Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Advertisements

Polokovy Projekt: Svět práce v každodenním životě Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 10 Autor: Hana.
Polokovy VY_32_INOVACE_G3 - 17
Oxidy nejen v mineralogii oxid hlinitý oxid křemičitý
14. skupina.
B, Si, Ge, As, Sb, Se, Te, At (radioaktivní)
Alkalické kovy Struktura vyučovací hodiny:
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Polokovy.
Mají některé vlastnosti kovů a některé vlastnosti nekovů
POLOKOVY.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Nerosty Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.07
vlastnosti, výskyt, využití, sloučeniny
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Oxidy Oxidy jsou sloučeniny prvků s kyslíkem v různém poměru.
nejdůležitější minerály
VY_52_INOVACE_02/1/36_Chemie PEVNÉ OXIDY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Bohdan Hladký ŠABLONA: V/2 – Inovace a zkvalitnění.
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Křemík Mgr. Jitka Vojáčková.
Křemík Mgr. B. Nezdařilová.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU :Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Mgr. Jitka Vojáčková. * Výskyt v přírodě * Vlastnosti * Výroba * Použití * Bezkyslíkaté sloučeniny * Kyseliny boru.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Významné soli kyslíkatých kyselin
Odrůdy křemene Mineralogie IV
Oxidy bezvodé Autor: Mgr. Marian Solčanský
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Oxidy důležité pro stavebníky, malíře a jako drahokamy
Hliník Mgr. Jitka Vojáčková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák NEKOVY pevné a POLOKOVY uhlík síra křemík fosfor Si S As arsen C P Přiřaď.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Přírodopis Téma : Planeta Země Název : Minerály – přehled Použité zdroje a materiály.
Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1802_Přehled_nerostů_II._ sulfidy_oxidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití oxidů VI TÉMATICKÝ CELEK:
OXIDY - KŘEMEN (po výkladu si zapiš do sešitu) chem. značka: SiO 2 fyzikální vlastnosti: tvrdost: 7 hustota: 2,6 g/cm 3 nejběžnější nerost v přírodě krystaluje.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Mají některé vlastnosti kovů a některé vlastnosti nekovů
Křemík 12. srpna 2013 VY_32_INOVACE_130105
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vy_52_Inovace_B63_Opakování minerály
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Chemie, Významné oxidy Autor: Ing. Světlana Hřibalová.
Třídění podle chemického složení
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Polokovové prvky: B, Si
Sestavila Michaela VRBOVÁ (pro didaktické účely)
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ KŘEMÍK Autor Jana Černá Tematická oblast Anorganická chemie pro 2. ročník přírodovědného lycea Ročník 2.L Datum tvorby Anotace Materiál je určen pro studenty 2. ročníku přírodovědného lycea, 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie. Tento materiál slouží k výkladu učiva o výskytu, vlastnostech a použití křemíku. Dále jsou uvedeny různé materiály získaných ze sloučenin křemíku. Metodický pokyn Prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna názornými obrázky odrůd křemene. Žáci mohou tuto část použít jako podklad pro zápis do sešitu. V závěru prezentace si žáci mohou při opakování ověřit získané znalosti a upevnit je.

Si - SILICIUM

výskyt  po O 2 2. nejrozšířenější prvek na Zemi Pouze vázaný ve sloučeninách s oxidačním č. IV:  SiO 2 (křemen) – tvoří řadu odrůd: čirý křišťál, růžový růženín, hnědá záhněda, chalcedon, achát, nafialovělý ametyst, jaspis, žlutý citrín  křemičitany (granáty, olivín, orthoklas)  hlinitokřemičitany (základ zemské kůry- slídy, živce)  biogenní prvek (přesličky, ječmen)

Obrázek 1 Obrázek 2 křišťál růženín

vlastnosti - struktura podobná diamantu – vazby však křehčí - tmavošedý, kovově lesklý - lesklý, tvrdý, křehký - polovodič - málo reaktivní prvek - reaguje jen s HNO 3 a HF, alkalickými hydroxidy

Použití - do slitin (Si + Fe = ferosilicium) - výroba polovodičových součástek (diody) - polovodič typu N a P - čipy, počítače – paměť - výroba integrovaných obvodů

Příměsové polovodiče  vodivost u čistých polovodičů lze zvýšit přidáním příměsí (resp. volných elektronů) Polovodič typu N Přidáme-li do čistého křemíku se čtyřmi valenčními elektrony prvek s pěti valenčními elektrony (fosfor, arsen nebo antimon) = donor elektronu Polovodič typu P Přidáme-li do čistého křemíku prvkem s třemi valenčními elektrony (bór, hliník, gallium nebo indium) = akceptor – přijme elektron

Sloučeniny A) Bezkyslíkaté  SILICIDY (Mg2Si)  Silany – obdoba alkanů SiH4 - monosilan (výroba baterií) B) Kyslíkaté SiO 2 (křemen)- pevná, těžko tavitelná látka, stálá l. – málo reaktivní Struktura: polymerní, prostorová – z tetraedrů (SiO4) – čtyřstěnů Použití: stavebnictví (písek), výroba skla a porcelánu, keramiky

SKLO  Homogenní amorfní látka  Vzniká tavením sklářského písku (SiO 2 ), vápence (CaCO 3 ) a sody (Na 2 CO 3 ) + další přísady KŘEMENNÉ SKLO  roztavením křemene (tt = 1713 °C) a následným ochlazením taveniny, křehké  rozdíl od běžného skla - odolnější (vydrží velké rozpětí teplot),lze tvarovat při ↑ (1700°C) T  drahé

OPTICKÁ VLÁKNA = speciální vlákna, které propouštějí světelné signály - vyrobeny z Si skloviny, slouží jako OPTICKÉ VLNOVODY Výroba: SiCl 4 + O 2 → SiO 2 + 2Cl 2 - přenáší data, napojení počítačů - nerušitelé, neodposlouchatelné H 4 SiO 4 – kyselina křemičitá - tvoří rosolovitou hmotu - z vodných roztoků se vylučuje rosolovitý gel – jeho vysušením vzniká SILIKAGEL (=látka schopná vázat vodu = SUŠIDLO)

křemičitany  křemičitan sodný Na 2 SiO 3 a draselný K 2 SiO 3 – součástí VODNÍHO SKLA (použití: lepení skla, impregnace, nakládání vajec)  křemičitany a hlinitokřemičitany – v přírodě jako nerosty nebo součást hornin – př.: živec, kaolinit, azbest nebo slídy použití: výroba keramiky a cementu

 KERAMIKA - cihlářské výrobky, obklady, umyvadla, kameninové výrobky (kanalizace), žáruvzdorné materiály (šamot, dinas), porcelán - hlavní složka: SiO 2 + Al 2 O 3 (v různém poměru) - Porcelán – výroba: z kaolinu, křemene a živců - Vypalování keramiky – ztráta H 2 O

silikony  syntetické organokřemičité polymerní sloučeniny  mimořádně tepelně odolné a hydrofóbní  Použití: mazací oleje, nátěrové hmoty, izolační materiál

opakování  1) Jaké má křemík oxidační číslo ve sloučeninách?  2) Podle barvy doplňte odrůdy křemene: hnědá čirý nafialovělý žlutý  3) Které prvky se přidávají do polovodičů typu N?  4) Z kterých přísad se vyrábí sklo?  5) Z jaké látky se vyrábí SILIKAGEL a jaké má praktické využití?  6) V jaké podobě se vyskytují v přírodě křemičitany a hlinitokřemičitany?

řešení  1) IV  2) hnědá záhnědačirý křišťál nafialovělý ametystžlutý citrín  3) fosfor, arsen nebo antimon  4) sklářský písek (SiO 2 ), vápenec (CaCO 3 ) a soda (Na 2 CO 3 )  5) kyselina křemičitá, sušidlo  6) nerosty nebo součást hornin – př.: živec, kaolinit, azbest nebo slídy

Zdroje  Vratislav Šrámek, Ludvík Kosina: Obecná a anorganická chemie, nakl. FIN, Olomouc 1996  Marika Benešová, Hana Satrapová: Odmaturuj z chemie, nakl. DIDAKTIS spol.s.r.o  Obr. 1.:[cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW:  Obr. 2.:Didier Descouens [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: