Meteority, Komety, Planety Třída:2L Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování: 29.1 Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Vyučující:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vesmír Vznik Vesmíru a Země: 15 miliard – vznik Vesmíru Velkým třeskem
Advertisements

Téma Předmět: BiologieTřída: 1L Obor: Technické lyceumŠkolní rok: 2013/14 Vyučující: Mgr. Ludvík KašparJméno: Robert Navrátil.
SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
oblaka Venuše dobře odrážejí sluneční svit a proto je tato planeta ve vhodné poloze po Slunci a Měsíci nejjasnějším tělesem na obloze Večernice někdy.
VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
-Slune č ní soustava je pojmenována podle SLUNCE -Soustavu tvo ř í 8 planet, více ne ž 3 trpasli č í planety, p ř es 150 m ě síc ů a další menší t ě lesa.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_08 Název materiáluVznik a.
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
Praktická výuka přírodovědných předmětů na ZŠ a SŠ CZ.1.07/1.1.30/ ASTRONOMIE RNDr. Miroslav Randa, Ph.D. Tento projekt je spolufinancován Evropským.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Země ve vesmíru Vesmír – galaxie – sluneční soustava - Země.
 planetky  trpasličí planety  Pluto  komety  meteorická tělesa (meteor x meteorit)  kontrolní otázky.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ŠABLONA 32 VY_32_INOVACE_09_32_SOUHVĚZDÍ, GALAXIE, SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Neptun Neptun je osmá a od slunce nejvzdálenější planeta sluneční soustavy řadí se mezi plynné obry. Neptun má pravděpodobně modrou barvu.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_13 Název materiáluOstatní.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Anotace : Výuka předmětu Člověk a příroda Autor : Mgr. Zuzana Šimotová
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Vypracoval: Tomáš Svrčina
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Země ve vesmíru Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se vznikem a stavbou Země a jejím postavením ve Sluneční.
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
VESMÍR.
Sluneční soustava 4. ročník/oktáva.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_27_VESMÍR TÉMA:VESMÍR
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Malá tělesa: Komety, Meteory/meteority, Planetky
Člověk a vesmír – 5. ročník
Saturn Sluneční soustava Název školy
ZEMĚPIS 6. ROČNÍK VY_32_INOVACE_03_05_sluneční soustava.
Vesmír Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Karel Jahodík
Fyzika 7.ročník ZŠ Tření, Třecí síla Creation IP&RK.
Země a život, vývoj života
Souhrnné opakování-VESMÍR
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
SLUNEČNÍ SOUSTAVA Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Magnetické vlastnosti látek
Země ve vesmíru.
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Období: září – prosinec 2011
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Venuše Sluneční soustava Název školy
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Naše Země ve vesmíru Utváření Země.
Planetky.
VI. ročník ZŠ (praktická)
Designed in Czech Republic by David Šulc Made in Czech Republic
Štěpán Hájek KAB Tadeáš Rach KAB
Venuše Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Transkript prezentace:

Meteority, Komety, Planety Třída:2L Školní rok: 2015/2016 Datum vypracování: 29.1 Vypracoval: Dominik Bobek Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar

Meteority Meteor je světelný efekt, vzniklý excitaci a ionizací molekul atmosféry při průletu meteoroidu atmosférou Dopadlé těleso na povrch země se nazývá meteorit Na Zemi dopadá za rok 5000 až tun meteorického materiálu Meteority se většinou nazývají podle nejbližšího obydleného místa poblíž pádu Hoba je nejhmotnějším meteoritem na světě. Jeho rozměry jsou přibližně 2,7 × 2,7 × 0,9 m. Kolem 87 % tvoří železo, zbytek připadá na nikl. Váží 60 tun.

Rozdělení Kamenné(aerolity) obsahují křemičitany, většinou příměsi niklu a železa chondrity (84%) obsahují chondruly, což jsou kulovité shluky z olivínu nebo pyroxenu achondrity (8%) neobsahují chondruly a kovy siderolity (2%) přechodné typy k železným meteoritům železné meteory (siderity) (6%) obsahují výhradně nebo většinou kovové složky

Komety je malý astronomický objekt podobný planetce obíhá většinou po velice výstředné eliptické trajektorii kolem Slunce Většina komet se po většinu času zdržuje za oběžnou dráhou Pluta, odkud občas nějaká přilétne do vnitřních částí sluneční soustavy z velké části je tvoří zmrzlý oxid uhličitý, metan a voda smíchaná s prachem a různými nerostnými látkami.

Rozdělení Pokud se objeví nová kometa, známe z krátkého pozorování jen malý úsek oběžné dráhy, proto se nejprve počítá její parabolická aproximace. Teprve po delším pozorování lze rozhodnout, zda je dráha eliptická nebo hyperbolická. Z přibližně 600 komet, které známe je: 40% komet na eliptických drahách, z toho: 16% krátkoperiodických (perioda je menší než 200 let) 24% dlouhoperiodických (perioda je větší než 200 let) 49% na parabolických drahách 11% na hyperbolických drahách Velké procento parabolických drah uvedené v předchozím výčtu je zkreslující, neboť se jedná i o komety, u nichž doba pozorování byla příliš krátká na to, aby se rozhodlo, zda se pohybují po hyperbole nebo po velmi protáhlé elipse. Z komet, které byly pozorovány alespoň 240 dní, jen 3% má parabolické dráhy. Komety mají značně protáhlé oběžné dráhy

Halleyova kometa Kometa Hale-Bopp s bílým prachovým a modrým plynovým ohonem (březen 1997)

Planety Planeta je takové těleso: které obíhá kolem hvězdy má dostatečnou hmotnost -> aby ji gravitační síly zformovaly do přibližně kulového tvaru Podle rozhodnutí valného shromáždění Mezinárodní astronomické unie z roku 2006 je ve sluneční soustavě osm planet, tedy „dominantních“ těles obíhajících kolem Slunce Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran a Neptun

Rozdělení Exoplanety planety, které se nacházejí mimo naši sluneční soustavu Planety sluneční soustavy Kamenné planety podobné Zemi, složené převážně z hornin Merkur, Venuše, Země, Mars Plynné Uranské: nebo též ledoví obři - podkategorie plynných obrů Uran, Neptun planety podobné Jupiteru, jejichž materiál je tvořen převážně z plynů Jupiter, Saturn, Uran, Neptun Malá tělesa Trpasličí planety Ceres, Eris, Haumea, Makemake, Pluto Planetky Planetky (asteroidy) jsou shluky skal o velikostech desítek metrů až stovek kilometrů, které obíhají kolem Slunce většinou po drahách podobných planetárním Komety

Srážka vesmírného tělesa se Zemí Minulost před 4,533 miliardami let Srážka planetky která byla nazvána Theia Tato srážka způsobila vyvržení materiálu ze Země a z Thei na oběžnou dráhu Prazemě. Z tohoto materiálu se vytvořil prstenec, který se postupně zformoval do našeho Měsíce před 250 milióny roky Přes 90% všech mořských druhů a 70% pozemských tvorů patřících k obratlovcům zahynulo následkem srážky Země s kosmickým tělesem před 65 milióny roky Země se tehdy střetla s planetkou o průměru asi 15 kilometrů. Dopad kosmického tělesa způsobil vlny tsunami o výšce až několika set metrů, rázové vlny a destrukci rozsáhlého okolí. Vyvržený materiál zažehl na celé planetě rozsáhlé požáry Vyhubení dinosaurů

Srážka vesmírného tělesa se Zemí Současnost Na Zemi dopadá za rok 5000 až tun meteorického materiálu Většina meteoritů se při průletu zemskou atmosférou roztaví a vypaří Následky na Zemi Pád do oceánu Naše planeta by zásahem asteroidu příliš neutrpěla Asi minutu po jeho dopadu by se začala třást země silou 6,8 na Richterově škále Dvanáct minut po dopadu asteroidu do moře by dorazila tlaková vlna Vítr způsobený zvukovou vlnou by měl rychlost téměř 13 m/s Zdaleka nejhorší důsledky pádu asteroidu do moře by byla tsunami. Podle propočtů by mohla mít maximální výšku 38 metrů Pád na pevninu Zcela by zničil 7 kilometrů čtverečních, tam by zbyl jen kráter hluboký přes 500 metrů Stavby v okolí desítek kilometrů by srovnalo zemětřesení o síle 7,1 Richterovy škály Vítr by smetl 90 procent stromů, jeho sílu by nevydržely ani ty nejpevnější stavby

Srážka vesmírného tělesa se Zemí Budoucnost Nejviditelnější nebezpečí představují komety. Naštěstí je známo jen velmi málo komet, jejichž dráhy po protínaly dráhu Země. Jejich úlomky mohou padat k povrchu Země až rychlostí 72 kilometrů za sekundu, tedy dvojnásobnou než úlomky asteroidů. Možnost srážky Země s asteroidem (planetkou) je mnohem větší Všechny planetky, které protínají dráhy planet, podléhají výrazným poruchám dráhy. Tzn. od vypočítaného bezpečného kurzu se mohou snadno odklonit a na rozdíl od komet mají blízkozemní planetky velmi krátké oběžné doby, takže možnost opakování katastrofické srážky se počítá v řádu statisíců let. Rok 2068 Asteroid Apophis, který v letech 2029 a 2036 v bezpečné vzdálenosti proletí okolo Země, by se s naší planetou mohl srazit v roce 2068 Pravděpodobnost kolize je ale podle vědců NASA velmi malá, na základě posledních výpočtů činí 2,3 ku milionu. Zajimavost Londýnská Purdue College vytvořila pro vědce i veřejnost program, pomocí něhož se dá vypočítat, jaké následky by měl pád různě velkých asteroidů na Zemi.

Děkuji za pozornost

Zdroje komety-se-zemi-jeste-pred-vyhynutim-dinosauru.html komety-se-zemi-jeste-pred-vyhynutim-dinosauru.html asteroid-5484/?switch_theme=mobile asteroid-5484/?switch_theme=mobile modlit-doporucuje-sef-nasa.html modlit-doporucuje-sef-nasa.html spocitejte-si-to.html#.VrYJMPnhCUk spocitejte-si-to.html#.VrYJMPnhCUk ohrozuje-nas-planetka-apophis.html#.VrYgW_nhCUk ohrozuje-nas-planetka-apophis.html#.VrYgW_nhCUk