Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Kolonizace v 19. a počátku 20. Století.
Mezinárodní situace na přelomu 19. a 20. století
III/2 XV A
Asijské státy v 17. a 18. století
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Svět ve 2. polovině 19. století kolonialismus
Vývoj politické mapy světa
Evropský kolonialismus
Protihitlerovská koalice Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
První svĚtová válka.
1.Světová válka.
Zeměpisné objevy v 17. a 18. století
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Cesta k 1. světové válce 1. část
Historie Starověkého Řecka
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Počátky britského impéria
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zámořské objevy.
VY_32_INOVACE_23-01 Zámořské objevy 1/ Obecná východiska.
Zámořské objevy 15. století
Byzantská říše Autorem práce, pokud není uvedeno jinak, je Mgr. Marie Toncrová.
První světová válka III
Autor: Mgr.Martin Šimek, Masarykova ZŠ Plzeň
Jméno autora: František Sajdl Třída/ročník: H4A, 4ročník
A JEJICH DŮSLEDKY PRO EVROPU
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Postavení Evropy ve světě
Nováčková Kateřina, Nováčková Dominika C2A
VYPRACOVAL:JOSEF SEKANINA A JAROSLAV BAREŠ. 1. mezník Obecně přijímaným datem začátku války v Evropě je 1. září 1939, kdy nacistické Německo napadlo Polsko,
Anna Hradecká, Kačka Vránová
Doc. Ing. Jan Vašák, CSc. Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze 27. února 2006.
POLOHA, ROZLOHA A LIDNATOST
Evropská „národní obrození“
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Mezinárodní vztahy v předvečer 1. světové války
1. SVĚTOVÁ VÁLKA
Vznik USA.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Velká francouzská revoluce
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Opakování zámořských objevů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT 1-9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Diana Jančářová NÁZEV:Poloha a územní rozloha států TÉMATICKÝ CELEK:Společenské.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Geopolitické souvislosti krize v oblasti.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět – světová potravinová.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Soudobý svět Ekonomický pohled
Určeno pro : žáky ZŠ na 2. stupni Sekce: základní Předmět : zeměpis
doplňující materiál ke 2. lekci učebnice Raduga po-novomu I
Šablona III/2 OBJEVNÉ PLAVBY Mgr. Lucie Opltová – 1
Evropská integrace= SCELOVÁNÍ, SJEDNOCENÍ
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_05
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
VY_32_INOVACE_ Členění zemského povrchu I. Autor
Druh učebního materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
Katedra rostlinné výroby ČZU v Praze
Kolonialismus.
První světová válka 8. třída.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Teorie mezinárodních vztahů Vyučuje: PhDr. Roman Míčka, Th.D., Ph.D.
Základní škola Čelákovice
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Globální svět v geopolitické perspektivě

Kdy se svět stal globálním z geografické perspektivy? Středověká konceptualizace světa

Evropa v izolovaném geografickém postavení Evropa, odříznutá od Asie i Afriky arabským výbojem

Obchodní cesty „starého světa“

Mongolská říše – globalizace po souši

Pyrenejské mocnosti a počátek západní globální nadvlády

Proč výpravy přes oceán? Nejvýnosnější byl vždy obchod s luxusními komoditami Drahé kovy, slonovina, látky, otroci a koření Na Bandských ostrovech (dnešní Indonésie) stálo deset liber (asi 4,5 kg) muškátového oříšku jednu anglickou penny; v Londýně se to samé množství prodalo za dvě libry a deset šilinků Zisk: %

Portugalské impérium

Nejdelší pravidelné obchodní trasy námořního obchodu

Co z toho vzešlo? V průběhu 16. – 19. století se Evropané zmocnili vlády nad světem Jejich vzestup nebyl ovlivněn pouze schopností pohybovat se po moři, ale zásadně byl umocněn průmyslovou revolucí Ta byla podmíněna revolucí ve vědě Vědecký pokrok v kombinaci s průmyslovou výrobou zmnohonásobil vojenskou sílu Evropanů

Průmyslová revoluce způsobuje „zánik" mimoevropského světa – percentuální podíl států na světové průmyslové produkci Stát Evropa23,228,134,253,261,362,0 Británie1,94,39,519,922,918,5 Rakousko2,93,2 4,24,44,7 Francie4,04,25,27,97,86,8 Německo2,93,5 4,98,513,2 Itálie2,42,52,32,5 Rusko5,05,6 7,07,68,8 USA0,10,82,47,214,723,6 Japonsko3,83,52,82,62,4 Třetí svět73,067,760,536,620,911,0 Čína32,833,329,819,712,56,2 Indie24,519,717,68,62,81,7

Existovala alternativa?

Použité zdroje a literatura Kennedy, Paul (1998): Vzestup a pád velmocí. Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500 – Lidové noviny, Praha. Milton, Giles (2001): Plavby za bohatstvím. Boj o souostroví muškátového oříšku. Brána, Knižní klub, Praha. Veškeré mapové a obrazové zdroje získány z:

Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu OBZORY Autor:Michael Romancov Předmět:Globální svět v geopolitické perspektivě Datum:březen 2010