Priority kohezní politiky EU 2014 – 2020 a možnosti finanční podpory pro Moravskoslezsko září 2012 Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, člen.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Generální sekretáři Rada pro fondy SSR Úvodní slovo generálního sekretáře PhDr. M. Kopicové Jednání Rady pro inovace Ostrava
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Euro a ekonomické zájmy ? Petr Zahradník EU Office, Česká spořitelna Evropské fórum podnikání Praha, 17. září 2008.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
JPD 3 Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hlavní město Praha.
Budoucnost strukturálních fondů Plzeň |Arnost Marks
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Integrovaný plán rozvoje města Kutná Hora 21. srpna 2007.
Pozice EP k budoucí kohezní politice Dominují národní zájmy nebo ideologie? Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Olomouc Moravské dopravní fórum duben 2013 Dálnice D1 a její význam pro rozvoj regionu; EU a financování dopravní infrastruktury v období Petr Zahradník,
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Ruská federace x WTO a OECD
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Regionální politika ČR a EU 2 Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
TISKOVÁ KONFERENCE TISKOVÁ KONFERENCE Čerpání z programů Evropského sociálního fondu v roce 2007 Praha, RNDr. Petr Nečas.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 6 Nástroje regionální politiky v ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Operační program Průmysl a podnikání 2004 – 2006 Výsledky, hodnocení a dopady pro nové programovací období 2007– června 2009 Praha.
JIHOČESKÁ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA Další možnosti podpor ROADSHOW Možnosti podpor pro podnikatele v období dubna – 15. května 2015.
Financování kapitol státního rozpočtu II
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Územní dimenze a nové nástroje v programovém období Mgr. Jelena Kriegelsteinová Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
Seminář pro žadatele o finanční podporu OP VVV výzva ESF výzva pro vysoké školy Mgr. Helena Hořáková Praha, duben 2016.
Zkušenosti s činností ROPu Střední Morava a náhled na implementaci v příštím programovém období aneb od administrace k řízení EU fondů Roztoky.
Úvahy o budoucnosti koheze a teritoriální spolupráci Jan Březina, europoslanec.
Sekce energetiky Odbor energetické účinnosti a úspor Energetická účinnost – financování 11 Ing. Vladimír Sochor ředitel odboru energetické účinnosti a.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Letecká technika pro záchranné práce v IZS CZ.1.06/3.4.00/ Projekt je spolufinancován z Evropské unie, Evropského fondu pro regionální rozvoj v.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Finanční nástroje v podpoře energetické účinnosti
ROP JV – informace o novém programovém období
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Úvod, základní principy a cíle
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Teorie fiskálního federalismu
Ekonomika malých a středních podniků
VENKOV SPOV ČR
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.
Transkript prezentace:

Priority kohezní politiky EU 2014 – 2020 a možnosti finanční podpory pro Moravskoslezsko září 2012 Petr Zahradník, ekonomický konzultant a analytik, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)

STRUKTURA 1. VÝČET PRIORIT Z FISKÁLNÍHO I VĚCNÉHO HLEDISKA - předmětem je čistá pozice a její udržení; zajištění odpovídajícího akcelerátora rozvoje (v období značné fiskální zdrženlivosti a příspěvek k pokračování socio-ekonomické a územní koheze regionů: dosažení uspokojivého kompromisu mezi všemi prvky → úkol splněn ! 2. STRUČNÝ ROZBOR ČISTÉ POZICE - čistá pozice plynoucí z kohezní politiky i z celého Rozpočtu EU by i po příští období měla být spolehlivě udržená 3. ZPĚTNÉ ZRCÁTKO DO NYNĚJŠÍHO OBDOBÍ JAKO ADEKVÁTNÍ POUČENÍ PRO BUDOUCNOST - některé úvahy nad tím, jak nám mohou zkušenosti z nynějšího programovacího období pomoci v poučení se pro budoucnost 4. IDENTIFIKACE POTŘEB A POZICE MORAVSKOSLEZSKA V PŘÍŠTÍM OBDOBÍ 5. ZÁSADÍ INOVACE: NÁVRATNÉ FINANČNÍ NÁSTROJE

VÝČET PRIORIT Z FISKÁLNÍHO I VĚCNÉHO HLEDISKA Fiskální pohled: -Česká republika od momentu vstupu do EU zaujímá pozici čistého příjemce prostředků z Rozpočtu EU, jež počínaje rokem 2007 výrazně akcelerovala; dominantní složku v ní zaujímají příjmy pocházející z kapitoly Kohezní politiky EU; -potenciál výše čisté pozice je navíc ještě výraznější, než činí realita především roku 2011; ale i v roce 2010 (s nejvyšší čistou pozicí vůbec = 47,3 mld. Kč) by její výše mohla být cca o 20 mld. Kč vyšší; -čistá pozice je významnou součástí systému veřejných financí České republiky; jako taková by měla být optimalizována i s ohledem na potřebu posílení fiskální disciplíny a konsolidace; -existence čisté pozice: jedna z nejpodstatnějších výhod, které zcela reálně naší ekonomice přináší členství v EU (umožňuje konsolidovat systém národních veřejných financí a souběžně realizovat v poměrně významném objemu fiskální expanzi) – díky čisté pozici se objem fiskálních operací nemandatorního charakteru může zvýšit až na cca 20% objemu veřejných výdajů

VÝČET PRIORIT Z FISKÁLNÍHO I VĚCNÉHO HLEDISKA Strategie z pohledu fiskálního zájmu: -po dobu, kdy to bude možné (zřejmě ne déle, než 10 – 15 let), maximalizovat objem čisté pozice země ve vztahu k Rozpočtu EU; -maximalizovat objem finančních nástrojů Kohezní politiky EU jako hlavního přispěvatele čisté pozici; -neomezovat dalšími vnitřními pravidly a opatřeními objem prostředků na budoucí období (i tak bude existovat řada exogenních omezení) využívání fondů EU počínaje vstupem do EU a stejné období ekonomického vývoje poměrně zásadně změnilo podobu a strukturu ekonomického, ale též sociálního a environmentálního systému; -systém národního spolufinancování nastavit tak, aby nedocházelo k ohrožení výše čisté pozice; -pozvolna se připravit na fakt, že čistá pozice ve střednědobém výhledu může cca za 8 let vykázat známky redukce

VÝČET PRIORIT Z FISKÁLNÍHO I VĚCNÉHO HLEDISKA Věcný pohled: -využívání fondů EU počínaje vstupem do EU a stejné období ekonomického vývoje poměrně zásadně změnilo podobu a strukturu ekonomického, ale též sociálního a environmentálního systému; -pro příští období tak kvalitativní rozměr priorit vykazuje v řadě případů zvýšenou laťku; co se projevuje jak v podobě několika zcela nových témat, ale především v tom, že celá řada stabilních a trvalých témat v příštím období vykáže výrazně změněný obsah; v neposlední řadě se toto projeví taktéž v implementačním modelu, jež vykáže nejen zjednodušení, ale též zesílený akcent na prokázání dopadů a efektů, které intervence kohezní politiky vyvolávají a přinášejí

ZPĚTNÉ ZRCÁTKO, ANEB POUČENÍ ZE STÁVAJÍCÍHO OBDOBÍ Typické charakteristiky nynějšího období: -Značně decentralizovaná implementační struktura; pozitivní rys – možnost velmi silně respektovat regionální i sektorová specifika; negativní rys – obtížnost řízení a koordinace; -Komplikovaný řídící proces; není jednotný; z vnějšku málo transparentní, nevyužívání úspor z rozsahu; -Rozporný vývoj jednotlivých fází projektového cyklu; značný objem smlouvou krytých projektů, versus nízký objem certifikovaných prostředků; ve frontě čekání na certifikaci paralyzováno cca 6% HDP České republiky; potřeba rozlišování mezi rychlostí čerpání a sledováním skutečných pozitivních dopadů; -Velmi rozsáhlý rejstřík podpory

ZPĚTNÉ ZRCÁTKO, ANEB POUČENÍ ZE STÁVAJÍCÍHO OBDOBÍ Jak se poučit ?: -Respektování nových prvků, na nichž bude kohezní politika postavena: tematická koncentrace, kondicionality, integrovaný přístup, návratné nástroje; -Potřeba identifikace skutečných priorit: analýza; -Kritéria tematické koncentrace: potřebnost (pregnantně definovaná analýzou); obecnost a exaktnost vymezení (jež neumožní jejich další „drolení“ směrem k nadměrnému detailu a plíživému rozšíření tématu); -Postup při vymezení území dimenze: pregnantně definované tematické okruhy → přiřazení souhrnného ukazatele → naplnění hodnot těchto ukazatelů → vytvoření pořadí (regionálních žebříčků) → výběr maximálně tří specifických priorit pro každý region → vytvoření prioritních řetězců, respektujících integrovaný přístup → doplnění o limitovanou škálu priorit národních a nadnárodních → identifikace intenzity dopadu a vymezí územní dimenze

IDENTIFIKACE POTŘEB A POZICE MORAVSKOSLEZSKA Identifikavané potřeby: Pátý nejbohatší region v zemi plný extrémů a strukturálních nerovnováh; v průběhu krize jako jeden ze dvou reálně divergoval; přitom vysoká produktivita práce → potřeba nástrojů elementárního zapojení příliš velkého počtu lidí na trh práce (jedna z největších potřeb celoživotního vzdělávání pro osoby převážně s nejnižším či středním vzděláním); nevyhovující ekonomická struktura (analogicky s regionem Severozápad; příliš vysoká váha velkých průmyslových podniků při nízkém zastoupení malých a středních podnikatelů, především v navazujících službách); nízká míra investic i v období růstu → významná potřeba akcelerovat investice ve stávajících i komplementárních ekonomických aktivitách; silná potřeba nalézt „nová“ odvětví v dlouhém horizontu jako náhrada za pozvolna se utlumující těžební a těžký průmysl; nízký podíl výdajů na výzkum a vývoj, slabší inovační potenciál a nedobrá vzdělanostní struktura → silná podnikatelská a průmyslová tradice při značné koncentraci velkých společností a urbánních aglomerací se značným zázemím slibuje potenciál nárůstu prostředků do výzkumu a vývoje, zaměřených do regionálně tradičních odvětví s inovačním potenciálem (strojírenství, hutnictví, energetika) s vytvořením vlastní výzkumné a vývojové báze; navíc značný potenciál v oblasti cestovního ruchu; regionálně klíčové je zapojení většího počtu osob na trh práce – stávající situace je doslova plýtváním a mrháním lidského potenciálu, s rizikem sociálních problémů

IDENTIFIKACE POTŘEB A POZICE MORAVSKOSLEZSKA Priorita a pozice: TRH PRÁCE A VZDĚLANOSTNÍ STRUKTURA: Velmi rozporuplné charakteristiky; na jedné straně vysoká produktivita práce umožňuje aplikaci kvalitativně náročnější nástrojů podpory, na straně druhé největší masa strukturálně nezaměstnaných v nízké vzdělanostní struktuře otevírá prostor vzdělávacím aktivitám inkluzivního charakteru v hromadném rozměru (jedna z největších potřeb celoživotního vzdělávání pro osoby převážně s nejnižším či středním vzděláním); potřeba investic a změny ekonomické struktury vyvolá potřebu nových zaměstnanců s přizpůsobenou kvalifikací (dané silnou potřebou nalézt „nová“ odvětví v dlouhém horizontu jako náhrada za pozvolna se utlumující těžební a těžký průmysl); koncentrace velkých společností a urbánních oblastí je příznivá pro investice do výzkumu a vývoje, zaměřeného do regionálně tradičních odvětví s inovačním potenciálem (strojírenství, hutnictví, energetika) s vytvořením vlastní výzkumné a vývojové báze; navíc značný potenciál v oblasti cestovního ruchu; regionálně klíčové je zapojení většího počtu osob na trh práce – stávající situace je doslova plýtváním a mrháním lidského potenciálu, s rizikem sociálních problémů; mimořádně vysoká potřeba v porovnání s ostatními regiony

NOVÉ NÁVRATNÉ FINANČNÍ NÁSTROJE - Návratné finanční nástroje představují nový způsob účinnějšího využívání omezených prostředků Kohezní politiky EU efektivnějším, prospěšnějším (účelnějším) a udržitelnějším způsobem na principu návratnosti; - Projev posunu kohezní politiky směrem k zajištění socio- ekonomické a v některých případech i přímé finanční návratnosti (garantované finančními nástroji); - Zaměřeny na ekonomicky zdůvodnitelné projekty, s reálnou schopností dosáhnout požadované návratnosti; - Konkrétně nabývají typu půjčky, záruky, přímého kapitálového vstupu (private equity) či projektového dluhopisu; - Komplementarita s dotačními nástroji v rámci kohezní politiky či návratnými nástroji mimo kohezní politiku

NOVÉ NÁVRATNÉ FINANČNÍ NÁSTROJE Efektivnost: dána výkonem funkce manažera správy těchto prostředků, které naplňují veřejný zájem kvalitativně zcela odlišným způsobem v porovnání s dotacemi Účelnost (prospěšnost): dána oprávněností existence každého Operačního programu, resp. té jeho části, jež je pro účely návratných nástrojů předurčena či vyčleněna Udržitelnost: založena a opírá se o definiční princip návratnosti revolvingových nástrojů -

NOVÉ NÁVRATNÉ FINANČNÍ NÁSTROJE Stávající obsah diskuse (i pod vlivem aktuální ekonomické situace a provádění stabilizačních až restriktivních opatření v oblasti fiskální politiky a nakládání s veřejnými zdroji) předpokládá pro programovací období 2014 – 2020 posílení role návratných nástrojů na přibližně 10% objemu alokace (v EU se jedná až o trojnásobné navýšení prostoru a přibližně desetinásobné skutečné využívání; v České republice je prostor tohoto navýšení ještě významnější – nyní se u nás reálně využívá v nízkých desetinách procenta alokace) Smyslem jejich širšího využívání je rozšíření pozitivních zkušeností ze stávajícího a minulých období ve smyslu lepšího využívání kohezních finančních prostředků jako účinnější a udržitelnější alternativy k tradičnímu dotačnímu (grantovému) způsobu podpory

Děkuji za pozornost Petr Zahradník