Chování Chování – humanitně: měřitelná aktivita organismu, projevující se jako reakce na podněty (vnitřní, vnější). Zkoumá fyziologie, psychologie. Nelze.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
1. Úvod do profesního poradenství Dagmar Svobodová.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Městský úřad Šumperk Implementace modelu CAF
Raná péče. terénní, popřípadě ambulantní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Rozhodování. Podle typu rozhodovacího problému  za jistoty  za rizika (nejistoty)  za neurčitosti Kdo bude řešit  Skupina  Jednotlivec.
1. WORKSHOP.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
Věcné autority v roce 2016
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Úřad práce České republiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
Kvalitativní výzkum Vybrané otázky: Proč kvalitativní výzkum?
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Techniky práce s mentálně postiženými
Pracovní porada Pracovní list.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Sémantické aspekty katalogizace VI
Kompetenční modely Mgr. Andrea Drdáková.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
3. Metody pedagogické diagnostiky
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Formální úprava rešerše
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY V ŽÁDOSTECH O GP
Digitální učební materiál
Andragogika Vzdělávání.
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Teorie a modely informačního chování
Dělání babičky. Dětské vymezení role babičky jako role získané
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Psychologie test.
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
EBSCO PhDr. Ivana Reznerová
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
3. Odborná literatura, její zdroje na internetu a PřFUK
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Přijetí nebo odmítání žáků s poruchou autistického spektra vrstevníky?
Profesionalita v sociální práci
Seminář pro žadatele pro výzvu 082
Transkript prezentace:

Chování Chování – humanitně: měřitelná aktivita organismu, projevující se jako reakce na podněty (vnitřní, vnější). Zkoumá fyziologie, psychologie. Nelze se nechovat – chování je fenomén v psychologii zkoumáno v rámci behaviorismu, empirické studium vztahů mezi stimuly a reakcemi

Informační chování - IB Zpracování a využívání informací: projev života organizmů Informační chování člověka – úroveň: -individuální -skupinová (organizace, komunity) Kontexty: – informační zdroje (typy) – elektronické informační prostředí – média – různé místa, prostory – pracovní skupiny

Informační chování - IB Chování člověka, systému či organismu ve vztahu k informačním zdrojům a informacím (Steinerová, 2005) Široký význam: interakce lidí s informačními systémy a zdroji v sociálních situacích Užší význam: informační chování člověka při hledání informací (interakce člověk zdroj/systém) -sociálně podmíněné -situačně podmíněné -kulturně podmíněné

Informační chování Víceúrovňová integrovaná lidská aktivita vyplývající z adaptace člověka na informační prostředí Obsahuje senzomotorické, neurofyziologické, kognitivní, afektivní a sociální složky Integrující prvek: konstruktivní hledání významu informací Včlenění do komunikačních aktů, řešení problémů, životních situací, institucí Výzkum: -uživatelů -užívání informací -informačních potřeb

Trojvrstevný model IB Ložiskový model (Wilson, 1999) Informační chování Chování při vyhledávání inf. Chování při inf. průzkumu informační chování (information behavior): využívání jakýchkoliv informací, komunikování a řešení běžných problémů -Záměrné, vědomé (komunikace s okolím se záměrem získat informace; aktivní vyhýbání se informacím) -Nezáměrné, pasivní (sledování TV či poslouchání rádia bez konkrétního záměru získání informace) vyhledávání informací (information seeking): cílevědomé a aktívní vyhledávání informací informační průzkum (information search): interakce uživatele a systému/služby

Informační potřeba Vznik informační potřeby: 1.Nicholas Belkin - anomální stav poznání (Anomalous States of Knowledge – ASK): uživatel si uvědomuje anomálii ve úrovni poznání. Motivuje ho k nalezení potřebné informace, následuje zhodnocení, zda anomálie stále existuje. 2.Brenda Dervin - diskontinuita, mezera v poznatcích: člověk naráží na kognitivní mezeru v poznatcích (cognitive gap), a začíná vnímat informační potřebu Dervinová klade důraz na kognitivní dimenzi informačního chování:

Informační potřeba metafora vytváření smyslu (sense-making): mezera musí být překonána zajištěním nové informace. Cílem není zisk informace, ale pochopení smyslu situace – dynamický proces formulování problému a postupného učení. tvorba osobního úhlu pohledu pojmová nekonzistentnost – kognitivní struktury nedostatečné k dosažení cíle, splnění úkolu situace nedostatku poznatků pramenící z potřeb osobnosti (kognitivní aj.) nebo skupiny inf. potřeba není primární potřebou, pramení z potřeb jiného druhu druh sociogenních a psychogenních potřeb

Stupně informačních potřeb Robert S. Taylor: „Fyzická“ (visceral) – vágní druh nespokojenosti, která je nevyjádřená Vědomá (conscious) – formulace potřeby je vyjádřena jako nejednoznačná a neuspořádaná specifikace Formalizovaná (formalized) – konstrukce formalizované potřeby, vyjádřená jako “kvalifikovaný and racionální” specifikace potřeby Kompromisní (compromised) – kompromisní potřeba, která je vyjádřena dotazem v pojmech odpovídajících organizaci informačního systému (tj. knihovní sbírky nebo databáze).

Způsoby hledání informace Získávání informace (acquairing) – málo používané. Jak se lidé snaží dostat k informaci, shánění informací ALE: nezahrnuje hledání informace bez snahy ji získat (surfing) či získání informace bez hledání (encountering) – různé motivy, interakce a výsledky hledání informace (seeking) – cílené hledání za účelem podpory rozhodování, snaha objevit a získat přístup k informaci průzkum informace (searching) – interakce mezi uživatelem a počítačovým informačním systémem

Způsoby hledání informace prohlížení informace (surfing) – prohlížení zdroje informace, zjišťování, co obsahuje, bez zaměření na konkrétní rozhodnutí. př. prohlížení výloh obchodů, prohlížení ranních novin, přepínání TV kanálů. motiv – zjistit co je ve zdroji, všeobecné informování bez očekávání, že nalezené informace pomohou při konkrétním rozhodnutí. důsledky pro design informačních systémů – systém podporující široké zobrazení toho, co je dostupné studováno zatím jen výzkumníky trhů a reklamními obchodníky – nedostupné, zaměřené na zisk a tedy vlastnicky chráněné

Způsoby hledání informace vybírání informací (browsing) – cílené prohlížení za účelem podpory rozhodování, strategie vyhledávání informací. v empirických výzkumech složité odlišit od prohlížení informací – důvody pro vybírání informací schovány v mysli osoby. př. prohlížení výloh obchodů kvůli nalezení nového druhu riflí, čtení ranních novin kvůli zjištění stavu ekonomiky důsledky pro design informačních systémů – systém pomáhající nalézt správný směr prohlížení

Způsoby hledání informace hledání orientačních informací (seeking of orienting) - tvorba pasivního monitorovacího systému zaměřeného na každodenní události – jak se věci dnes mají? orientační informace – informace týkající se současných událostí praktická informace – slouží k řešení konkrétních úkolů

Způsoby hledání informace setkání s informací (encountering) – naražení do informace, když ji nehledáme, která může řešit konkrétní problém př. nalezení telefonního čísla, které budeme zítra potřebovat, nalezení obchodu se zdravou výživou, když jdeme do divadla, objevení informace, když si čteme pro zábavu alternativní názvy: šťastná náhoda (serendipity), náhodné sbírání informací (casual information- gathering), pasivní informační vyhledávání (passive information-seeking) problém zkoumání – setkání se objevuje nečekaně

Způsoby hledání informace hodnocení informace (evaluating) – posuzování, zda je či není dokument relevantní problému, který tazatel chce řešit výběr informace, která je důležitá z velkého množství vyhledaných informací (knihovní katalogy, bibliografické databáze, web) – specifické požadavky na informaci nejsou vyjádřeny dotazem teorie relevance – hlavní koncept informačního vyhledávání (IR)

Způsoby hledání informace používání informace (using) – interakce s informací za účelem rozhodnutí, řešení problému zdůvodnění existence knihoven a informačních systémů sdílení informace (sharing) – získávání informací od dalších lidí interakce mezi lidmi – lidé jsou bohatým zdrojem informace, často první zdroj, na který se lidé obracejí poskytnutí informací (giving) – akt rozšiřívání zpráv, pomoc dalším lidem další motivy – získat výměnou jinou informaci, prosazení myšlenky či způsobu myšlení, uchování určité (etnické) kultury strážení informace (gatekeeping) – selekce, zprostředkování, kontrola informací

Způsoby hledání informace filtrování informace (filtering) – blízké vyhledávání (vytahování informace, praktická informace), filtrování – odsunutí, důležité pro orientační informace ARI – v knihovnictví služba adresného rozšiřování informací dnes zatím zkoumá především počítačová věda – algoritmizace filtrování vyhýbání se informací (avoiding) – odmítání informací, které jsou dostupné aspekty – sociální, kognitivní, organizační strategie překonávání informačního přetížení organizační politika se může záměrně vyhýbat některým informacím

Způsoby hledání informace organizace informací (organizing) – tvorba kategorií, které dávají smysl našim zkušenostem, řízení osobních informací lidé organizují informace, i když si toho mnohdy nejsou vědomi PIM – personal information management – organizace osobních dokumentů a informací klasifikace a taxonomie reprezentace informací (representing) – za účelem komunikace musíme vždy informaci reprezentovat v určité formě vizualizace informací, tvorba surogátů – př. abstrakty, indexy, klasifikační schémata

Informační chování v elektronickém prostředí Marcia Bates – metafora sbírání lesních plodů (berrypicking) – informační chování při uspokojování informační potřeby podobné skládání mozaiky – uživatel získává potřebné informace po kouscích jednání nelineární – ovlivněné vývojem poznání, měnící informační potřebu rychlé přechody mezi zdroji a informacemi, jejich spojování Bates, 1989

Metody pro zjišťování informačních potřeb Rozhovor (individuální, skupinový,...) Dotazník Pozorování Deník Analýza transakčních logů Analýza webových logů Citační analýza Knihovní statistiky

Interdisciplinarita IB Sociologie Psychologie Sociální psychologie Filozofie Kognitivní vědy Informatika Sémiotika Amanda Spink - Information Behavior: An Evolutionary Instinct:

Všeobecný model informačního chování Wilsonův model informačního chování

Literatura BATES, Marcia J. The Design of Browsing and Berrypicking Techniques for the Online Search Interface. Online Review. 1989, Vol. 13, No. 5, s WILSON, Tom D. Models in information behavior research. Journal of Documentation. 1999, Vol. 55, No. 3, s. 249–270. STEINEROVÁ, Jela. Informačné správanie: Pohľady informačnej vedy. 1. vyd. Bratislava : Centrum VTI SR, s. ISBN