší množství informací  Edukační potenciál nonverbálního prvku si často plně neuvědomují  Není u nich rozvíjena vizuální gramotnost, k práci s nonverbálními prvky nebývají během výuky vedeni

Mnohem snadněji se zachycuje menší území.

 Výukou v městské krajině prošlo od května do října žáků ZŠ, 4 účastníci světové ZO a více než 100 studentů učitelství pro první a druhý stupeň ZŠ  Výřez krajiny technikou panoramatického náčrtu nikdy předtím nezpracovávali  Z jejich reakcí a výsledků však bylo patrné, že je práce bavila! (A nás také )  U tohoto stylu výuky k bližšímu poznání učitele a žáka (často učitel objeví některé vlastnosti a schopnosti žáka/studenta až v terénu)  Tato výuka vede k rozvoji myšlení a ne k memorování určitých faktů. Je to výuka, na kterou nejsme tak úplně zvyklí. Je to výuka s OTEVŘENÝM KONCEM…

 Možná se bude použití této techniky zdát v dnešní době zastaralé a nevhodné, opak je pravdou  Zaměřování a zakreslování významných bodových objektů, linií a ploch se používalo v armádě pro zaměřování strategických objektů v krajině  Pro účely výuky je tvorba náčrtů pouze počátkem k dalším činnostem v městské krajině, např.: › Určení diferencovaných rolí jednotlivých částí městské krajiny, sledování proměn krajiny › Srovnání minulých a současných průmyslových aktivit › Tato činnost může být také odpovědí na časté otázky učitelů – co máme učit v geografii průmyslu?