Asociace SPŠ Opatření na podporu OV Špindlerův Mlýn 9. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora učňovského školství v Olomouckém kraji
Advertisements

1 Rozšíření podpory odborného vzdělávání Dalibor Štys ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Kariérové poradenství
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Podpora odborného vzdělávání MŠMT - září Vzdělávací nabídka v. požadavky trhu práce -zpětná vazba má dlouhý časový posun -předvídání ekonomického.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Proměna škol v Centra celoživotního učení KRAJSKÁ KONFERENCE UNIV 2 KRAJE – LIBERECKÝ KRAJ 11. listopadu 2011.
S POLUPRÁCE SE SOCIÁLNÍMI PARTNERY OTROKOVICE,
1 Národní kulatý stůl k problematice vyššího odborného vzdělávání Praha, 25. únor 2015 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, 118.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Organizační struktura
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
Nástroje daňových úlev
Okresní hospodářská komora v Chomutově Podnikatelské fórum Rok 2015 – renesance technického vzdělávání 14. –
Tematické setkání externí skupiny MŠMT Prioritní osa 4 OP Výzkum, vývoj a vzdělávání Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Nová opatření na podporu odborného vzdělávání Akční plán podpory odborného vzdělávání III. konference projektu VIP Kariéra II - KP Praha 12. prosince.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
„JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ KONFERENCE „JAK NA SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ“ Karlovy Vary 8. Února 2016.
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
Podpora odborného školství v ČR Česko-německá konference k odbornému školství 25. září 2013 Litomyšl.
NEZAMĚSTNANOST ABSOLVENTŮ A POTŘEBY ZAMĚSTNAVATELŮ NA PRACOVNÍM TRHU Mgr. Martin Úlovec.
Škola jako poskytovatel DV Seminář propojování počátečního a dalšího vzdělávání v ČR 24. března 2011 Ústí nad Labem.
Budoucnost odborného školství 1. zahajovací konference 9. června 2011.
1 Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Soulad vzdělávací nabídky a požadavků trhu práce (?) Ing. Miloš Rathouský, sekce zaměstnavatelská,
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Spolupráce středních škol a firem v Pardubickém kraji Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství a kultury oddělení organizační a vzdělávání.
1 Kariérní systém a reforma financování Jaroslav Fidrmuc MŠMT Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Pohled zaměstnavatelů na současný systém OV Ing. Miloš Rathouský, SP ČR.
Tisková konference zahájení školního roku 2008/2009 MŠMT
1 PROJEKT UNIV 2 KRAJE Školy jako centra celoživotního učení Jana Bydžovská KULATÝ STŮL MŠMT – PŘEDSTAVENÍ INDIVIDUÁLNÍHO NÁRODNÍHO PROJEKTU
Operační programy Výzkum, vývoj a vzdělávání a Zaměstnanost HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Informace pro členy oborových skupin Analýzy a informace vytvářené v NÚV k přechodu a uplatnění absolventů škol na trhu práce Ing. Jiří Vojtěch vedoucí.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
NZZ – Nová závěrečná zkouška IPN Dana Kočková, NÚOV MŠMT,
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Budoucnost odborného školství
Analýza potřeb škol Hlavní zjištění
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Střední odborné vzdělávání a trh práce „odpověď na demografický vývoj“
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IMPLEMENTACE KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNU
kulatý stůl 19. července 2011, C081, od hod
Aktuální informace k síti škol a školských zařízení v MSK
PHmax ve středním vzdělávání
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
CENTRUM UZNÁVÁNÍ A CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ OLOMOUCKÉHO KRAJE __________________________________________ Olomouc, Rooseveltova 79 Česká republika.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Datová opora pro nastavení cyklu kvality
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Organizační struktura
Setkání kariérových poradců
Téma Polytechnické vzdělávání a Infrastruktura
Transkript prezentace:

Asociace SPŠ Opatření na podporu OV Špindlerův Mlýn 9. října 2012

Koncepce 2

DZ vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR ( ) DZ vychází z Programového prohlášení vlády: -Podpora rozvoje odborného středního vzdělávání a posílení jeho prestiže. -Podpora technického školství pro zajištění a rozvoj kvalitní obslužné a řídící struktury technických odvětví. -Získání a udržení kvalitních a motivovaných učitelů a zajištění jejich co nejlepší přípravy a profesního rozvoje. 3

Akční plán podpory OV -APOV průběžné hodnocení APOVu (leden 2012, Vláda ČR) -návrh Nových opatření na podporu OV (prosinec 2012, Vláda ČR) => APOV PS pro řešení problematiky OV: a)posílení úlohy vlivu na OV b)koordinace 4

1. Demografie 5

Struktura žáků ve SV ( ) 6 Téměř konstantní rozdělení v čase. zdroj: ČSÚ,

Míra nezaměstnanosti „čerstvých“ absolventů v letech 2001–2011 7

Vývoj podílu nezaměstnaných čerstvých absolventů středních a vyšších odborných škol podle skupin oborů vzdělání ( ) 8

Optimalizace sítě SŠ (opatření v DZ) Zřizovatelé 1.Analýza struktury škol a školských zařízení včetně struktury vyučovaných oborů vzdělání. 2.Vytvoření strategie optimalizace s ohledem na uplatnění budoucích absolventů a na případné místní specifické odlišnosti Bude však potřeba vybudovat systém PREDIKCE => další oblast spolupráce se zaměstnavateli. 9

Kritéria rozvoje RgŠ - SŠ a)zařazování nebo posilování oborů: -v souladu s předpokládanými nebo očekávanými budoucími potřebami trhu práce -u unikátních nebo jedinečných oborů je nutná dohoda v rámci Asociace krajů s MŠMT b)v rámci optimalizace sítě SŠ: -při redukci kapacit SŠ => utlumování oborů, jejichž absolventi vykazují vyšší míru nezaměstnanosti -nepředpokládá se vznik nových SŠ 10

Kritéria přijímání do SŠ a)nezvyšování podílu počtu přijatých žáků do maturitního studia SŠ (aby nepřesáhl hranici 70 %) b)podíl počtu přijatých žáků do oborů zakončených výučním listem by neměl klesnout pod hranici 30 % c)lze očekávat snížení zájmu o nástavbová studia d)očekáváme snižování podílu počtu žáků odcházejících ze ZŠ na víceletá gymnázia 11

2. Motivace žáků 12

Kariérové poradenství a informování veřejnosti Systémový model KP 13 MŠMT řešení problémů, kterým žáci čelí v průběhu vzdělávání proces výběru nebo změny vzdělávací dráhy prevence předčasných odchodů ze vzdělávání speciální pedagogická centra (pro žáky se zdravotním postižením) MPSV řešení situací spojených s přechodem ze vzdělávání do světa práce podporu při hledání pracovního uplatnění a zvýšení zaměstnatelnosti Další NÚV: Centrum kariérového poradenství NVF: Středisko podpory poradenských služeb

Kariérové poradenství a informování veřejnosti Slabé stránky KP 14 1.Počáteční a další vzdělávání výchovných poradců je spíše zaměřeno na pedagogické a psychologické poradenství než na kariérové poradenství. 2.Spojování funkce pedagogického a psychologického poradenství s kariérovým poradenstvím. 3.Nedostatečná provázanost s trhem práce. 4.Nízké využití potenciálu třídních učitelů.

Praktické vyučování na ZŠ -RVP ZV modul Člověk a svět práce -závisí pouze na dobrovolnosti ZŠ (problematika personálních a materielních podmínek) Opatření: -praktické vyučování vrátit zpět do ZŠ -využití potenciálu SŠ, vytvoření podmínek -tam kde není prokazatelně možné využít potenciál SŠ => možnost využít dotačních programů 15

Příklad nefinanční motivace -Možnost získání výučního listu pro absolventy oborů vzdělání s maturitní zkouškou kategorie dosaženého vzdělání L (pokusné ověřování od září 2012,zapojeno 7 SŠ). 16

3. Financování 17

Co lze nyní … Střední školy => zaměstnavatelé -Umožnění školám použít část normativu na mzdové náklady smluvního partnera, spojené s realizací praktického vyučování. Zaměstnavatelé => střední školy -Limit odpočtu hodnoty darů od základu daně až 10 %. -Daňová uznatelnost limitovaného účelového motivačního příspěvku. 18

Opatření v oblasti FINANCOVÁNÍ V rámci financování RgŠ a)Zohlednění specifik: -oborů vzdělání v souladu s potřebami trhu práce a zaměstnavatelů (potřeba predikce) -škol zajišťujících vzdělání ve třídách, kde je vyučováno několik oborů vzdělání -škol v souvislosti s vytvořením materiálních a technických podmínek pro úspěšnou realizaci jednotného zadání praktických zkoušek (JZZ) b)dotační programy (zavést), rozvojové programy (např. EXCELENCE pro SŠ) c)ESF: Šablony pro SŠ, IPn POSPOLU Stipendia -Umožnit vydání stipendijního řádu (se souhlasem zřizovatele ) podle něhož bude možno žákům a studentům poskytovat kromě prospěchového stipendia i jiné stipendium. Daňové odpočty -DZ MŠMT ČR : MŠMT + MPO => MF (POSPOLU) 19

4. Komunikace 20

Komunikační platformy -PS pro řešení problematiky OV -webové stránky MŠMT => informace pro zaměstnavatele -centralizace informací zaměstnavatelů o možnostech konání praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů 21

5. Kvalita 22

Zajištění kvality odborného vzdělávání -DVPP učitelů odborných předmětů a praktického vyučování -zavedení více prvků všeobecné přípravy v oborech vzdělání s výučním listem -zavedení vyšší míry standardizace RVP a ŠVP pro oblast praktického vyučování realizovaného na pracovištích zaměstnavatelů -účast zaměstnavatelů a dalších sociálních partnerů: -na tvorbě vzdělávacích programů -na hodnocení výstupů z odborného vzdělávání -při ukončování vzdělávání na SŠ => důležitý systémový krok -zavádění vybraných indikátorů do systému hodnocení odborného vzdělávání a přípravy v ČR 23

6. Spolupráce se zaměstnavateli 24

Podpora další spolupráce se zaměstnavateli -podpora vytváření podmínek pro daňovou stimulaci zaměstnavatelů v souvislosti s realizací praktického vyučování pro školy -usilovat o přímou finanční podporu ze strany krajů i podnikatelského sektoru -vytvářet modely spolupráce typu škola-zaměstnavatelé-kraj -usilovat o sektorové dohody se zaměstnavateli v regionu o předpokládaných požadavcích na vývoj v oblasti pracovních sil -IPn POSPOLU 25

Klíčové oblasti k řešení 1.Požadavky na absolventy = vliv na kurikulum: a)Absolvent na míru? => tzn. více PRAXE b)S funkční gramotností? => tzn. více VŠEOBECNÉ SLOŽKY 2.Predikce potřeb zaměstnavatelů. 3.Možnosti zapojení zaměstnavatelů do kariérového poradenství. 4.Možnost využití odborníků z praxe ve školách. 5.Vyčíslení nákladů na zajištění odborného vzdělávání (podklady pro MF). 26

Děkuji Vám za pozornost 27 Petr BANNERT vedoucí oddělení středního vzdělávání (O211) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská Praha 1 tel.: www: