Anotace: Anotace: Materiál je určen pro 2. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “materiály“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných stavebních oborů – např. tesař, mechanik instalatérských a elektrotechnických zařízení, apod. Metodický pokyn: Materiál je určen k použití učitelem při výuce – pro větší názornost a atraktivnost výkladu. Materiál si klade za cíl názorně zdůraznit základní fakta k probíranému tématu.
Dřevo – druhy a použití stavebního dřeva Dělení dřevin z hlediska tvrdosti: měkké (lípa, smrk, jedle) tvrdé (jasan, hrušeň, dub, buk) polotvrdé (borovice, modřín)
Dřevo- postup zpracování na stavební řezivo získání dřeva – lesní manipulace (kácení, odvětvování, odkorňování) kulatina doprava kulatiny ke komunikacím v lese a krácení z kulatiny výřezy o různých délkách dle potřeby (výřezy = nakrácené kusy kulatiny) opracování výřezů strojově na pilách (rámové pily – katry, pásové pily, kotoučové příčné pily, omítací pily) po opracování – STAVEBNÍ ŘEZIVO
Stavební řezivo – dělení dle tvaru příčného řezu Řezivo deskové - desky, fošny, krajinové desky, krajiny hraněné –hranoly a hranolky polohraněné – povaly a trámy latě a lišty
Deskové řezivo -patří tam veškeré omítané i neomítané řezivo tloušťky do 100mm, jehož šířka je větší než dvojnásobek tloušťky - dělí se dle tloušťky na: desky (tloušťka od 13 mm, ale méně než 40 mm) fošny (tloušťka 40 až 100 mm) krajinové desky (okrajové řezivo tl. 18 – 24 mm, levá plocha po celé délce alespoň částečně opracována pilou) krajiny (okrajové řezivo tl. 18 – 24 mm, levá plocha oblá nebo jen nepatrně dotčená pilou
Tvary deskového řeziva a- neomítaná deska, b- neomítaná fošna, c- omítaná fošna, d- krajinová deska, e- krajina
Opakování: Vyjmenujte dělení řeziva na 4 skupiny dle tvaru příčného řezu. Co rozumíme pojmem „deskové řezivo“? Jaké znáte tvary deskového řeziva?
Použité zdroje: L. Hamák, E. Gregorová, O. Tibitanzl – Stavební materiály II pro 2. a 3. ročník SOU, Praha, SOBOTÁLES,2003,ISBN Není-li uvedeno jinak, je použitý materiál ze zdrojů autora.