Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší odborná škola, Opava, příspěvková organizace AutorMgr. Andrea Dejmková Průřezové témaČlověk a společnost Tématický celek Psychologie Ročník 1. Datum tvorby Datum a místo ověření , Občanská nauka 1. A
Druh učebního materiálu Prezentace Anotace Učební materiál je určen pro výklad nové látky či k samostudiu. Prezentace vysvětluje pojem charakter a popisuje, jak dochází k utváření charakteru. Názornější a přehlednější způsob vysvětlení učiva. Klíčová slova Charakter, morálka, heteronomní a autonomní stádium morálky Metodický pokyn Připravit si třídu s projektorem. Učební materiál je možno použít pro výklad nového učiva i k samostudiu. Dává prostor pro práci se žáky – diskuze, vyhledávání pojmů. Opakování na konci rozvíjí myšlení a upevňuje učivo. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI OSOBNOSTI
CHARAKTER ♠ Soubor vlastností osobnosti, které dávají obsah našim reakcím s ohledem na morální požadavky společnosti.
♠ Charakter je výrazně provázán s temperamentem - charakter zodpovídá za konkrétní obsah chování; temperament za formu, jakou se chování projeví. Př. slabší žák je šikanován silnějšími – zda se slabšího zastaneme či nikoliv rozhoduje charakter; jakou formou to provedeme, je už věcí temperamentu.
♠ Charakter se formuje v průběhu života, převážně působením výchovy. ♠ Základem charakteru je zvnitřnění mravních norem – rodina a společnost klade na dítě požadavky, které si zvnitřňuje a tím vytváří své vlastní morální postoje a zásady.
Stádia utváření mravních hodnot (charakteru): 1) heteronomní stádium – naše jednání je určováno normami převzatými od druhých lidí, zejména od rodičů. 2) autonomní stádium – člověk je již sám zodpovědný za své jednání, určité normy společnosti má zvnitřněné.
Přechod z heteromního do autonomního stádia probíhá v průběhu dospívání. Ovšem jsou i dospělí, kteří do autonomního stádia nedozrají a jejich charakter je nadále ovlivňován vnějšími normami. Př. Člověk v heteronomním stádiu – nekrade, protože se bojí trestu vězení; kdyby trest nehrozil, klidně by kradl. Člověk v autonomním stádiu morálky – člověk nekrade, protože být zlodějem se mu samotnému příčí.
OPAKOVÁNÍ
U každé ze situací rozhodněte, zda se jedinec nachází v autonomním (A), nebo heteronomním (H) stadiu vývoje morálky. 1) David si pro krádež vybral malý obchůdek na rohu ulice, protože věděl, že nemají kamerový systém a nikdo ho nemůže vidět. 2) Marie ukradla lék pro svého nemocného muže, protože na něj neměla a cena lidského života je pro ní vyšší než soukromé vlastnictví věcí. 3) Pavel procházel kolem nezamčeného auta a chtěl jej ukrást. Nakonec ho neukradl, protože se bál odhalení. 4) Petra se dostala do tíživé finanční situace. Došly ji peníze a nemá nic k jídlu. I když je hladová, tak by nic neukradla, protože by si nemohla vážit sama sebe.
ŘEŠENÍ: 1) David si pro krádež vybral malý obchůdek na rohu ulice, protože věděl, že nemají kamerový systém a nikdo ho nemůže vidět. H 2) Marie ukradla lék pro svého nemocného muže, protože na něj neměla a cena lidského života je pro ní vyšší než soukromé vlastnictví věcí. A 3) Pavel procházel kolem nezamčeného auta a chtěl jej ukrást. Nakonec ho neukradl, protože se bál odhalení. H 4) Petra se dostala do tíživé finanční situace. Došly ji peníze a nemá nic k jídlu. I když je hladová, tak by nic neukradla, protože by si nemohla vážit sama sebe. A