Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - křižovatky na pozemních komunikacích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Řízení motorových vozidel
Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
Rekonstrukce severních mostů
Rozdíly v pravidlech silničního provozu
ŘÍZENÍ MOTOROVÝCH VOZIDEL
Bezpečnost dopravy na veřejných komunikacích
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
BEZPEČNOST DOPRAVY NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
Uzavírky silnic II/476 a I/11
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Zklidňování komunikací v městské části Praha 18 - Letňany
Pozemní komunikace Zákon 13/1997Sb. o pozemních komunikacích (silniční z.), Vyhláška 104/1997 Sb. Zákon upravuje kategorizaci pozemních komunikací, jejich.
Dopravní a liniové stavby
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Dopravní a liniové stavby
Křižovatky ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích
ZÁKON O POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH
Opatření ke zklidňování na místních komunikacích
OKRUŽNÍ KŘIŽOVATKY I N S T I T U T D O P R A V Y
Dopravní a liniové stavby Vývoj měst, místní komunikace
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Moderní cyklistická doprava
Mimoúrovňové křižovatky
Trasování lesních cest
Trasování lesních cest
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
zásady navrhování dopravních – železničních staveb
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (místní a účelové)
ŘÍZENÍ PROVOZU NA POZEMNÍCH KOMUNIKACÍCH Řízení provozu na pozemních komunikacích Provoz na pozemních komunikacích se řídí: - světelnými, případně i.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 1 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Doprava v klidu – parkování vozidel Podklad ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Zastávky hromadné dopravy. 1.Hlavní trendy úprav Autobusové zastávky  ústup od zastávkových zálivů  spíše zastávky na jízdním pruhu (lze u dvoupruhové.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - pozemní komunikace (dálnice a silnice)
A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v. Upravené značky A U T O Š K O L A P R O F I H a v í ř o v.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška METODIKA BEZPEČNOSTNÍ INSPEKCE 2 Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Simulační modely dopravního proudu Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
ZÁKLADNÍ POJMY II. Obec -zastavěné území -počátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami -na účelových komunikacích.
SMĚR A ZPŮSOB JÍZDY Směr a způsob jízdy - na pozemních komunikacích se jezdí vpravo, a pokud tomu nebrání zvláštní okolnosti, při pravém okraji -na krajnici.
Bezpečnost silniční a železniční dopravy Přednáška NÁVRH A VYHODNOCENÍ OPATŘENÍ KE SNÍŽENÍ NEHODOVOSTI Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní cesta Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství a Hluk z dopravy Podklady ke cvičení Převzato a upraveno dle Zákonů.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - okružní křižovatky.
Cyklistická infrastruktura a její specifické aspekty ING. JAROSLAV MARTINEK CENTRUM DOPRAVNÍHO VÝZKUMU.
VY_32_INOVACE_06_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_1_DOPRAVNÍ ZNAČKY Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní družina, Duchcov,
Sdružený tramvajový a autobusový pás | Novotný, Javořík, Kočárková | Czechbus 2015, Praha Sdružený tramvajový a autobusový pás návrh nového skladebního.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 AUTOR: Mgr. Eva Nováková NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_ČAS2 TEMA: Dopravní značky (čtenářská gramotnost)
Dopravní inženýrství I. - kapacita křižovatek na PK
ODBOČOVÁNÍ A JÍZDA KŘIŽOVATKOU
Vzorový příklad výpočtu křižovatky se SSZ
Navrhování tunelových staveb
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
KŘIŽOVATKY. KŘIŽOVATKY místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují Křižovatka místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo spojují.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
D o z p n r.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů
PROVOZ NA DÁLNICI. PROVOZ NA DÁLNICI Na dálnici je povolen jen provoz motorových vozidel a jízdních souprav, jejichž nejvyšší dovolená rychlost není.
Policejní prezidium ČR Ředitelství služby dopravní policie Viditelnost nemotorizovaných účastníků silničního provozu a rizika podzimního a zimního období.
Dopravní značení Podklad ke cvičení
Dětské dopravní hřiště Liberec
Dopravní nehodovost v Pardubickém kraji 2018
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - křižovatky na pozemních komunikacích

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Křižovatky Projektování staveb a změn staveb křižovatek na dálnicích, silnicích, místních komunikacích a veřejně přístupných účelových komunikacích a křížení pozemních komunikací spolu s ČSN pro silnice a dálnice, spolu s ČSN pro místní komunikace a spolu s ČSN pro křížení pozemních komunikací. Pro sjezdy platí ustanovení ČSN a ČSN Připojení lesních cest se navrhují podle ČSN a polních cest podle ČSN Kapacitní výpočty křižovatek viz TP188, 234, 235, 236 Další související problematika viz TP: 65, 81, 100, 124, 131, 146, 169 Podmínky pro vzájemné připojení Z.13/1197 Sb., Vyhl.104/1997 a dal. Křižovatka je místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají nebo stýkají a alespoň dvě z nich jsou vzájemně propojeny. Křížení je místo, v němž se pozemní komunikace v půdorysném průmětu protínají nebo stýkají, ale nejsou vzájemně propojeny Za křižovatku se nepovažuje: Sjezd a nájezd, úrovňové připojení - polní nebo lesní cesty; účelové komunikace, která není veřejně přístupná; zastávky osobní; hromadné dopravy; čerpací stanice pohonných hmot; motelu, motorestu; parkoviště; odpočívky; sousední nemovitosti.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Pojmy Norma zavádí pojmy paprsek a větev křižovatky! Dříve se místo paprsku používalo názvu rameno křižovatky. Tento pojem norma neuvádí, nemá se proto užívat názvů troj- nebo čtyřramenné křižovatky, správný název je styková nebo průsečná křižovatka. Paprsek je tedy část křižovatky, která představuje vstup a výstup jedné komunikace do prostoru křižovatky, nebo-li vjezd i výjezd, výjimečně u jednosměrných komunikací jen vjezd nebo jen výjezd. Odbočovací pohyby na křižovatce se dějí užitím větví křižovatky. Větev je na nejjednodušších křižovatkách vlastně jen určité rozšíření plochy vozovky, ohraničené malým směrovým obloukem, který vede vozidlo při odbočování doprava.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Kolizní body viz např. 50°2'57.576"N, 14°16'26.566"E

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – poloha křižovatky v trase Hodnocení z hlediska směrového: v přímé – nejlepší! ve velkém směrovém oblouku – možné v místě minimální přechodnice – nevhodné Z hlediska výškového vedení: ve vydutém (údolnicovém) zaoblení nivelety – nejlépe v přímé – dobré ve vypuklém (vrcholovém) zaoblení nivelety –nejhorší Vždy musí být zajištěn rozhled pro zastavení ve směrovém i výškovém oblouku i rozhledové trojúhelníky v křižovatce! Úhel křížení u úrovňových křižovatek menší než 75° a větší než 105° je nevhodný. DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Rozdělení křižovatek ÚK MÚK TYPDRUH VZOR STUPEŇ USMĚRNĚNÍ DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Řízení ÚK TYPU 1.Neřízené dopravně nerozlišené (přednost zprava, vozidel/h) dopravně rozlišené (dopravními značkami – značka hlavní, vedlejší, stop, 1500 – 2000 vozidel/h) 2.Řízené oprávněnou osobou (policie, armáda...) SSZ = světelná signalizační zařízení Křižovatky neřízené, dopravně nerozlišené jsou především křižovatky s nízkou intenzitou dopravního proudu a neměly by být objektem výkonnostních (kapacitních) výpočtů.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Vzory úrovňové křižovatky

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – příklad vzorů MÚK DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Druhy větví MÚK DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Doporučené typy a stupně usměrnění DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – podklady pro návrh ÚK, MÚK výkres situace stávajícího stavu alespoň v měřítku 1: 500 výhledové kategorie komunikací výhledové intenzity dopravy Údaje o intenzitě dopravních proudů* – zjistí se hodinové intenzity průměrné, špičkové (zastavěné území = místní komunikace), 50-ti rázové (extravilán = silnice) výhledové skladby dopravních proudů (větší poloměry pro kamiony) výhledové zavedení trasy MHD údaje o dopravních nehodách – ve stávající křižovatce se zjistí ( ): o výskyt nehod a jejich četnost o nejčastější typ nehod o nejčastější příčina nehod Pro nehody je rozhodující počet a typ střetných (kolizních) bodů - body křižné jsou nejne- bezpečnější.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – zásady návrhu křižovatky Návrhové období – 20 let od uvedení křižovatky do provozu, pokud orgány státní správy a samosprávy nestanoví jinak. Navrhuje se na výhledovou intenzitu dopravy v konci návrhového období. Homogenita tahu – přihlíží se k řešení předchozí i následující křižovatky tak, aby na jednom tahu komunikace nebo v rámci jednoho sídelního útvaru bylo jednotné dopravní řešení (umožnit obdobný sled jízdních úkonů). U mimoúrovňového křížení – méně významný proud má ze silnějšího odbočovat vpravo a zprava se do něj připojovat. Bezpečnost na křižovatce! Prioritní požadavek!!!

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – bezpečnost křižovatky Včasná viditelnost křižovatky: správně v předstihu osazené dopravní značky; zřízení dělících ostrůvků na vedlejší komunikaci; optické odlišení prostoru křižovatky (např. změnou okolní výsadby); odlišné osvětlení křižovatky (oranžové nebo intenzivnější osvětlení); Přehlednost křižovatky: použití kolmého křížení; zajištění co největšího rozhledového pole a jeho udržování; Jednoznačná srozumitelnost organizace dopravy na křižovatce: použití jednoduchých vzorů křižovatek; vhodné výškové a směrové řešení; usměrnění a vedení jednotlivých jízdních proudů v křižovatce – opticky (vodorovným značením) nebo fyzicky (ostrůvky); dostatečně a včas viditelné a srozumitelné vyznačení tvaru a řazení; zajistit u vícepruhových komunikací, aby pravý jízdní pruh v mezi křižovatkovém úseku procházel pak v křižovatce jako přímý.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti DI I. - soulad skutečné a psychologické přednosti v jízdě hlavní komunikace: komfortnější trasa a směrového, šířkové uspořádání ve srovnání s vedlejší komunikací; zajištění plynulého a směrově usměrněného průjezdu křižo-vatkou (optickým i fyzickým způsobem např. zřízením odbočovacích a připojovacích pruhů); odlišná struktura a barva povrchu vozovky; odpovídající dopravní značení. vedlejší komunikace: umístění směrových ostrůvků a dopravních stínů do opatření ke snížení rychlosti před vjezdem do křižovatky (snížit počet jízdních pruhů, zúžit krajnici nebo pruh) DLE ČSN

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – volba typu ÚK dle kapacity Typ a vzor křižovatky Max. hodinová kapacita [voz/h] Max. celodenní kapacita [voz/den] Neřízená křižovatka a) c) Okružní křižovatka s jedním pruhem na okružním pásu a jedním pruhem na vjezdu a) c) Okružní křižovatka s dvěma pruhy na okružním pásu a dvěma pruhy na vjezdu a) c) Spirálovitá okružní křižovatka a) c) Světelně řízená křižovatka b) c) a) V závislosti na počtu jízdních nebo řadicích pruhů a na intenzitách jednotlivých dopravních proudů. b) Kapacita řízené křižovatky závisí - kromě způsobu řízení - především na počtu řadicích pruhů. c) Odvozeno z hodinových kapacit při běžných denních variacích dopravy. (dle ČSN , TP 188 upřesněno dle TP 234)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dop_inž. I. – Orientační volba typu a vzoru ÚK nebo MÚK lze provést orientačně podle I 24 dopravy podle grafu starší ČSN (z roku 1995)

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Návrhové prvky ÚK Průběžné jízdní pruhy Přídatné pruhy Nároží a větve úrovňové křižovatky Dopravní ostrůvky Střední dělicí pásy. Podélný sklon Příčný sklon Rozhled na ÚK dále uvedené příklady

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Přídatné pruhy a) vyřazení odbočujících vozidel z průběžných jízdních pruhů, snížení jejich rychlosti na hodnotu umožňující bezpečné odbočení na křižující komunikaci nebo zastavení pro čekání na odbočení; b) zrychlení vozidel připojujících se na křižující komunikaci na rychlost blízkou rychlosti na přilehlém jízdním pruhu a snadnější zařazení do dopravního proudu křižující komunikace. Přídatné pruhy se nenavrhují na silnicích kategorijního typu S 6,5 a S 4,0 a na místních komunikacích funkční skupiny C a D1. Na čtyř nebo vícepruhových místních komunikacích funkční skupiny B se přídatné pruhy navrhují pouze v odůvodněných případech. Kategorie PKZákladní šířka a p v mŠířka ve zdůvodněných případech v m S24,53,503,25 (3,00)* S 20,753,253,00 S 11,53,253,00 S 9,53,253,00 (2,75)* B – Sběrná komunikace3,25 ; 3,002,75 (2,50**) *Ve stísněných šířkových podmínkách

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Pruh pro odbočení vpravo bez zastavení se zastavením a p =3,5(m) rychlost (km/h): Lv (m):

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Délky zpomalovacích úseků L d v (m) pro rychlost: 50 km/h, 60 km/h, 70 km/h 80 km/h

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Pruh pro odbočení vlevo Pro délku odbočovacího pruhu pro odbočení vlevo a jeho dílčí úseky L v, L d a L c platí vztahy pro odbočení vpravo; L c = (6 + 8 p n ) P v kde: L c je délka čekacího úseku v m; p n podíl počtu nákladních vozidel a nebo autobusů z celkového počtu vozidel čekajících v řadě na odbočení; P v počet všech vozidel čekajících na odbočení udávají křivky v grafu na v závislosti na intenzitě provozu.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Připojovací pruhy zrychlovacím úsekem L a manévrovacím úsekem L m zařazovacím úsekem L z. Zřizují se: Vždy u silnic s návrhovou rychlostí v n > 80 km/h a MÚK Na ostatních komunikacích a při nízkých intenzitách dopravy i na silnicích I. třídy se mohou připojovací pruhy přiměřeně zkrátit, nejméně však na L m = 30 m, a L z = 20 m nebo se od jejich návrhu může v odůvodněných případech upustit.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Připojovací pruhy Hodnoty délek zrychlovacích úseků L a pro zrychlení 1,2 (m/s 2) a návrhové rychlosti 50, 60, 70 a 80 km/h lze odečíst v grafech (např. pro rychlost 50 nebo 80 (km/h)) s% - stoupání

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Připojovací pruhy Délky manévrovacích úseků připojovacích pruhů úrovňových křižovatek L m v (m) Délka zařazovacího úseku připojovacích pruhů úrovňových křižovatek L z v (m) Zkuste zkontrolovat délku připojovacího pruhu,např. R7: 50°8'52.100"N, 14°13'20.878"E

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. - Rozšiřovací a náběhové klíny Směrové vedení průběžných jízdních pruhů v prostoru křižovatky může být ovlivněno vložením dopravních ostrůvků, průběžných jízdních pruhů a odbočovacích pruhů. Směrové odchýlení musí být řešeno plynule rozšiřovacími klíny. kde: v n - návrhová rychlost [km/h] d - celkové potřebné rozšíření komunikace [m], d = d´ + d´´ d´ - příčné odsunutí [m], přitom d´ ≥ d / 2

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Dopravní ostrůvky fyzickému (zvýšené ostrůvky) a optickému oddělení a usměrnění dopravních proudů na křižovatkách; upozornění na vedlejší komunikace pro uživatele hlavní komunikace; přerušení dojmu pokračování vedlejší komunikace a zpomalení příjezdu k hlavní komunikaci; usměrnění dopravních proudů; omezení vzniku chybných manévrů; umístění zařízení pro řízení a bezpečnost provozu; vymezení ploch křižovatky nepoužívaných vozidly; ochraně chodců a cyklistů Podle účelu se rozdělují del ČSN na: a) dělicí ostrůvky; b) směrovací ostrůvky; c) ochranné ostrůvky.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – Rozhledové poměry Řidič, přijíždějící k úrovňové křižovatce, má mít nerušený rozhled na paprsky křižovatky a vlastní křižovatku včetně dopravního značení a světelného signalizačního zařízení v rozsahu, který mu umožní poznat dopravní situaci a učinit potřebná rozhodnutí k bezpečnému uskutečnění křižovatkových pohybů, případně zabránění možné dopravní nehodě. POZOR: změna normy ČSN srpna 2011 Uvedené obrázky jsou z původní normy!

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní inženýrství I. – LITERATURA 1.RŮŽIČKA M.: Přednášky - Dopravní inženýrství I., Moodle TF ČZU Praha, - každý rok aktualizované přednáškyhttp://moodle.czu.cz 2.SLINN M.-GUEST P.-MATTHEWS P.: Traffic Engineering Design, Elsevier Butterworth-Heinemann, 2005,Oxford,, 2. ed., ISBN , 232 p. 3.Juan de Dios Ortúzar – Willumsen Luis G.: Modelling transport, John Wiley and sons. LTD, 3rd. Ed. ISBN 13: (H/B), 2006, 498 p. 4.KOČÁRKOVÁ D.- KOCOUREK J.- JACURA M.: Základy dopravního inženýrství, ČVUT Praha 2009, ISBN: , 142 s., Zákony ČR: Zákon č. 111/1994 Sb. o silniční dopravě Zákon č. 13/1997 Sb. o pozemních komunikacích a další (včetně všech doplňků a vyhlášek ) ( ) Informace o pozemních komunikacích: 1. ( ) 2. ( ) 3. ( ) 4. ( ) – doporučené odkazy => správci komunikací Základní normy: 6.ČSN Názvosloví 7.ČSN Projektování silnic a dálnic (2004 oprava 2005, 2009 změna Z1) 8.ČSN Projektování křižovatek na pozemních komunikacích (11/2007, změna 2011) 9.ČSN Klasifikace mezinárodních silnic (1990) 10.ČSN Lesní dopraní síť (1996) 11.ČSN Projektování polních cest (2004) 12.ČSN Projektování místních komunikací (2006)