Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 10 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1PP_OPR_03 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: 10 Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_1PP_OPR_03 Digitální učební materiál
Předmět: Obchodní provoz Ročník: 1. Vytvořeno: září 2013 Jméno autora: Ing. Lenka Orálková Škola: Odborné učiliště a Praktická škola, Mohelnice, Vodní 27 Anotace: Prezentace je určena žákům 1. ročníku oboru Prodavačské práce jako výukový materiál. Žáci se pomocí názorných obrázků seznámí s vnější úpravou provozovny. V závěru prezentace jsou uvedeny otázky k opakování. Klíčová slova: vnější úprava provozovny, průčelí prodejny, výkladní skříň, firemní štít, vstupní prostor, dveřní štítek. Předmět: Obchodní provoz Ročník: 1. Vytvořeno: září 2013 Jméno autora: Ing. Lenka Orálková Škola: Odborné učiliště a Praktická škola, Mohelnice, Vodní 27 Anotace: Prezentace je určena žákům 1. ročníku oboru Prodavačské práce jako výukový materiál. Žáci se pomocí názorných obrázků seznámí s vnější úpravou provozovny. V závěru prezentace jsou uvedeny otázky k opakování. Klíčová slova: vnější úprava provozovny, průčelí prodejny, výkladní skříň, firemní štít, vstupní prostor, dveřní štítek. Vnější úprava provozovny Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Orálková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Orálková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vnější úprava provozovny Vnější vzhled provozovny má podstatný vliv na vzhled ulice a celého okolí prodejny. Jiné požadavky budou na vnější vzhled např. u prodejen v historickém centru města, jiné na sídlištích. Obr.1Obr.2
Vnější úprava provozovny Součástí vnější úpravy je průčelí prodejny, které tvoří přední stěna budovy s: výkladními skříněmi; označením prodejny (firemním štítem); vstupním prostorem; dveřním štítkem. Obr.3
Průčelí prodejny Výkladní skříň Firemní štít Vstupní prostor Dveřní štítek Obr.4
Výkladní skříně Zprostředkovávají první seznámení zákazníka s prodávaným zbožím. Úkolem je informovat spotřebitele o nabízeném sortimentu v prodejně. Závisí na ni přitažlivost prodejny. Je nejpůsobivějším reklamním prostředkem. Obr.5
Výkladní skříně Umožňuje propagaci nových druhů zboží a vhodným způsobem aranžování působí i na vkus spotřebitele. Aby nedošlo k poškození nebo znehodnocení vystaveného zboží, používají se atrapy zboží nebo protisluneční fólie na sklo. Obr.6
Označení prodejny (= firemní štít) Upozorňuje na sortiment. Používá se tabule s nápisem, který poskytuje první informaci o prodejně. Někdy je nahrazeno plastickými písmeny přímo na zdi nebo se používá nápisů z barevných neonových trubic. Obr.7Obr.8Obr.9
Označení prodejny (= firemní štít) Používá se také piktografického znázornění (= vyjádření sdělení obrázkem). Nápisy mohou být doplněny i emblémem prodejny. Obr.10
Vstupní prostor Závislý na stavebním řešení celé budovy, na jejím průčelí, na velikosti prodejny a frekvenci zákazníků. U větších prodejen – oddělený vchod i východ. U malých prodejen – vchod a východ společný. Obr.11Obr.12Obr.13
Vstupní prostor Obchodní domy – přístup do prodejních prostor z různých stran, vstupní prostor bývá neustále otevřený, pro tepelné oddělení vnějších i vnitřních prostorů se používá vzduchová clona (většinou proud ohřátého vzduchu). Moderní prodejny – automatické otvírací zařízení s fotobuňkou nebo nášlapným spínačem pod rohoží. Obr.14Obr.15
Vstupní prostor Barevné výsuvné markýzy – stíní zboží ve výkladní skříni, zvyšuje pohodlí zákazníků při nepříznivém počasí. Pro zákazníky se sníženou pohyblivostí – bezbariérový vstup a snadný pohyb i s invalidními vozíčky. Obr.16
Bezbariérový přístup do prodejny Bezbariérový přístup do prodejny Bariérový přístup do prodejny Bariérový přístup do prodejny Obr.17Obr.18 Obr.19
Dveřní štítek Na dveřích vchodu do provozovny nebo na jiném vhodném místě musí být uvedeno: a) obchodní jméno a sídlo firmy; b) jméno a příjmení osoby odpovědné za činnost provozovny; c) prodejní nebo provozní doba určená pro styk se zákazníky. Obr.20
K vnější úpravě prodejny také patří: ● přilehlé parkoviště, ● odstavné plochy pro nákupní vozíky, ● parková úprava okolí, ● vybavení vstupního prostoru stojany na kola, držadla na upevnění psů, odpadkové koše. Obr.21Obr.22Obr.23
Opakování 1. Co je součástí vnější úpravy provozovny? 2. Patří výkladní skříň mezi nejlevnější a nejrozšířenější reklamní prostředek? 3. Jaké informace by měly být uvedeny na dveřích prodejny? 4. O čem nás informuje firemní štít? 5. Jak by měl být řešen vstup do prodejny, aby se tam dostali i zákazníci se sníženou pohyblivostí? ANO Poskytuje první informace o prodejně, upozorňuje na sortiment. Bezbariérový vstup a snadný přístup i s invalidními vozíky.
KAPLOVÁ, Františka. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště obor Prodavač. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, ISBN NOVOTNÝ, Mojmír. Obchodní provoz pro střední odborná učiliště. Praha: Nakladatelství Fortuna, 2003, ISBN Zdroj obrázků: Galerie MS Office. Obrázky 1 až 23 – vlastní tvorba autora. Použité zdroje: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Orálková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lenka Orálková Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.