Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Advertisements

Krajina, krajinné složky
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Ekologické aspekty liniových staveb
Krajina a životní prostředí
Zkoumání a ochrana přírody
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Složky krajiny a životní prostředí
CHEMIE KOLEM NÁS.
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Úvod do ekologie.
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Bi1BP_ZNP2 Živá a neživá příroda II Biologické vědy
Ekologie jako věda Obory ekologie.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
22.. * biodiverzita Ekologická přizpůsobivost teplota množství světlamnožství potravy množství soli množství 0 2 nepříznivé podmínky vedoucí ke.
Přizpůsobení živočichů prostředí
Ekonomika životního prostředí – základní pojmy
Vztahy geografie k ostatním vědám
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 19. Etika, základní etické pojmy Název sady: Občanská nauka Ročník:
Stavba, funkce a typy EKOSYSTÉMŮ. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Trávicí soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 4. Vliv činnosti člověka na prostředí Název sady: Základy ekologie pro.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vzduch Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Ing. Jiří Trefilík Název prezentace (DUMu): 18. Výrobní výkres a jeho náležitosti Název sady: Technická dokumentace.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Smyslová ústrojí člověka III. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Tělní tekutiny Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář) Ročník:1.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 17. Přírodní rezervace Název sady: Základy ekologie pro střední školy.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Koloběh látek v ekosystému Tematická oblast: Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Vylučovací soustava Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
Název prezentace (DUMu): Voda
Název prezentace (DUMu): Půda
Název prezentace (DUMu): Buňky
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
3. Autotrofní a heterotrofní organismy
Název prezentace (DUMu):
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název prezentace (DUMu): Vznik a vývoj života
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekonomika životního prostředí
Název prezentace (DUMu): Dráždivost a pohyby rostlin
Název prezentace (DUMu): Abiotické podmínky prostředí
Název prezentace (DUMu): Biologie člověka
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Vlastnosti živých soustav
Název prezentace (DUMu): Pohybová soustava člověka I.
Geografie Krajinná sféra
19. Atomová fyzika, jaderná fyzika
16. Tolerování rozměrů na výkrese Technická dokumentace pro 1. ročník
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
Technická dokumentace pro 1. ročník CZ.1.07./1.5.00/
Transkript prezentace:

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

 Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus.  Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie.  Konkrétně tato prezentace je zaměřena na charakteristiku a historii ekologie. 2

 Ekologie – zabývá se vztahy člověka k prostředí a k ostatním organismům. Je to v podstatě nauka o životním prostředí.  Biologie - základní vědecká disciplína zabývající se studiem života.  Ekologie (z řeckého oikos – dům, obydlí, okolí, logos – nauka, věda) – je jedním z biologických oborů. 3

 Společným objektem studia biologie a ekologie jsou živé organismy. 4

 Charles Darwin – britský biolog. Studuje v 19. století vztah organismů k prostředí a jejich vývoj. 5

 Ernst Haeckel – německý biolog. Položil základy ekologie a poprvé použil tento termín. 6

7  Ekologie – čerpá z poznatků biologických vědních oborů a taky z poznatků o okolním prostředí, které poskytují vědní disciplíny jako:  meteorologie  klimatologie  geologie  geografie  fyzika  chemie

8  Obecná ekologie – zjišťuje, zkoumá a zobecňuje ekologické zákonitosti.  Ekologie člověka – zabývá se současným stavem a vývojem vztahů člověka a prostředí.  Ekologie krajiny – studuje souvislosti a změny v prostředí včetně vlivů způsobených lidmi.

9  Optimální podmínky – každý organismus existuje za určitých podmínek – existence daného druhu.  Krajní podmínky – v nichž organismus může přežít;  minimální – při dolní hranici  maximální – při horní hranici

10  Biologie - základní vědecká disciplína zabývající se studiem života.  Výskyt organismu v určitém prostředí není náhodný. Souvislostí mezi typem a vlastnostmi prostředí jsou:  teplota  vlhkost  druh půdy…atd.

11  Každý organismus se vyznačuje:  svým tvarem těla  způsobem výživy  adaptací… a jinými vlastnostmi, podle toho v jakém prostředí žije.  Je důležité znát okolní prostředí organismu, abychom mohli studovat všechny stránky jeho života.

12  Nejnižší jednotka, kterou zkoumá ekologie je jedinec a jeho vazby na prostředí, ale i na ostatní organismy.  Ekosystém – soubor faktorů živé a neživé přírody.  Životní prostředí – vše, co nás obklopuje – ovzduší, voda, ale i výtvory člověka.

13  Životní prostředí - okolí, ve kterém se organismus vyskytuje a jeho složitý systém vazeb k prostředí.  Je to souhrn všech vnějších vlivů, které jedince obklopují a umožňují mu podmínky k životu.  Je tvořeno neživými, živými a společensko- hospodářskými vlivy a složkami.

14  Životní prostředí – všechno, s čím sdílíme vzájemné vztahy.  Součásti životního prostředí:  přírodní složky – ovzduší, voda, půda, živá příroda  umělé složky – obydlí, komunikace  sociální složky – vztahy mezi lidmi

15 Životní prostředí musí poskytovat všem organismům prostor a také podmínky pro všechny jejich životní děje a funkce.

16  Tělo organismů se skládá z buňky (kromě virů).  Buňka - základní stavební a funkční jednotka života – tvoří složitý celek.  Stavba buňky – velmi složitá.

17  Buňka se liší:  tvarem  velikostí  funkcí  Volné buňky – většinou kulovitý nebo elipsoidní tvar  Buňky v tkáních – mají tvar rozmanitý

18  V průběhu života se velmi často mění tvar, velikost i vnitřní uspořádání buňky.  Život každé buňky je závislý na okolním prostředí.  Ze svého okolního prostředí přijímá potřebnou energii a všechny látky, které potřebuje k životu.  Do okolního prostředí potom odstraňuje odpadní látky a předává do něho teplo, které vzniká přeměnou energie.

19

 ČERVINKA, P. a kolektiv Ekologie a životní prostředí, Česká geografická společnost, Praha: 2005 ISBN:  BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN:  KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1. 20