Asociace SPŠ Opatření na podporu OV Špindlerův Mlýn 9. října 2012
Koncepce 2
DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR ( ) DZ vychází z Programového prohlášení vlády: -Podpora rozvoje odborného středního vzdělávání a posílení jeho prestiže. -Podpora technického školství pro zajištění a rozvoj kvalitní obslužné a řídící struktury technických odvětví. -Získání a udržení kvalitních a motivovaných učitelů a zajištění jejich co nejlepší přípravy a profesního rozvoje. 3
Akční plán podpory OV -APOV průběžné hodnocení APOVu (leden 2012, Vláda ČR) -návrh Nových opatření na podporu OV (prosinec 2012, Vláda ČR) => APOV PS pro řešení problematiky OV: a)posílení úlohy vlivu na OV b)koordinace 4
1. Demografie 5
Struktura žáků ve SV ( ) 6 Téměř konstantní rozdělení v čase. zdroj: ČSÚ,
Míra nezaměstnanosti „čerstvých“ absolventů v letech 2001–2011 7
Vývoj podílu nezaměstnaných čerstvých absolventů středních a vyšších odborných škol podle skupin oborů vzdělání ( ) 8
Optimalizace sítě SŠ (opatření v DZ) Zřizovatelé 1.Analýza struktury škol a školských zařízení včetně struktury vyučovaných oborů vzdělání. 2.Vytvoření strategie optimalizace s ohledem na uplatnění budoucích absolventů a na případné místní specifické odlišnosti Bude však potřeba vybudovat systém PREDIKCE => další oblast spolupráce se zaměstnavateli. 9
Kritéria rozvoje RgŠ - SŠ a)zařazování nebo posilování oborů: -v souladu s předpokládanými nebo očekávanými budoucími potřebami trhu práce -u unikátních nebo jedinečných oborů je nutná dohoda v rámci Asociace krajů s MŠMT b)v rámci optimalizace sítě SŠ: -při redukci kapacit SŠ => utlumování oborů, jejichž absolventi vykazují vyšší míru nezaměstnanosti -nepředpokládá se vznik nových SŠ 10
Kritéria přijímání do SŠ a)nezvyšování podílu počtu přijatých žáků do maturitního studia SŠ (aby nepřesáhl hranici 70 %) b)podíl počtu přijatých žáků do oborů zakončených výučním listem by neměl klesnout pod hranici 30 % c)lze očekávat snížení zájmu o nástavbová studia d)očekáváme snižování podílu počtu žáků odcházejících ze ZŠ na víceletá gymnázia 11
2. Motivace žáků 12
Kariérové poradenství a informování veřejnosti Systémový model KP 13 MŠMT řešení problémů, kterým žáci čelí v průběhu vzdělávání proces výběru nebo změny vzdělávací dráhy prevence předčasných odchodů ze vzdělávání speciální pedagogická centra (pro žáky se zdravotním postižením) MPSV řešení situací spojených s přechodem ze vzdělávání do světa práce podporu při hledání pracovního uplatnění a zvýšení zaměstnatelnosti Další NÚV: Centrum kariérového poradenství NVF: Středisko podpory poradenských služeb
Kariérové poradenství a informování veřejnosti Slabé stránky KP 14 1.Počáteční a další vzdělávání výchovných poradců je spíše zaměřeno na pedagogické a psychologické poradenství než na kariérové poradenství. 2.Spojování funkce pedagogického a psychologického poradenství s kariérovým poradenstvím. 3.Nedostatečná provázanost s trhem práce. 4.Nízké využití potenciálu třídních učitelů.
Praktické vyučování na ZŠ -RVP ZV modul Člověk a svět práce -závisí pouze na dobrovolnosti ZŠ (problematika personálních a materielních podmínek) Opatření: -praktické vyučování vrátit zpět do ZŠ -využití potenciálu SŠ, vytvoření podmínek -tam kde není prokazatelně možné využít potenciál SŠ => možnost využít dotačních programů 15
Příklad nefinanční motivace -Možnost získání výučního listu pro absolventy oborů vzdělání s maturitní zkouškou kategorie dosaženého vzdělání L (pokusné ověřování od září 2012,zapojeno 7 SŠ). 16
3. Financování 17
Co lze nyní … Střední školy => zaměstnavatelé -Umožnění školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktického vyučování. Zaměstnavatelé => střední školy -Limit odpočtu hodnoty darů od základu daně až 10 %. -Daňová uznatelnost limitovaného účelového motivačního příspěvku. 18
Opatření v oblasti FINANCOVÁNÍ V rámci financování RgŠ a)Zohlednění specifik: -oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce a zaměstnavatelů (potřeba predikce) -škol zajišťujících vzdělání ve třídách, kde je vyučováno několik oborů vzdělání -škol v souvislosti s vytvořením materiálních a technických podmínek pro úspěšnou realizaci jednotného zadání praktických zkoušek (JZZ) b)dotační programy (zavést), rozvojové programy (např. EXCELENCE pro SŠ) c)ESF: Šablony pro SŠ, IPn POSPOLU Stipendia -Umožnit vydání stipendijního řádu (se souhlasem zřizovatele ) podle něhož bude možno žákům a studentům poskytovat kromě prospěchového stipendia i jiné stipendium. Daňové odpočty -DZ MŠMT ČR : MŠMT + MPO => MF (POSPOLU) 19
4. Komunikace 20
Komunikační platformy -PS pro řešení problematiky OV -webové stránky MŠMT => informace pro zaměstnavatele -centralizace informací zaměstnavatelů o možnostech konání praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů 21
5. Kvalita 22
Zajištění kvality odborného vzdělávání -DVPP učitelů odborných předmětů a praktického vyučování -zavedení více prvků všeobecné přípravy v oborech vzdělání s výučním listem -zavedení vyšší míry standardizace RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů -účast zaměstnavatelů a dalších sociálních partnerů: -na tvorbě vzdělávacích programů -na hodnocení výstupů z odborného vzdělávání -při ukončování vzdělávání na SŠ => důležitý systémový krok -zavádění vybraných indikátorů do systému hodnocení odborného vzdělávání a přípravy v ČR 23
6. Spolupráce se zaměstnavateli 24
Podpora další spolupráce se zaměstnavateli -podpora vytváření podmínek pro daňovou stimulaci zaměstnavatelů v souvislosti s realizací praktického vyučování pro školy -usilovat o přímou finanční podporu ze strany krajů i podnikatelského sektoru -vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj -usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil -IPn POSPOLU 25
Klíčové oblasti k řešení 1.Požadavky na absolventy = vliv na kurikulum: a)Absolvent na míru? => tzn. více PRAXE b)S funkční gramotností? => tzn. více VŠEOBECNÉ SLOŽKY 2.Predikce potřeb zaměstnavatelů. 3.Možnosti zapojení zaměstnavatelů do kariérového poradenství. 4.Možnost využití odborníků z praxe ve školách. 5.Vyčíslení nákladů na zajištění odborného vzdělávání (podklady pro MF). 26
Děkuji Vám za pozornost 27 Petr BANNERT vedoucí oddělení středního vzdělávání (O211) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská Praha 1 tel.: www: