Dějepis- 8-opakování - mezi 30-tiletou válkou a VFR...

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ANGLICKÁ BURŽOAZNÍ REVOLUCE
Advertisements

Anglická revoluce v 17. století
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Miroslava Dvořáková 8. B 2013/2014
POČÁTKY KAPITALISMU V ANGLII
Osvícenství.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Evropa po třicetileté válce
Anglická revoluce Lenka Ertlová.
Základní typy monarchií
Nástup Habsburků v Čechách 7. ročník.
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Josef II. 8. ročník.
Identifikátor sady: VY_32_INOVACE_Sada XXI_ ČJS,DUM 13
Marie Terezie, Josef II. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Číslo v digitálním archivu školy
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
Marie Terezie.
století vznik kapitalistické společnosti
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceMarie Terezie a Josef II. Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje dobu.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Osvícenství.
MEZI TŘICETILETOU VÁLKOU A FRANCOUZSKOU REVOLUCÍ
Habsburkové 1526 – 1918 II. část.
SITUACE: Jste panovníkem habsburské monarchie v roce Právě jste přišli ve válce s Pruskem o Slezsko. Vaše země se nachází ve stavu chaosu a nemáte.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380
Franská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr.Marie Toncrová.
Náboženská tolerance Josefa II. © Lucie Stárková, č. 1.
Jagellonci 7. ročník.
MARIE TEREZIE JOSEF II..
Marie Terezie Pragmatická sankce Karel VI. 1713
Základní škola, Vlašim, Březinská 1702
Anglická revoluce v 17. století Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3601_Anglická_ revoluce_ v_ 17_století Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_30_ČS TEMA: Osvícenství ČÍSLO.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Lenka Lehká Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_III.VL7 Vytvořeno:
Opakování 8.ročník Absolutismus a parlamentarismus v Evropě.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
OSVÍCENSTVÍ opakování. 1. Co je to osvícenství? 2. Na co kladou osvícenci důraz?
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Události českých dějin v datech 16. a 20.stol.:
České země po nástupu Habsburků
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
REPUBLIKA, DIREKTORIUM
OSVÍCENSKÝ ABSOLUTISMUS
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE
ANGLIE A VELKÁ BRITÁNIE
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Habsburská monarchie po třicetileté válce
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Marie Terezie a Josef II.
Habsburská monarchie a české země v 18. století
Reformace v západoevropských monarchiích
A Z KVÍZ Svět na prahu novověku. A Z KVÍZ Svět na prahu novověku.
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_11_DĚJEPIS
VY_32_INOVACE_ČaJS.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Člověk a jeho svět, Lidé a čas. Název.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
Novověk – Marie Terezie, osvícenství
Název materiálu: VY_32_vlastivěda, sada č. 1, 15
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
Restaurace Stuartovců, vznik Velké Británie
Náboženské války ve Francii
VY_32_INOVACE_Roz_III_12 Významní Habsburkové
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Nové typy monarchií 18. – 19. stol..
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
První císařovna.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Dějepis- 8-opakování - mezi 30-tiletou válkou a VFR...

1. Prameny, ze kterých vychází historikové při sestavování historie dělíme na : písemné, obrazové a.....

2. připomeňme si rozdělení společnosti ve středověku a raném novověku doplň chybějící informace A-B-C

3. Stát, kde panovník rozhoduje sám, má ničím neomezenou moc nazýváme monarchie

4. Je pravda, že státy, kde byla moc panovníka omezena ústavou nazýváme konstituční monarchie? ANO- NE

5. Pojmenuj dva panovníky spravující osvícenskou monarchii v 18.stol:

6. Pojmenuj stát, v jehož čele stojí doživotně člen panovnické dynastie

7. Pojmenuj sněm, či shromáždění, do kterého volí své zástupce občané příslušného státu

8. V rámci jaké dějinné události obecně se obyvatelé určitého státu stávají občany? Jak tuto událost nazýváme?

9. Je pravda, že osvícenství je myšlenkový směr 17. a 18.století, který se vyznačuje nekritickou vírou v lidský rozum ? ANO-NE

10. Stuartovci jsou rod, který nastoupil po r na francouzský trůn. Je to pravda? Pokud ne, tak na jaký trůn nastoupili? ANO- NE

11. Anglikánskou církev v Anglii zavedl: a)Jindřich VIII. (otec královny Alžběty) b)Ludvík XIV (syn královny Alžběty) c)skotský šlechtic, který se pak stal králem Anglie

12. Jmenuj prvního Stuartovce na Anglickém trůnu

13. Jaké dva státy se spojily v personální unii pod vládou Jakuba I. Stuarta po r. 1603

14. V r.1642 vypukla v Anglii občanská válka. Kdo byl jejím vůdcem? a)Karel I. b)Karel IX. c)Oliver Cromwel

15. Pojmenuj jedním slovem neomezenou vládu jednotlivce nebo skupiny, obvykle bez souhlasu většiny ve státě, často zajišťovanou vojenskou silou.

16. Jak se nazývá nejvyšší správní úředník v kolonii, zastupující panovníka a)guvernér b)kardinál c)lord protektor

17. V r byl George Washington zvolen prvním prezidentem – jakého státu?

18. USA byly v století kolonií které země?

19. Kdo je tento muž?

20. Ludvík XIV. nastoupil na trůn po smrti otce ve věku 5-ti let. Jeho regentkou (dočasnou zástupkyní panovníka) se stala jeho matka, královna. V které zemi se tak stalo?

21. Co je na fotografii?Uveď název místa sídla francouzského krále Ludvíka XIV.

22. Ruská společnost v 17.století? Jaký rod vládl v Rusku v té době? a)Rurikovci b)Karlovci c)Romanovci

23. Kterému ruskému caru patří titul „nejvýznamnější“? Uveď jeho jméno. Vládl od r a dosáhl mnoha reforem:

24. Kdo je nevolník? vystihni nejlépe význam slova a)ten, kdo nesmí volit do národního shromáždění b)ten, kdo je závislý na svém pánu (šlechtě), nesmí se stěhovat, ženit, studovat bez souhlasu pána c)ten, kdo nemá žádný majetek

25. Jak je možné, že se Marie Terezie (žena) dostala na habsburský trůn? a)vládla za svého nemocného manžela, který byl skutečným následníkem b)vládla za svého malého syna jako regentka c)její otec Karel VI.vydal tzv.pragmatickou sankci, která zajišťovala v habsburské monarchii nástupnictví i po ženské linii

26. Zavedla Marie Terezie roku 1884 povinnou školní docházku? ANO -NE

27. Josef II., syn MT, zavedl r tzv.Toleranční patent, který: a)fungoval jako občanský zákoník, upravoval vztahy mezi občany b)rušil nevolnictví v habsburské monarchii c)zavedl náboženskou snášenlivost, toleranci k různému vyznání

28. Jak nazveš umělecký sloh, který ovládl Evropu v století a byl typický okázalou nádherou, velkolepostí a monumentalitou, ale i zbožností....

29. Jak nazveš umělecký sloh na dolním snímku? Zkus přesně.

30. Jak nazveš malířskou techniku období baroka, kdy z temného pozadí dramaticky vystupují postavy a výjevy jakoby nasvícené bodovými světly?

31. Jmenuj klasika barokního dramatu, jde o umělce francouzského původu a psal komedie, inspiraci hledal v antice vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin

32. České země se z období 17.st. mohou chlubit významným vzdělancem nekatolického vyznání, který se hodně zabýval školstvím. Byl členem Jednoty bratrské. Uveď jméno:

33. Umělecký směr rokoro můžeme charakterizovat jako: a)hravé, nespoutané, veselé, zdobné b)pompézní, temné, vznešené, strohé c)rozervané, dramatické, řešící vnitřní rozpolcenost

34. Švéd Carl Linné byl: a)přírodovědec b)spisovatel c)sochař

35. Jmenuj významného českého vydavatele českých novin a knih v 18.století.

Konec Ověřovací test, dějepis 8.ročník do str. 54 Zpracovala Ševčíková Únor 2010