Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-006
1) zvukové prostředky 2) pojmenování a) přímá b) nepřímá (tropy) 3) básnické figury
1) zvukové prostředky ● Na topole podle skal zelený mužík zatleskal. ● napodobení zvuků slovy ● onomatopoie = zvukomalba
1) zvukové prostředky ● V mlhách stříbrných měsíčních paprsků se taví sníh. ● příjemné uspořádání zvuků ● eufonie = libozvučnost
2 a) pojmenování přímá ● bílý sníh, růžový večer ● epiteta = básnické přívlastky oči jako dva pecny ● přirovnání
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) bledá tvář luny ● metafora = přenesení pojmenování na základě vnější podobnosti
2 b)pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● celé město klečelo na kolenou ● posloucháme Mozarta ● metonymie = přenesení pojmenování na základě věcné souvislosti
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● A v létě se tu tyčí kukuřičná zrna. (= klasy) ● synekdocha = záměna části a celku
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● O lásce šeptal tichý mech. ● personifikace = zosobnění = neživé věci přejímají lidské vlastnosti
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● zesnul, odešel ● eufemismus = zjemnění ● stokrát děkuji ● hyperbola = zveličení, nadsázka
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● Oslí uši dobře ke koruně sluší. ● ironie = použití slov v opačném významu, skrytý výsměch ● sarkasmus = zesílená ironie
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) mrtvé milenky cit, zbortěné harfy tón ● oxymóron = spojení slov protichůdného významu
2 b) pojmenování nepřímá = obrazná (tropy) ● v bajkách ● ● alegorie = jinotaj = utajení skutečného významu
3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Na břehu řeky Svratky kvete rozrazil, na břehu řeky Svratky roste nízká tráva. ● anafora = opakování slov na začátku veršů
3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Co to máš na té tkaničce, na krku na té tkaničce? ● epifora = opakování slov na konci veršů
3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Kde je voda modravá a nebe modravé a hory modravější. ● gradace = stupňování významu
3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Čechy krásné, Čechy mé, obraze rámu prastarého. ● apostrofa = básnické oslovení
3) figury = zvláštní obraty větné stavby ● Kdo na moje místo, kdo zvedne můj štít? ● řečnická otázka = nevyžaduje odpověď
Cvičení: ● Urči druh básnického prostředku.
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Slunce je veliký básník a napsalo krásnou báseň zlatým perem na naši zem. ● řešení – po kliknutí: ● personifikace
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● V zlém hněvu Hrabě Breda burácí, daň neplatili jemu sedláci. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Řinčí řetězů hřmot. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Okno je skleněná loď připoutaná k břehům mé světnice. ● řešení – po kliknutí: ● metafora
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Rozkvetla jak růže. ● řešení – po kliknutí: ● přirovnání
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Vyhasla ohně kouř, mrtvé labutě zpěv. ● řešení – po kliknutí: ● oxymóron
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Sníh potkal jinovatku a vzal ji za ruce. ● řešení – po kliknutí: ● personifikace
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● hluboká mělčina ● řešení – po kliknutí: ● oxymóron
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Sto roků v šachtě žil, mlčel jsem, sto roků kopal jsem uhlí. ● řešení – po kliknutí: ● anafora hyperbola
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Až bude nade mnou růst tráva. ● řešení – po kliknutí: ● eufemismus = zjemnění
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● Zvadlé zas listí šustí a svistí. ● řešení – po kliknutí: ● zvukomalba
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● nebe ve tvých očích ● řešení – po kliknutí: ● metafora
Cvičení- urči druh básnického prostředku: ● hořel hanbou ● řešení – po kliknutí: ● metafora
Děkuji Vám za pozornost! A učte se!!!
Zdroje: ● Sochrová, M.: Literatura v kostce pro SŠ, Fragment 1996 ● Polášková, T.: Literatura, přehled středoškolského učiva, Vyuka.cz, 2006
Odkazy k použitým obrázkům: ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ● ●
Prezentaci vytvořila: Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L-1-006