NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/ Ota Pavel
Datum vytvoření projektučerven 2012 Ročník9. Popis prezentaceŽáci budou seznámeni s životem a tvorbou Oty Pavla. Napíší si zápis do sešitu.
Ota Pavel se narodil jako nejmladší syn obchodního cestujícího Leo Poppera. Otec Leo byl ……..……, matka Herma byla …………….. Již od dětství se věnoval …………….., rybaření, sportu – hlavně ………….…. a ……………………. Otce jako Žida za války neminul …………………. a také Otovi starší bratři, …………. a Jiří, byli za okupace kvůli svému zpola židovskému původu v ……………………… táborech …………… a Osvětim – Březnice a absolvovali Pochody smrti. Naštěstí se všichni tři ……………………… Ota válku prožil s ………………. Ve ……. letech začal pracovat jako …………… na dole. Otova rodina si na přání otce nechala své příjmení počeštit a z Popperů se stali ………………………. ŽidČeška přírodě fotbaluhokeji transport Hugo koncentračních Terezín vrátili v pořádku domů. matkou 13 horník Pavlovi
Krátce trénoval …………………… mládež ve Spartě Praha, pak pracoval jako ………………………………………... Navštívil mnohé země – USA, Francii, Švýcarsko, Rakousko... V únoru 1964 na zimních ………………………… hrách v Innsbrucku však onemocněl těžkou ………………………….. chorobou. Oporu při své chorobě hledal v ………………… - a především v jeho milovaném …………………….. Přestože měl velké zdravotní potíže, nepřestával nadále psát. V té době vznikla jeho vrcholná díla - ………………………………………, a ………………………………… Stal se také nejlepším přítelem spisovatele Arnošta Lustiga. Zemřel náhle na srdeční ………………….. hokejovou sportovní redaktor olympijských duševní přírodě rybaření Smrt krásných srnců Jak jsem potkal ryby infarkt
Reportáže a povídky o sportovcích: Dukla mezi mrakodrapy Plná bedna šampaňského Pohár od Pánaboha Syn celerového krále Pohádka o Raškovi Vzpomínkové prózy: Smrt krásných srnců (vzpomíná hlavně na dětství) Jak jsem potkal ryby (soustředí se hlavně na svůj vlastní život a na ryby)
Kdo je Ota Pavel? Jak se jmenovali jeho rodiče a sourozenci? Čím byl jeho otec? Kam musel odejít otec spolu s bratry a proč? Co dělal během této doby Ota? Jak se původně tato rodina jmenovala? Čím se Ota stal? Co se stalo na olympiádě v Innsbrucku? Jak tuto situaci zvládal? Co během této doby napsal? O čem jsou obě knihy? Jak se nazývá soubor těchto dvou knih? Co ještě psal a o čem? Kteří další autoři se věnovali ve svých knihách válečné tématice?
SOUKAL, J. Čítanka 9 (literární výchova pro 6. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 2002.