Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-006.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
Advertisements

Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ROZBOR BÁSNĚ Čemu nás učí básně? Ptát se…. Jiří Žáček – Strážce majáku.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
1 Standardy kvality ve službách sociální prevence Mgr. Petr Hanuš
Knihovny – zdroj informací OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_249_ČJ7 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Význam slov NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková organizace.
Mluvnické kategorie jmen. Mluvnické kategorie = mluvnické významy Mluvnický význam vyjadřuje podstatné jméno svým tvarem = pádovou koncovkou, číslem,
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Název prezentace (DUMu)
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
SLOH – popis statický líčení
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel IV. VY_32_INOVACE_2C_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Optické vlastnosti oka
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
ZŠ Praktická a ZŠ Speciální Uherský Brod Projekt číslo CZ /1. 4
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie, o. p. s
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Co je to metafora? Ukázky metafory v poezii. Práce s textem básní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Úvod do literatury. Jazykové prostředky, literární druhy a žánry
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Struktura literárního díla
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Funkční styl řečnický.
Shrnutí rým (absolutní, cizí - české slovo)
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Matematika + opakování a upevňování učiva
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola a mateřská škola, Šaratice, okres Vyškov
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-006

1) zvukové prostředky 2) pojmenování a) přímá b) nepřímá (tropy) 3) básnické figury

1) zvukové prostředky ● Na topole podle skal zelený mužík zatleskal. ● napodobení zvuků slovy ● onomatopoie = zvukomalba

1) zvukové prostředky ● V mlhách stříbrných měsíčních paprsků se taví sníh. ● příjemné uspořádání zvuků ● eufonie = libozvučnost

2 a) pojmenování přímá ● bílý sníh, růžový večer ● epiteta = básnické přívlastky oči jako dva pecny ● přirovnání

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) bledá tvář luny ● metafora = přenesení pojmenování na základě vnější podobnosti

2 b)pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● celé město klečelo na kolenou ● posloucháme Mozarta ● metonymie = přenesení pojmenování na základě věcné souvislosti

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● A v létě se tu tyčí kukuřičná zrna. (= klasy) ● synekdocha = záměna části a celku

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● O lásce šeptal tichý mech. ● personifikace = zosobnění = neživé věci přejímají lidské vlastnosti

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● zesnul, odešel ● eufemismus = zjemnění ● stokrát děkuji ● hyperbola = zveličení, nadsázka

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● Oslí uši dobře ke koruně sluší. ● ironie = použití slov v opačném významu, skrytý výsměch ● sarkasmus = zesílená ironie

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón ● oxymóron = spojení slov protichůdného významu

2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● v bajkách ● ● alegorie = jinotaj = utajení skutečného významu

3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva. ● anafora = opakování slov na začátku veršů

3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Co to máš na té tkaničce, na krku na té tkaničce? ● epifora = opakování slov na konci veršů

3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Kde je voda modravá a nebe modravé a hory modravější. ● gradace = stupňování významu

3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Čechy krásné, Čechy mé, obraze rámu prastarého. ● apostrofa = básnické oslovení

3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Kdo na moje místo, kdo zvedne můj štít? ● řečnická otázka = nevyžaduje odpověď

Cvičení: ● Urči druh básnického prostředku.

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Slunce je veliký básník a napsalo krásnou báseň zlatým perem na naši zem. ● řešení – po kliknutí: ● personifikace

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● V zlém hněvu Hrabě Breda burácí, daň neplatili jemu sedláci. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Řinčí řetězů hřmot. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Okno je skleněná loď připoutaná k břehům mé světnice. ● řešení – po kliknutí: ● metafora

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Rozkvetla jak růže. ● řešení – po kliknutí: ● přirovnání

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Vyhasla ohně kouř, mrtvé labutě zpěv. ● řešení – po kliknutí: ● oxymóron

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Sníh potkal jinovatku a vzal ji za ruce. ● řešení – po kliknutí: ● personifikace

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● hluboká mělčina ● řešení – po kliknutí: ● oxymóron

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem, sto roků kopal jsem uhlí. ● řešení – po kliknutí: ● anafora hyperbola

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Až bude nade mnou růst tráva. ● řešení – po kliknutí: ● eufemismus = zjemnění

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Zvadlé zas listí šustí a svistí. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● nebe ve tvých očích ● řešení – po kliknutí: ● metafora

Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● hořel hanbou ● řešení – po kliknutí: ● metafora

Děkuji Vám za pozornost! A učte se!!!

Zdroje: ● Sochrová, M.: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment 1996 ● Polášková, T.: Literatura, přehled středoškolského učiva, Vyuka.cz, 2006

Odkazy k použitým obrázkům: ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●

Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-006