Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_1.3.17 Ekosystém potok a řeka Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_1.2.3 K. J. Erben Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování 2. pololetí Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: říjen 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
ANOTACE Didaktická hra, která procvičuje znalosti z prvouky a přírodovědy. Upevňuje znalosti z oboru živé přírody a jejího rozdělení. AUTORTereza Skálová.
POLOLETNÍ PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_52_INOVACE_468.
Vypracovaly: Silvie Sehnalová, Monika Malinová, 1.B.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
VY_32_INOVACE_06- Kachna divoká Přírodověda - 5. ročník
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
HÁDANKY Z LESA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_19_Ekosystém ve vodě, u vody
Společenstva vod Rostlliny
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
VY_52_INOVACE_51_Rybníky a rostliny- učební text
Základní společenstva - lesy
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Zvole, okr. Praha - západ
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Člověk a jeho svět 4. ročník
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Jméno autora výukového materiálu
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_22_MÍRNÝ PODNEBNÝ PÁS
HÁJ NA JAŘE I..
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
VY_52_INOVACE_11_ Rostliny v rybníku a okolí
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
TÉMA: Přírodní společenstva
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
STULÍK ŽLUTÝ BLATOUCH BAHENNÍ
Ekosystém louka Živočichové
Autor: Mgr. Hana Klomínská Datum: říjen 2012
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Příroda na jaře první známky jara.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Společenstva lesů Rostliny
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Ekosystém potoků a řek Rostliny
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Ekosystém POTOK A ŘEKA.
Vy_32_INOVACE_O4_ŽIVOČICHOVÉ
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Člověk a jeho svět 3. ročník
Předmět: Prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Léto Učivo: Louka a les
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_01_Ekosystémy
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Předmět: Prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Léto
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_35_ vodní_rostliny_ad1 Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Autor:
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Rostliny a živočichové.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Ekosystém potok a řeka Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 4. tříd jako upevňování znalostí o ekosystému potok a řeka (rostlinách a živočiších našich potoků a řek) a seznámení s novými pojmy. Po výkladu žáci plní zadané úkoly. Materiál se dá využít při práci s interaktivní tabulí, multimice, v počítačové učebně nebo jako pracovní list.

Rostliny a živočichové potoků a řek Potoky a řeky řadíme k vodním tokům neboli ekosystémům s tekoucí vodou. V břehovém porostu, který pomáhá zpevňovat břehy a poskytuje úkryt živočichům, potoků a řek rostou obdobné dřeviny jako na březích rybníků, najdeme tu i vlhkomilné byliny. V řekách a potocích najdeme spoustu ryb, žije tu mnoho druhů hmyzu a dalších bezobratlých, na březích hnízdí a loví mnozí ptáci, nory si staví i někteří savci, najdeme zde i plazy a obojživelníky.

Rostliny potoků a řek  Mezi rostliny potoků a řek řadíme stromy, keře a byliny, které nacházíme také na březích rybníků.  Ze stromů zde můžeme nalézt např. topol, dub, jasan, jilm, olši, vrbu a lípu.jasanjilm olši  Keře jsou zastoupeny např. střemchou, zimolezem, svídou, kalinou či bezem.střemchoubezem  Mezi bylinami to jsou pak především: chmel otáčivý, ostružiník či svízel, bledule jarní, sněženka podsněžník, orsej jarní, ptačinec velkokvětý, plicník lékařský, violka lesní a dymnivka dutá, trávy, pomněnka bahenní, blatouch bahenní, kosatec žlutý, pryskyřník plazivý, kostival lékařský, netýkavka nedůtklivá, kopřiva dvoudomá, puškvorec…kosatecpryskyřník netýkavkapuškvorec  Na březích a ve vodě nalezneme rákos obecný, orobinec úzkolistý nebo stulík žlutý.

Živočichové potoků a řek  V blízkosti potoků řek najdeme mnoho bezobratlých živočichů i obratlovců. Nachází se tu velké množství hmyzu hodně ryb, obojživelníků, plazi, ptáci i savci.  Mezi typické zástupce hmyzu u potoků a řek patří komáři a jejich larvy, vážky, šídla, dále pak vodní mlži, plži a korýši (raci), obojživelníci a plazi (žáby, užovky, ještěrky). Ryby v potocích a řekách mívají protáhlé tělo a potřebují vodu s větším obsahem kyslíku, jsou to např. lipan podhorní, pstruh potoční, okoun říční, úhoř říční, ale třeba i kapr. Kolem potoků a řek najdeme i množství ptáků, např. červenka, rákosník, čáp, volavka, kvakoš, ledňáček, kachny…. Ze savců zde najdeme třeba bobra evropského, vydru říční či norka amerického.komářivážky lipan podhorní kvakošledňáček bobra evropskéhovydru říčnínorka amerického

Živočichové potoků a řek  Ryby - okoun říční – jedna z nejčastějších ryb, masožravý (hmyz a ryby) - lipan podhorní – žije v rychle tekoucích vodách, pro potravu skáče z vody, masožravý (larvy hmyzu, měkkýši, občas potěr ryb) - pstruh potoční – žije v podhorských potocích a říčkách, masožravý (hmyz, larvy, drobné ryby)  Ptáci - ledňáček říční – v březích si vyhrabává hnízdní noru, loví drobné rybky, pro kořist se střemhlav potápí, stálý  Savci - bobr evropský – vyhrabává podzemní nory, má plovací blány a široký ocas, staví hráze, býložravec (rákosí, kůra, listí, polní plodiny) - vydra říční – žije v tekoucích stojatých vodách, má plovací blány, živí se rybami, za kterými se potápí

1. Napiš 4 dřeviny a 4 byliny vyskytující se u potoků a řek. Dřeviny:_______________________________________ Byliny:_______________________________________ topol, olše, vrba, bez blatouch, kosatec, rákos, stulík

2. Napiš 2 bezobratlé, 2 ryby, 2 ptáky a 2 savce, kteří se vyskytují v potocích a řekách či v jejich okolí. Bezobratlí: _______________________________________________ _______________________________________________ Ryby: _______________________________________________ _______________________________________________ Ptáci: _______________________________________________ _______________________________________________ Savci: _______________________________________________ _______________________________________________ komár, vážka, šídlo, rak lipan, pstruh, okoun, úhoř ledňáček, rákosník, kachna, čáp bobr, vydra, norek

Rostliny potoků a řek stulík žlutý topol olše lepkavá dymnivka dutá konvalinka vonná violka vonná orsej jarní prvosenka vyšší plicník lékařský sasanka hajní sasanka pryskyřníkovitá blatouch bahenní

Živočichové potoků a řek volavka popelavá červenka obecná komár pisklavý rak kamenáč kachna divoká šídlo a vážka užovka podplamatá

Použité zdroje  ŠTIKOVÁ, Věra. Člověk a jeho svět : přírodověda pro 4. ročník. Brno : Nová škola, ISBN  ČÍŽKOVÁ, Věra, BRADÁČOVÁ, Lenka, HÍSEK, Květoslav. Přehledy živé přírody pro 3. – 5. ročník. Turnov: ALTER, ISBN  STŘIHAVKOVÁ, Hana, SÍBRT, František. Přírodopis pro 5. ročník ZŠ. Praha: SPN, ISBN  ANGLIA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 28Detail%29_ jpg  LEEB, Christoph. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  ALINJA. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: tervalepp%C3%A4_lehti.jpg  WILDFEUER. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: 27Caltha_palustris01.jpg?uselang=cs  Obrázky z galerie klipart