Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 9 – Marketingový mix – propagace NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Marketing ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Listopad 2013
Anotace: Tento materiál slouží k pochopení třetího nástroje marketingového mixu – propagace. V prezentaci je definována propagace a její základní nástroje. Prezentace slouží jako výukový materiál, ke kterému je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
MARKETINGOVÝ MIX 3P – PROPAGACE
Propagace – komunikace Cílem propagace je seznámit cílovou skupinu s produktem a přesvědčit ji k nákupu Základní nástroje propagace: Reklama Podpora prodeje Osobní prodej Vztah k veřejnosti Přímý marketing Sponzoring
Reklama Jakákoli placená forma neosobní prezentace produktu Šířena prostřednictvím mnoha médií – TV, internet, časopisy, noviny, rozhlas, rádio… Při výběru média je nutné zvážit komu je reklama určena + náklady na reklamu Užívána k posílení prodeje, ale i ke zvýšení image podniku nebo značky Funkce reklamy – informační, přesvědčovací, upomínací
Osobní prodej Forma osobního kontaktu mezi prodávajícím a kupujícím Nutné věnovat pozornost výběru a přípravě prodejců (nákladné, časově náročné) Mezi prodejní personál řadíme prodavače v obchodech, obchodní cestující a dealery
Fáze osobního prodeje: Vyhledávání a posuzování potenciálních zákazníků Příprava na jednání – shromažďování a ověřování informací, navázání kontaktu (domluvení schůzky) Vlastní obchodní jednání – prezentace, reakce na připomínky, uzavření obchodu Poprodejní kontakt – ověření spokojenosti, servis, poskytování dodatečných služeb
Podpora prodeje Krátkodobá forma komunikace, jejímž cílem je stimulace prodeje prostřednictvím dodatečných podnětů Různé formy zvýhodnění zákazníků nebo zprostředkujících mezičlánků
Formy podpory prodeje – zákazník: Kupony, bonusy, rabaty Vzorky, prémie, dárky Cenově výhodná balení Spotřebitelské soutěže, hry a loterie Provádění výrobků Výstavní zařízení a materiály v místě prodeje Prodejní výstavy
Formy podpory prodeje – zprostředkující mezičlánky – např.: Pravidelné proškolování prodejního personálu zprostředkovatelů Příspěvky a speciální nabídky Peněžité odměny Zboží zdarma, dárky Příspěvky za předvedení výrobku
Vztah k veřejnosti Hlavním úkolem je vytváření příznivých představ (image) o podniku a získání podpory veřejnosti (interní i externí) a institucí Vytváření oddělení pro styk s veřejností Využití funkce tiskového mluvčího
Prostředky pro práci s veřejností: Zprávy o firmě, jejích výrobcích a pracovnících Osobní vystoupení a projevy Tiskové konference Firemní noviny a časopisy, brožury, informační letáky, audiovizuální materiály apod. Výroční zprávy Podpora charitativní činnosti Akce
Nástroje publicity vytvářejí tzv. korporátní identitu podniku, která je vytvářena např. firemním logem, nápisy, navštívenkami pracovníků, uniformami, firemními automobily.
Sponzoring Je založen na principu služby a protislužby Sponzor poskytuje peníze, věcné prostředky nebo služby a jeho partner mu v rámci protislužby pomáhá k dosažení marketingových cílů Sponzoring se obvykle soustřeďuje na sportovní, kulturní a sociální oblast
Přímý marketing Způsob marketingové komunikace, při které se oslovují zákazníci přímým adresním oslovením (např. em, poštou, telefonicky) Veškeré získané informace jsou uchovávány v databázích slouží pro další „spolupráci“ Hlavní nástroje přímého marketingu: Katalogový marketing Teleshopping Elektronické nakupování (teletext, internet)
Určování rozpočtu na propagaci 1. Metoda možností (kolik zbude peněz) 2. Metoda procenta z příjmu 3. Metoda konkurenční rovnosti 4. Metoda CÍL – ÚKOL (stanovím si cíl a určím, kolik k jeho naplnění potřebuji investovat na propagaci)
Literatura JENA, Švarcová a kol. Ekonomie - stručný přehled. Zlín: CEED, 2009, ISBN FRANTIŠEK SMETANA, Eva Marešová. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, ISBN Vlastní archiv autora