MOBBING Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

NÁSILÍ V RODINĚ.
Mezilidské vztahy na pracovišti
ŠIKANA Co je šikana, její druhy Občanská výchova Milan Šimek.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_3_10.
Název: Poškozování lidských práv Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Management Ing. Jan Pivoňka.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Prof. Dr. Rudolf O. Zucha, Wien „Mobbing a jeho zdraví poškozující následky“ Social Processes and Personality, Telc 2007, CZ.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Agrese a šikana jako pedagogické jevy
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Vztahy mezi lidmi Seznamuje žáky se vztahy mezi lidmi ať už v pozitivním nebo negativním smyslu.
Prevence kriminality, šikany a psychického násilí: mobbing
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Řízení kolektivu.
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Co je vztahová patologie?
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Prioritní osa: 1 − Počáteční vzdělávání
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
Šikana Zdroj: .
Mobbing psychický teror na pracovišti
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Psychologie II Sociální psychologie
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
VY_32_INOVACE_PSYPS15960ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Podpora procesu transformace pobytových sociálních služeb v MSK Úvodní konference k projektu Sanatoria Klimkovice.
Vzájemná pomoc Petr Machala. Alfred Adler říkal, že člověk usiluje získat osobní moc neúspěch může vyvolat pocit méněcennosti Jste v něčem lepší než ostatní?
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
VY_32_INOVACE_PSYPS15860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
RIZIKOVÉ CHOVÁNÍ VE ŠKOLE
MOŽNOSTI INTERVENCE – SEKTY
Chyby při vnímání druhých lidí
Agrese a agresivita.
Sociální patologie SCPT SCPA
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
DYSLEXIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
MOBBING JAKO FENOMÉN NARUŠUJÍCÍ KLIMA ŠKOLY A JEJÍ SPOLEČENSKÉ POSLÁNÍ Jihlava, Krajský úřad Tomáš Čech Katedra sociální pedagogiky Pedagogická.
ZÁŠKOLÁCTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
KRIMINALITA ŠIKANA MOBBING + BOSSING Brno, FÁZE ŠIKANY I. Ostrakismus II. Přitvrzování – ojedinělá fyzická agrese III. Vytvoření jádra agresorů-klíčový.
DEMENCE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Seberegulační vlastnosti osobnosti
DOMINANCE PRAVÉ A LEVÉ HEMISFÉRY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
DYSGRAFIE – PORUCHA OSVOJOVÁNÍ PSANÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
PERSONALISTIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Komunikační chyby vedoucích pracovníků ve vybraném podniku Autor bakalářské práce: Alena Strakošová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Iveta Kmecová, Ph.D.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
FOBIE 16. října 2013 VY_52_INOVACE_220127
Jméno autora: Ing. Juraszková Marcela Datum vytvoření:
Partnerské násilí Osobnost agresora.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Šikana ….. a její prevence VY_32_INOVACE_10_36.
KYBERŠIKANA.
Šikana.
MOTIVACE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Temperament, charakter, motivace
ŠIKANA Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_05_šikana.
Vedení týmu. Vedení týmu Teambuilding budování týmu vzdělávání a stmelování týmu prostřednictvím zážitků snaží se odpoutat pracovníky od pracovního.
Transkript prezentace:

MOBBING Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál byl vytvořen v rámci OP VK 1.5 – EU peníze středním školám. VY_52_INOVACE_ ledna 2014

MOBBING  Mobbing = šikana na pracovišti  V kolektivu pracujících se nachází osoba, která je ostatními kolegy (mnohdy i šéfem (tzv.: bossing) šikanována. Taková šikana bývá rafinovaná a dobře skrývaná.  Většinou se jedná o teror psychického rázu, ponižování, zesměšňování či ztěžování práce.  Osoba, která se stala terčem mobbingu a nemá v žádném z kolegů zastání, většinou psychický nápor neunese a je nucena zaměstnání opustit.  Ze 44% mobbing probíhá mezi lidmi na stejném pracovním postě.

C O VŠECHNO JE ŠIKANA  Mobbingem se označuje hlavně tedy psychické týrání, systematický, cílevědomý a hlavně opakovaný útok na určitou osobu. Využívá degradujícího přístupu, nadměrné kritičnosti, zesměšňování, drobných či větších intrik.  POZOR: mobbing není konflikt, ani krátkodobá či jednorázová situace. Mobbing je řada negativních jednání, jichž se dopouští jednotlivec nebo několik osob vůči určitému člověku po delší dobu (nejméně půl roku a alespoň jednou týdně).

C HARAKTERISTIKY MOBBINGOVÝCH AKTIVIT PODLE PROFESORA L EYMANNA  Dlouhodobé a nepřetržité útoky zaměřené na konkrétního jedince  Pravidelnost a opakovanost  Útoky jsou systematické a cílené  Nepřátelská a neetická forma komunikace  Hrozby jsou nepřímé a skryté, je tedy těžké rozpoznat co se děje  Rafinovanost a zákeřnost  Aktivní a trvalý tlak  Nelítostnost, bezcitnost, nelidskost  Trvale jsou přítomny známky nepřátelství a agrese

T ŘI ROVINY MOBBINGU  V dnešní době můžeme mobbing rozdělit do třech základních rovin.  Mobbing provozovaný shora (nadřízeným), neboli bossing. S tímto druhem se setkáváme zhruba ve 40% případů.  Mobbing na stejné úrovni pracovníků. Jedná se asi o nejčastější formu útoků, která se vyskytuje v 50%.  Zbylých 10% připadá na situace, kdy útočí zaměstnanci na vedoucí pracovníky, tento druh mobbingu nazýváme staffing

P SYCHOLOGICKÉ HLEDISKO - PACHATEL  Způsob šikanování závisí na hierarchii. Na nižší úrovni firmy jsou úkoly jednotlivce jasné a snadno kontrolovatelné, což znemožňuje kolegovi vytýkat něco odborného nebo zpochybňovat jeho výkon. Z tohoto důvodu raději útočí na osobnost oběti, na její soukromý život, na její vlastnosti. Na vyšších úrovních se kolegové uchylují ke znevažování výkonů a schopností podřízeného a k zatlačování ho do ústraní.  Pachatelé neustále sahají po nových a „lepších“ zbraních, kterými oběť „ničí“. Nové prostředky nemusejí být ani nápadité, objevují se např. stále nové pomluvy z kolegova soukromého života.

P SYCHOLOGICKÉ HLEDISKO - OBĚŤ  Postižený se stává s přibývajícími útoky nejistější, začne být méně soustředěný (neklidný) přemýšlí nad příčinami těchto útoků. Přestává podávat kvalitní pracovní výkony, dělá chyby, tudíž se začnou šířit pomluvy nejen o jeho soukromém životě, ale začínají se kritizovat i jeho odborné schopnosti. Postižený logicky ještě více znervózní.  Objevují se psychosomatické potíže, je častěji nemocný, což začne být nápadné i nadřízeným a je proto šikanován i z vyšších míst. Pachatel mobbingu nachází denně novou inspiraci, aby mohl svou oběť dále trápit, nacházejí i další komplice, kteří se také chtějí zbavit nepříjemného kolegy. Uzavírá se tak začarovaný kruh, ze kterého často není úniku.

O SOBA POSTIŽENÁ MOBBINGEM  je záměrně přehlížena  je ponižována  jsou jí např. zatajovány potřební informace pro její práci.  v některých případech se jedná i o příjemného a komunikativního člověka, který své povinnosti plní na jedničku a stane se tím mezi kolegy nenáviděný  Postupem času se z něj vlivem nátlaku stane zadumaný samotář a jako takový, i když třeba v osobním životě úspěšný jedinec, může ze své pozice dobrovolně/donuceně odejít, může být přeložen nebo vyhozen.  Specifickou formou mobbingu se pak stává sexuální obtěžování, které se vyznačuje i nevhodnými fyzickými projevy.

O BĚTI  V naprosté většině případů není oběť příliš sebevědomá.  Bývají to dobrosrdeční lidé, váhaví, vyhýbající se konfliktům.  Lidé, kteří raději „sedají v koutě“ se zlobou nebo smutkem v srdci, než aby agresivně prosazovali svá práva.  Většinou mají obavu z konfliktu a jsou tedy velmi vhodným cílem pro útok.

D ŮVODY MOBBINGU  Řada zaměstnanců je diskriminována nikoliv pro věk, etnický původ, náboženství aj., ale:  z nedostatku sympatie mezi vedoucím a jeho podřízeným  pro schopnost mít svůj vlastní názor  proto, že se domáhal svého správného mzdového zařazení

O BRANA PROTI MOBBINGU  Obrana proti mobbingu a bossingu je v praxi velmi obtížná.  Obrana vyžaduje vedle velkou míru osobní statečnosti a vytrvalosti.

PRAMENY  KRATZ, Hans-Jürgen. Mobbing: Jak ho rozpoznat a jak mu čelit. Praha: Management Press, ISBN  Mmobbing a bossing čili šikana na pracovišti [online]. [cit ]. Dostupné z:  Co všechno je šikana [online]. [cit ]. Dostupné z: