Polární oblasti - Antarktida Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AUTOR: Hana Brýdlová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
O BYVATELSTVO SVĚTA - ROZMÍSTĚNÍ Autor: Hana Brýdlová.
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Polární pás.
S TÁTNÍ HRANICE Autor: Hana Brýdlová. Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638,
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Předmět: Zeměpis Autor: Petra Morchová Tento výukový.
Administrativní členění ČR VY_32_Inovace_17KR-1 Mgr.Lenka Krčmářová ZŠ a MŠ Nedašov.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
1. H ISTOLOGIE – PLETIVA ROSTLIN Mgr. Michal Střeštík.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Číselné množiny - přehled
Prezentace pro výuku zeměpisu 6. ročník dokončeno
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
EU peníze středním školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název vzdělávacího materiálu
Polární oblasti.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Věcné učení Ochrana přírody
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SVĚTOVÝ OCEÁN, KONTINENTY a OSTROVY
WORD Tabulky - ohraničení
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
Severní Amerika – Kanada 1
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: Speciální základní škola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_17_IV_Z9_Světová_nej…
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Polární oblasti - Antarktida Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy AUTOR: Hana Brýdlová

Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Adresa školySokolovská 1638, Svitavy IČO Operační programOP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu K_INOVACE_1.ZE.01…45 Tematická oblast Regiony světa Název vzdělávacího materiálu Polární oblasti - Antarktida Druh učebního materiálu EVM – prezentace Power point Anotace Prezentace slouží jako textová a obrazová podpora k výuce Antarktida, předpokládá práci s atlasem. Klíčová slova Antarktida, Antarktická polární oblast, konvergence, póly v Antarktidě Ročník septima Typická věková skupina 16 – 18 let Speciální vzdělávací potřebyžádné Autor Hana Brýdlová ZhotovenoŘíjen 2012 Celková velikost4404 kB

Antarktida - poloha, rozloha Jižní polární oblast rozloha – 58 mil. km 2 jen okraj je tvořen oceánem, střed je tvořen kontinentem (9% zemské souše)

Hranice Antarktidy –Antarktická oblast se vyčleňuje na základě antarktické oceánské konvergence – zóna, na které se noří studené vody antarktické náhle pod podstatně teplejší a slanější vody severnějších šířek –hranice je proměnlivá (mění se i v průběhu roku) mezi 50 a 60° j. š., nejseverněji je v oblasti mezi Antarktidou a Afrikou Pozor na rozdíl pojmů antarktická oblast (zahrnuje i část oceánu) a Antarktida(pouze kontinent).

Zalednění Antarktidy  V antarktické oblasti téměř 90 % veškerého zemského zalednění  střední mocnost ledu je 1980 m (Východní A. – 2070 m, Západní – 930 m)  maximální mocnost zalednění asi 4800 m  objem ledu 25 mil. km³(22,5 mil. km³ vody, roztátí by znamenalo zvýšení hladiny světového oceánu o 60–70 m)  80 % světových zásob sladké vody

Antarktida bez ledu

ANTARKTIDA teplejší půlrok

Satelitní snímek - originální data: © NASA Visible Earth., Data stažena z Earth and Moon ViewerNASAEarth and Moon Viewer ANTARKTIDA chladnější půlrok Světle modrá barva oceánu - chladné antarktické vody - vymezuje oblast Antarktické oceánické cirkulace - tento prostor bývá považován za pátý oceán.

Antarktida – členitost zaujímá téměř symetrickou oblast kolem jižního pólu symetrii narušuje hlavně Antarktický poloostrov a 2 výrazné zálivy: Weddellovo moře (1) Rossovo moře (2) (1) (2) 2 Jižní pól 1

Antarktida – členění 2 části: 1. Západní Antarktida 2. Východní Antarktida Nejsou stejně velké, poměr rozlohy je zhruba 3:7 Názvy „Východní“ a „Západní“ odvozeny z východní a západní polokoule, resp. polohy nultého poledníku

Povrch –jde o kontinent –je tvořen pevninským typem kůry (tloušťka 30–60 km), okolní oceán má tloušťku kůry 5 km –povrch je vyvrásněn a následně přemodelován ledovcem –střední výška povrchu 1830 m (započítán povrch ledovce) - nejvyšší kontinent, bez ledu výška jen 420 m –nejvyšší bod - vrchol Vinson Massif m –jižní pól m n. m. (dříve se uvádělo 2915 m n. m., rozdíl není dán táním ledu, ale přesnějším měřením)

Další „póly“ Antarktidy –jižní magnetický pól –objeven na Viktoriině zemi, dnes 200 km od Adelina pobřeží –pól relativní nedostupnosti –místo, které je nejhůře dostupné (nejvzdálenější od pobřeží), ve Východní Antarktidě, bývala zde i stanice (3970 m n. m.) –pól mrazu – VýchodníAntarktida - stanice Vostok, místo s nejnižší teplotou na Zemi –89,2°C (1983, 3488 m n. m.), ½ roku teplota nepřevyšuje –70°C, předpokládá se, že jsou zde i nižší teploty, ale nebyly změřeny

1Jižní pól 2 Jižní magnetický pól (2007) 3 Pól mrazu 4 Pól nedostupnosti

Podnebí nejchladnější kontinent na Zemi v centrálních oblastech navíc extrémní sucha, spadne pod 50 mm srážek ročně v centrálních částech Antarktidy je stálá tlaková výše – jasno, téměř beze srážek vnitrozemí - teploty v zimě (červenec)od –40°C do –70 °C, extrémy dosahují i –90 °C, v létě (leden) kolísají mezi –10 °C a –40 °C. největrnější kontinent na světě, hlavně u pobřeží

Fauna a flora Mechy, lišejníky – Antarktický poloostrov Fauna bohatší – pobřežní oblasti Mořští živočichové a ptáci – tuleni, lachtani, tučňáci, racci, buřňáci, velryby Drobní korýši - krill

Lidé v Antarktidě –V létě počet dočasných obyvatel až 5000 (zahrnuti i rybáři a turisti), v zimě se snižuje na cca 1000 –zaměstnanci tuleňářských základen a vědeckých výzkumných stanic –původně výzkumná stanice Esperanza–pokus o vytvoření stálého osídlení –velrybářské/tuleňářské osady–stanice Grytviken(J. Georgia) –Výzkumné stanice

Polární stanice Amundsen-Scott – jižní pól

Výzkumné stanice ČR

Dobývání Antarktidy 1773 – J.Cook – Antarktické vody 19. století – lovci tuleňů 1911 – úspěšné výpravy k jižnímu pólu – R. Amundsen (Nor) a R.F.Scott (Velká Británie) – výpravy jižního pólu dosáhla, ale na zpáteční cestě všichni členové výpravy zahynuli kdy-byl-dobyt-jizni-pol

Antarktida a právo většina objevitelů zabrala objevené území pro svou zemi později vymezeny antarktické sektory –kolem r –státy si A. rozdělily, nárokovaly si území, k uznání nedošlo – nároky zmrazeny Smlouvou o Antarktidě

Smlouva o Antarktidě mírová vědecká spolupráce zákaz vojenského využití pozastavení všech nároků na suverenitu nad jakoukoliv částí Antarktidy (na současných mapách jsou nadále vyznačovány zábory jednotlivých zemí, které byly vzneseny před rokem 1959).

Madridský protokol schválen byl 1991, v platnost vstoupil 1998 doplňuje Smlouvu o Antarktidě ochrana životního prostředí Antarktidy - přírodní rezervace, věnovaná míru a vědě zakazuje těžbu nerostných surovin. platnost do roku 2048

Závěrečné opakování 1.Jaká je hranice Antarktické polární oblasti? 2.Jak dělíme Antarktidu? 3.Které póly v Antarktidě najdeme? 4.Proč je Antarktida chladnější než Arktida? 5.Jaké 3 základní ustanovení se objevují ve Smlouvě o Antarktidě? 6.Má ČR nějaké území v Antarktidě? 7.Uveď příklady problémů, které vědci v Antarktidě řeší:

Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Zdroje a použitá literatura PAUL V. HEINRICH. AntarcticBedrock.jpg [online] [cit ]. Dostupné z: 3. LANDSAT IMAGE MOSAIC OF ANTARCTICA TEAM. Antarctica [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: 4.E. PATAKI. Antarktida [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: 5.P. FŇUKAL. Polární oblasti [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: geography.upol.cz/soubory/lide/fnukal/AU_12.pdf 6.ROBERT A. ROHDE. Antarctica Without Ice Sheet.png [online] [cit ]. Dostupné z: 7.W.REBEL. Point Pole [online] [cit ]. Dostupné z: Amundsen-Scott South Pole Station [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: 9.TEETAWEEPO. Antarctica Station Map [online] [cit ]. Dostupné z: 10.RAS67. Antarctica.CIA.svg [online] [cit ]. Dostupné z: 11.STEPHEN BROOKES. Krill [online]. unknown [cit ]. Dostupné z: