UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová. Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Základy pedagogiky Studijní opora pro studenty předmětu
Sebehodnotící zpráva oboru speciální pedagogika na PdF MU
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Pedagogika jako věda (vědecká disciplína)
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Pedagogika volného času (VČ)
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
RVP A ŠVP V PRÁCI UČITELE T AK ŠEL ČAS KURIKULÁRNÍ REFORMY Dějství první: bouřlivá 90. léta Dějství druhé: Bílá kniha (2001) Dějství třetí:
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Teorie a metodika výchovy 2. lekce Základní pojmy Hodnoty ve výchově
Průřezová témata.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
aktuální problémy současného světa
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Pedagogika jako vědecká disciplína Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
Téma č. 3.: Moderní obecná pedagogika Doporučená literatura: Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, Ouroda,K. Základy pedagogiky. Brno:IMS, 2003.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Teorie výchovy a řešení výchovných problémů
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
9. Tvorba individuálního plánu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Průběh ZV RVP ZV.
Pedagogické disciplíny
4. Pedagogika sportu v systému věd
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Edukátor Profese učitele
Pedagogika PhDr. Natália Beharková, Ph.D. jarní semestr
9. Tvorba individuálního plánu
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Mgr. Lucie Škarková Základy pedagogiky Mgr. Lucie Škarková
Teorie a metodika výchovy seminář 1
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
ŠKOLNÍ PEDAGOGIKA ZÁKLADY PEDAGOGIKY DPS002 PS 2017
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Pedagog.
Transkript prezentace:

UPVK_0009 Úvod do pedagogiky Eva Trnová

Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího. (J. A. Komenský) (J. A. Komenský)

Zdroje ke studiu Literatura – dostatek literatury (viz seznam) Literatura – dostatek literatury (viz seznam) Studijní materiály v ISu Studijní materiály v ISu

4 Literatura: Stojan,M. Přehled obecných pedagogických kategorií. Brno: CERM,2003. ISBN Stojan,M. Základní pedagogické kategorie. Brno: MU, Jůva, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, ISBM Jůva, V. Základy pedagogiky pro doplňující pedagogické studium.Brno: Paido, ISBN Průcha,J. Moderní pedagogika.Věda o edukačních procesech Praha: Portál, ISBN PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky.Úvod do studia oboru. Praha: Portál, ISBN PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. rozš. vyd. Praha: Portál, ISBN GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, ISBN

Pedagogika Co si představujete pod pojmem pedagogika? Co si představujete pod pojmem pedagogika?

Pedagogika Termín pochází z antického Řecka - slovo paidagógos = vzdělaný otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Termín pochází z antického Řecka - slovo paidagógos = vzdělaný otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Tento výraz se přesunul do antické latiny - paedagogus s posunutým významem otrok → učitel, vychovatel. Tento výraz se přesunul do antické latiny - paedagogus s posunutým významem otrok → učitel, vychovatel. V české pedagogice - pedagog = člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci V české pedagogice - pedagog = člověk, který se věnuje výchově profesionálně a má pro tuto činnost určitou kvalifikaci Přesný význam slova - pais=dítě, aigen=vésti Přesný význam slova - pais=dítě, aigen=vésti

Definice pojmu pedagogika Odlišují se podle pojetí autora – pedagogika = věda s širokým spektrem zájmů a obrovským polem působnosti Odlišují se podle pojetí autora – pedagogika = věda s širokým spektrem zájmů a obrovským polem působnosti Pedagogika je věda o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (Jůva, Úvod do pedagogiky) Pedagogika je věda o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (Jůva, Úvod do pedagogiky)

Nové začlenění pedagogiky? Pedagogika výchova dětí a dospívajících – původ slova - „vedení dítěte“ Pedagogika výchova dětí a dospívajících – původ slova - „vedení dítěte“ Andragogika výchova a vzdělávání dospělých (řecky andros = muž.) Andragogika výchova a vzdělávání dospělých (řecky andros = muž.) Gerontagogika výchova seniorů (řecky geron = stařec) Gerontagogika výchova seniorů (řecky geron = stařec) Antropogogika (např. Švec, 1988) nebo agogika (Palán, 2002) souhrnný název pro výchovu člověka ve všech věkových údobích Antropogogika (např. Švec, 1988) nebo agogika (Palán, 2002) souhrnný název pro výchovu člověka ve všech věkových údobích

Pedagogika jako věda Pedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. Pedagogika je věda o edukaci, tedy o výchově a vzdělávání. Pedagogická věda v mezinárodním kontextu používá pojem edukace, edukační proces jako jeden termín pro označení výchovy a vzdělávání. Pedagogická věda v mezinárodním kontextu používá pojem edukace, edukační proces jako jeden termín pro označení výchovy a vzdělávání. Edukace = schopnost člověka učit se a vyučovat jiné (edukant – žák a edukátor – učitel). Edukace = schopnost člověka učit se a vyučovat jiné (edukant – žák a edukátor – učitel). Edukační realita = každá interakce pedagoga a vychovávaného. Edukační realita = každá interakce pedagoga a vychovávaného. Edukační proces (edukace) = činnost působící na subjekt a je aktivně vyhledávána subjektem. Edukační proces (edukace) = činnost působící na subjekt a je aktivně vyhledávána subjektem.

Vznik pedagogiky jako vědy Jako samostatný vědní obor se Ped vyčlenila z filozofie na počátku 19. století vlivem německého pedagoga J. F. Herbarta. Jako samostatný vědní obor se Ped vyčlenila z filozofie na počátku 19. století vlivem německého pedagoga J. F. Herbarta. V našich zemích však bývá považován za zakladatele pedagogiky J. A. Komenský, (17. století) – používal termín didaktika V našich zemích však bývá považován za zakladatele pedagogiky J. A. Komenský, (17. století) – používal termín didaktika

Předmět pedagogiky Malach – výchova člověka Malach – výchova člověka Průcha - edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů Průcha - edukační prostředí, procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a výsledky a efekty těchto procesů Kučerová – člověk v situaci výchovy Kučerová – člověk v situaci výchovy V situaci výchovy je celý člověk se všemi svými vztahy ke skutečnosti. Jde tedy o předmět zkoumání maximálně složitý, mnohonásobně polarizovaný, vyžadující interdisciplinární spolupráci všech věd o člověku. (Stanislava Kučerová)

Význam pedagogiky Teoretický význam – odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitou úlohu v životě jedince a společnosti, zabývá se výchovou v jednotlivých věkových obdobích a v různých výchovných zařízeních Teoretický význam – odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitou úlohu v životě jedince a společnosti, zabývá se výchovou v jednotlivých věkových obdobích a v různých výchovných zařízeních Praktický význam – poskytuje množství podnětů pro edukační aktivity všem výchovným a školským pracovníkům, rodičům i pracovníkům souvisejících profesí; teoretické závěry jsou aplikovány v oblastech školství, mimoškolního vzdělávání, ekonomického rozhodování, sociální politiky, pomáhajících profesí a oblastech samotné vědy. Praktický význam – poskytuje množství podnětů pro edukační aktivity všem výchovným a školským pracovníkům, rodičům i pracovníkům souvisejících profesí; teoretické závěry jsou aplikovány v oblastech školství, mimoškolního vzdělávání, ekonomického rozhodování, sociální politiky, pomáhajících profesí a oblastech samotné vědy. Je nutné skloubit teorii a praxi – odstranit „gap“ Je nutné skloubit teorii a praxi – odstranit „gap“

Úkoly pedagogiky Analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu Analytické úkoly - zkoumá aktuální výchovnou realitu Verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky Verifikační úkoly - ověřuje, zda dosud platí určité poznatky Prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle Prognostické úkoly - formuluje perspektivní výchovné cíle

Chvilka pro diskuzi Jaké úkoly plní „praxe“ a jaké „teorie“? Jaké úkoly plní „praxe“ a jaké „teorie“?

Charakter pedagogiky Zahrnuje teorii i praxi. Zahrnuje teorii i praxi. Má charakter normativní, explorativní a explanativní. Má charakter normativní, explorativní a explanativní. (1) normativní charakter – Ped stanovuje určité normy, vzory, doporučení, cíle, jak realizovat edukaci (2) explorativní charakter - Ped zkoumá, je založena na poznatcích získaných z výzkumu (3) explanativní charakter - Ped zjišťuje, popisuje, vysvětluje různé jevy edukační reality (lat. exploratio = zkoumání a lat. explanatio = vysvětlení); tzn. moderní pedagogika je založena na zkoumání a objasňování jevů edukační reality (lat. exploratio = zkoumání a lat. explanatio = vysvětlení); tzn. moderní pedagogika je založena na zkoumání a objasňování jevů edukační reality

Obsahová náplň pedagogiky 1 Předmět pedagogiky je rozsáhlý – nutnost dělení na specializované disciplíny Předmět pedagogiky je rozsáhlý – nutnost dělení na specializované disciplíny rozlišujeme základní dělení dle pěti kritérií: rozlišujeme základní dělení dle pěti kritérií: 1. Podle obsahu zkoumání 1. Podle obsahu zkoumání 2. Podle věku 2. Podle věku 3. Podle fází společenského vývoje: 3. Podle fází společenského vývoje: 4. Speciálně pedagogické vědy: 4. Speciálně pedagogické vědy: 5. Podle oblastí aplikace 5. Podle oblastí aplikace

1. Podle obsahu zkoumání: obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, pedagogická teleologie, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání. 2. Podle věku: předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika, gerontagogika 3. Podle fází společenského vývoje: antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika 4. Speciálně pedagogické vědy: psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, tyflopedie, etopedie 5. Podle oblastí aplikace: rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní pedagogika

Speciálně pedagogické vědy etopedie - výchova obtížně vychovatelných jedinců, etopedie - výchova obtížně vychovatelných jedinců, tyflopedie - výchova jedinců se zrakovými vadami, tyflopedie - výchova jedinců se zrakovými vadami, logopedie = surdopedagogika - výchova jedinců se sluchovými a řečovými vadami, logopedie = surdopedagogika - výchova jedinců se sluchovými a řečovými vadami, psychopedie = oligofrenopedagogika. výchova jedinců s rozumovými nedostatky, psychopedie = oligofrenopedagogika. výchova jedinců s rozumovými nedostatky, somatopedie - výchova jedinců s pohybovými poruchami somatopedie - výchova jedinců s pohybovými poruchami

Hraniční vědy Zkoumají pedagogické problémy ze svého hlediska - mnohdy přímo řazeny do systému ped. věd: Zkoumají pedagogické problémy ze svého hlediska - mnohdy přímo řazeny do systému ped. věd: filozofie výchovy, filozofie výchovy, pedagogická antropologie, pedagogická antropologie, sociologie výchovy, sociologie výchovy, pedagogická psychologie, pedagogická psychologie, ekonomika vzdělávání, ekonomika vzdělávání, školní zdravotnictví a hygiena. školní zdravotnictví a hygiena.

Pedagogický výzkum základní základní kvantitativní kvantitativní ex post facto ex post facto aplikovaný aplikovaný kvalitativní kvalitativní experimentální experimentální

Metody pedagogiky jako vědy historicko – srovnávací: studium idejí, rozbor výchovných koncepcí, analýzy výchovné praxe, analýza dokumentů, pomůcek, studium životních příběhů, historicko – srovnávací: studium idejí, rozbor výchovných koncepcí, analýzy výchovné praxe, analýza dokumentů, pomůcek, studium životních příběhů, zkoumání současné praxe: pozorování, rozhovor, dotazník, škálování, studium ped. dokumentace, metody měření, hodnocení výtvoru, pedagogický experiment zkoumání současné praxe: pozorování, rozhovor, dotazník, škálování, studium ped. dokumentace, metody měření, hodnocení výtvoru, pedagogický experiment

Konkrétní metody pedagogiky Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby v jeho přirozených podmínkách Pozorování – cílevědomé a plánovité sledování jevu nebo osoby v jeho přirozených podmínkách Experiment (pokus) – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy v předem připravených a kontrolovaných podmínkách Experiment (pokus) – zkoumají se záměrně navozené pedagogické jevy v předem připravených a kontrolovaných podmínkách Rozhovor – verbální komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou Rozhovor – verbální komunikace mezi výzkumným pracovníkem a dotazovanou osobou Dotazník – písemná forma dotazování, umožňující získat v poměrně krátkém čase velké množství údajů; zaměřuje se jak na vychovávané, tak na vychovatele Dotazník – písemná forma dotazování, umožňující získat v poměrně krátkém čase velké množství údajů; zaměřuje se jak na vychovávané, tak na vychovatele Studium pedagogických dokumentů – předmětem zkoumání jsou konkrétní materiály které dokumentují práci žáků i pedagogických pracovníků Studium pedagogických dokumentů – předmětem zkoumání jsou konkrétní materiály které dokumentují práci žáků i pedagogických pracovníků Měření výsledků žákovských úkolů i jejich dílčích parametrů – uplatňují se zejména testy v různých oblastech Měření výsledků žákovských úkolů i jejich dílčích parametrů – uplatňují se zejména testy v různých oblastech

Informační zdroje knihy knihy časopisy časopisy elektronické databáze elektronické databáze závěrečné práce závěrečné práce výzkumné zprávy výzkumné zprávy

Proč se učit pedagogiku?

Kompetence učitele Kompetence učitele (1) oborové (1) oborové (2) pedagogicko – psychologické (2) pedagogicko – psychologické (3) osobnostní (3) osobnostní

Kompetence učitele soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání soubor profesních dovedností a dispozic, kterými má být vybaven učitel, aby mohl efektivně vykonávat své povolání připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na pedagoga kladeny připravenost učitele vyrovnat se s nároky, které jsou na pedagoga kladeny profesní kompetence – má zvládnout profesi - zvládat vyučovací problémy s novými cíli, učivem i metodami; zvládat problémy se vztahem k žákům i k jejich individuálnímu vedení a vztahy s partnery mimo školu profesní kompetence – má zvládnout profesi - zvládat vyučovací problémy s novými cíli, učivem i metodami; zvládat problémy se vztahem k žákům i k jejich individuálnímu vedení a vztahy s partnery mimo školu

Kompetence učitele kompetence odborně předmětové = základy vědeckého oboru kompetence odborně předmětové = základy vědeckého oboru kompetence psychodidaktické = podmínky pro učení kompetence psychodidaktické = podmínky pro učení kompetence komunikativní = vztah k dětem, světu i dospělým kompetence komunikativní = vztah k dětem, světu i dospělým kompetence organizační a řídící = schopnost plánovat a projektovat svou činnost kompetence organizační a řídící = schopnost plánovat a projektovat svou činnost kompetence diagnostická a intervenční = jak žák myslí, cítí, jedná a proč kompetence diagnostická a intervenční = jak žák myslí, cítí, jedná a proč kompetence poradenské a konzultativní = vztahy k rodičům kompetence poradenské a konzultativní = vztahy k rodičům kompetence reflexe vlastní činnosti = činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky kompetence reflexe vlastní činnosti = činnost jako předmět analýzy, umět vyvodit důsledky

Kurikulární reforma – cesta k humanizaci vzdělávání?

Co nového přináší RVP? Pojetí ZV Pojetí ZV Vzdělávací oblasti Vzdělávací oblasti Průřezová témata Průřezová témata Klíčové kompetence Klíčové kompetence

Osobnostní a sociální výchova Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Multikulturní výchova Environmentální výchova Environmentální výchova Mediální výchova Mediální výchova Průřezová témata jako odraz hodnot v RVP

Od vědomostí ke kompetencím  Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.  V etapě základního vzdělávání jsou to:  kompetence k učení  kompetence k řešení problémů  kompetence komunikativní  kompetence sociální a personální  kompetence občanské  kompetence pracovní  Mohou kompetence nahradit vědomosti?

Humanismus ve výchově Svoboda Svoboda Demokracie Demokracie Lidská důstojnost a participace Lidská důstojnost a participace Sociální Sociálníspravedlnost

Děkuji za pozornost