Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Role vzdělávání v soudobé společnosti na příkladu České republiky
Advertisements

Renata Schejbalová Konference AŘG , Přerov.
Obecná východiska, zdroje ►Mezinárodní soustavy kvalifikací ►Národní soustava kvalifikací pro terciární sféru ►Projekt Q-RAM/ Národní kvalifikační rámec.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Výzva č. 31 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.4 Partnerství a sítě Mgr. Martina Jedličková.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Název projektu: KLÍČ K ROZVOJI PROFESNÍCH KOMPETENCÍ Soukromá vyšší odborná škola sociální o.p.s., Jihlava (projekt.
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Mgr. et Mgr. Karel OURODA, Ph.D. .
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Téma: Sociologické metody Vypracoval: Mgr. Milan Pilař.
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Nová závěrečná zkouška ve spolupráci škol a firem POSPOLU Olga Kofroňová, NÚV
Vybrané problémové oblasti problematiky fakult vzdělávajících učitele závěry a doporučení z diskuse na semináři „Kvalita přípravy učitelů – podmínka pro.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_HRUBA.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Spolupráce škol a sociálních partnerů při tvorbě ŠVP a realizaci výuky Ing. Jana Trhlíková, NÚOV Brno, Projekt je financován Evroským sociálním.
Cíle studia didaktiky pedagogiky
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
KARIÉRNÍ SYSTÉM A PREGRADUÁLNÍ PŘÍPRAVA BUDOUCÍCH PEDAGOGŮ Mgr. Václav Víška, Ph.D.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
XII. ročník konference ČAPV
Konference PRVOUK Projekt Pedagogika I Návaznost na výsledky řešení VZ „Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání“ Návaznost na výsledky.
Dotazník pro lékaře FNOL PhDr. Lubica Juríčková, PhD.
Příprava učitelů ekonomických předmětů pro střední školy a VOŠ Prof. Ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Projekt TRAWI Vyhodnocení dotazníkového šetření v ČR.
Prioritní osa 4 OPVVV Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání Specifický cíl 5 Zlepšení kvality pregraduální přípravy pedagogických.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Rozvoj inovace a integrace studijních programů a oborů pro učitele a pracovníky ve školství Transformační a rozvojové programy na rok 2005.
Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: posílení profesních kompetencí absolventů Opera č ní program Rozvoj lidských zdroj ů Evropský sociální fond.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
O formálním vzdělávání dospělých v České republice Milada Rabušicová (ÚPV FF MU) Ladislav Rabušic (FSS MU) 16. conference ČAPV: Pedagogický výzkum jako.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Lektor: Ing. Ludmila Brestičová Vítejte na dnešní přednášce.
Bakalářská práce Vedoucí práce: Autor práce: Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Mgr. Petra Kadlecová Ludmila Pokorná Významn é faktory v hodnocen í osobnosti.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích Zdravotně sociální fakulta HODNOTA A POSTOJ OŠETŘOVATELSTVÍ PRO VEŘEJNOST Prezentace diplomové práce: Vedoucí.
AKČNÍ POLE SOCIÁLNÍ PRÁCE – VÝCHODISKO I CÍL STUDIA OBORU Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
Reflexe aktivit a výsledků projektu Reflexe aktivit a výsledků projektu Evaluace a inovativní aplikace bakalářského studijního programu Učitelství pro.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Institut Celoživotního Vzdělávání
Ostravská univerzita (1991 → )
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
PORTFOLIO PEDAGOGA – DATA Z RYCHLÉHO ŠETŘENÍ NIDV 2016 Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogů , Praha Tomáš Machalík.
ověřování profesionální připravenosti
NÁZEV ROČÍKOVÉ PRÁCE vedoucí RP: jméno vedoucího RP
PEDAGOGICKÉ VEDENÍ STUDENTŮ Garant: Mgr. Anna Krátká, Ph.D
Podpora začínajících učitelů ze strany ředitele školy Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) reg. číslo projektu: CZ /0.0/0.0/17_052/
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Metody pedagogiky.
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství TTnet ČR (Kostelec nad Černými lesy, 23. – )

Obsah:  1. Teoretická východiska  2. Metoda  3. Obsah a průběh šetření  4. Analýza naměřených dat  Diskuse výsledků  Závěry

1 Teoretická východiska -pilotní průzkum (kvalitativní, akční) - fenomenologie - inženýrská pedagogika - profesní dráha učitele (nejednotná časová rozmezí) - učitelovy kompetence - pedagogika, psychologie a didaktika odborných předmětů -„pedagogická příprava“

2 Metoda - analýza odborné literatury - dotazník (10 otázek, odpovědi na pětistupňové škále i možnost odpovědí doplňujících) - rozhovor Předpoklad: Absolventi obdrželi nejlepší možnou pedagogickou přípravu.

3 Obsah a průběh šetření - ? - osobní zadání dotazníku respondentům v průběhu Veletrhu středních škol, popřípadě v navštívené škole -doplňující rozhovor

4 Analýza naměřených dat  výpovědi 9 expertů  3 skupiny respondentů podle délky učitelské praxe (5 – 9 let… Z, 10 – 19 let … E, 20 a více let… ED)  pedagogika, didaktika, psychologie (Z – určitě potřebná, E a ED – potřebná s výhradami)  přístup učitelů na VŠ (Z – vynikající, E, ED – celkem dobrý)  délka studia (Z – polně vyhovovala, E, ED – vyhovovala s výhradami)  organizace studia (Z, E, ED – nebyla vynikající)  celková užitečnost absolvování pedagogické přípravy (Z-velmi užitečná, E, ED – užitečná s výhradami)

Graf. č. 1 Rozdíly v odpovědích skupin respondentů záporné kladné HodnoceníHodnocení Střední hodnoty odpovědi v dotazníku

Diskuse výsledků  výsledky průzkumu by mohly být vnímány jako dlouhodobý stav  „konkurenceschopnost“, „kvalita“ – jsou za daných podmínek dosažitelné?  existenční obavy, pokles počtu žáků  kdo vlastně hájí práva učitelů a proč jejich mzda je výrazně nižší než u profesí jako lékaři nebo právníci nebo učitelé v západních zemích?  otázky spojené s pobyty studentů v mimoevropských zemích  ….

Závěry Výsledky průzkumu poukazují na určitou nespokojenost učitelů - expertů SOŠ zvláště v oblasti organizace jejich pedag. studia. Pilotáž naznačila potřebu provedení rozsáhlejšího výzkumu obsahu pedagogické přípravy učitelů SOŠ. Inženýrská pedagogika (v pojetí prof. Melezinka) by měla doznat důsledných inovací všech svých témat, s čímž souvisí otázka specifického vzdělávacího pracoviště pro učitele SOŠ (integrujícího možnosti pedagogické fakulty a fakult nepedagogických univerzit, s ohledem na potřeby středních odborných škol).

Děkuji za pozornost.