Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Kmentová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_DEJINY_LITERATURY_09 J. A. Komenský Téma sady: Dějiny literatury a umění Obor, ročník: Sociální činnost, Veřejnosprávní činnost, roč. Datum vytvoření: Září 2013 Anotace: J. A. Komenský – život, tvorba, význam Metodický obsah: Prezentace – nové učivo
česká pobělohorská literatura (17. století) spojení renesančních a barokních myšlenek spisovatel, politik, jazykovědec, reformátor školství, teolog narozen , zřejmě v Nivnici studoval v Přerově, na univerzitách v Herbornu a Heidelbergu 1628 – odchod do exilu (Lešno, Anglie, Švédsko, Šarišský Potok, Amsterdam) 1670 – zemřel v Amsterdamu, pohřben v Naardenu Jan Amos Komenský „Učitel národů“ ŽIVOT
Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA Filozofické práce Listové do nebe – listy chudých Kristovi, pocity doby Truchlivý Hlubina bezpečnosti – vlastní srdce, víra Kšaft umírající matky Jednoty bratrské – závěť, církev jako umírající matky se loučí s pozůstalými a zanechává jim svou závěť
Labyrint světa a ráj srdce alegorická skladba, deziluze z poznání marnosti celého lidského světa filozofický, náboženský, autobiografický spis poutník (Komenský) přichází do města, které vypadá jako labyrint, má si zvolit vhodné zaměstnání dva průvodci – Všezvěd Všudybud (lidská zvídavost) a Mámení (alegorie zvyku přejímat cizí názory) nasazují poutníkovi růžové brýle, ten se nedá zmást Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
Labyrint světa a ráj srdce vidí chamtivost, neupřímnost chce prchnout ze světa na výzvu boží se uzavírá v ráji svého srdce, tj. v samotě a božském rozjímání Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
Pedagogické práce Velká didaktika – zásady moderního vyučování Brána jazyků otevřená – učebnice latiny Informatorium školy mateřské – pro matky Svět v obrazech – 1. obrázková učebnice na světě Schola ludus – soubor latinských her Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
Velká didaktika propaguje systematičnost vzdělání a snaží se učinit z pedagogiky vědní obor vzdělání rozdělil do 4 stupňů: 1. stupeň (do 6 let) – výchova v rodině 2. stupeň (6-12 let) – obecná škola, výchova v mateřštině, čtení, psaní, počítání, zpěv, ruční práce 3. stupeň (12-18 let) – střední škola, výuka v latině, gramatika, aritmetika, geometrie, astrologie, zeměpis, dějepis Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
4. stupeň (18-24 let) – akademie, vysoká škola, teologie, práva nebo medicína, střídání teorie s přímým využitím v praxi Další zásady vyučování: názornost, přiměřenost, postup od známého k neznámému od jednoduššího ke složitějšímu získávání vědomostí i dovedností znalost cizích jazyků a tělesné výchovy, potřeba kázně vzdělávání je neustálé, celoživotní Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
Vševědné práce (shrnují vědění) Všeobecná porada o nápravě věcí lidských Cesta světla Jazykovědné práce Poklad jazyka českého – velký česko – latinský slovník (shořel při požáru v Lešně 1656) Jan Amos Komenský „Učitel národů“ TVORBA
reformátor školství autor jazykových učebnic autor teoretických spisů o výchově pedagog teolog, poslední biskup Jednoty bratrské humanista Jan Amos Komenský „Učitel národů“ VÝZNAM
ZDROJE A LITERATURA Zdroje: Sochrová, M.: Literatura v kostce pro střední školy. 2. vyd., Havlíčkův Brod, 1996, ISBN Kol. autorů, Literatura pro 1. ročník středních škol, učebnice. 1. vyd., Didaktis, Brno, 2008, ISBN
Dílo smí být dále šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. AUTORSKÁ PRÁVA